Citat:
Ursprungligen postat av bredställ
Jag vill ju naturligtvis diskutera det som trådens titel beskriver, det vill säga kvaliteten på arméerna under första världeskriget, och just nu diskuterar vi den rumänska.
Men visst, varför diskuterar vi inte den totalt misslyckade, ja rent katastrofala rumänska offensiven i december 1916?
Som du vill.
Först och främst bör man beakta den utveckling som föregick de händelser du talar om. Hösten 1916 var man tvungen att hantera tre samtidiga offensiver mot Bukarest från Centralmakterna, varav de allvarligaste från söder (över Donau) och från väster över floden Jiu. Varför den här situationen överhuvudtaget uppkom är en separat fråga som vi bortser ifrån i detta inlägg.
I denna situation var man tvungen att satsa på allt på ett avgörande slag, vilket blev Neajlov-Argeş. I utgångsläget var man såvitt jag minns numerärt underlägsen med 13,5 divisioner mot Centralmakternas 16,5 divisioner. Man led även, som varit fallet från början av kriget, brist på artilleri och kulsprutor. Prezan ville slå ut Kosch-gruppen (som gått över Donau) genom att gå runt dess högra flank och för att få lokal numerär överlägsenhet tvingades han ta trupper från andra delar av frontlinjen, vilket skapade luckor. Ryssarna lovade från början att täcka dessa luckor och delta i offensiven men vägrade sedan att slåss överhuvudtaget. Offensiven var från början framgångsrik, men när luckorna i fronten sedermera upptäcktes var man tvungen att blåsa av operationen. Det var alltså, i min mening, väl uttänkt och väl utfört - men stupade på att resurserna helt enkelt inte räckte till.
Frågor på detta?