• 1
  • 2
2008-07-01, 18:04
Medlem
skumrasks avatar
Okej, det är en Bill Buford. Men finns det någon hygglig chans för en halvgammal person att få göra praktik, helt obetalt, på en bättre restaurang?
Jag är en hyfsad hemmakock och inte rädd för att bli satt på att tärna potatis eller lök i åttakantiga bitar.

Jag är inte beroende av pengar utan mer intresserad av lära mig, jag gör gärna skitjobb för jag inser att det är grunden. Jag gör det gratis, dvs att jag tar de dåliga jobben men samtidigt förväntar jag mig att se hur kökschefen jobbar.

Med andra ord, jag tar skitjobben obetalt, bara ni lär mig hur man lagar mat!
Citera
2008-07-01, 19:26
Medlem
kamikaze_kids avatar
Ring runt lite och fråga? Eller vill du få chansen av någon på flashback?

*host* https://www.flashback.org/showthread.php?t=678850
Citera
2008-07-01, 19:49
Medlem
doublejohns avatar
Jag är också intresserad hur vägen till kockyrket ser ut. Hur viktigt är det att ha gått Hotel- och restaurang? Hur bra är KY-utbildningarna?
Citera
2008-07-01, 23:35
Medlem
defyras avatar
Bara att ringa runt till resturanger, men börja inte på topp

Ingen trevlig lokal restaurang som du skulle vara intresserad av? Kan nog nästan garantera att alla är intresserade av lite hjälp.
Citera
2008-07-02, 00:43
Medlem
ibanez2s avatar
Kan nästan garantera att de är intresserade.Skitgöra finns det alltid en massa och slipper de då betala nån stackare för det så

Jag har själv gått HR och visst,det är ju en liten fördel att ha gjort det men med den passionen du verkar ha och du är beredd att börja från den absoluta grunden så är det bara att köra på!
Citera
2008-07-02, 03:44
Medlem
skumrasks avatar
Jag har fixat det! För att jag kände Sibbe när det begav sig har jag numer en praktikplats på en väldigt michelinbehängd restaurang med västkustinriktning!

Kanske få jag reducera en fond av hummerskal på min första dag!
Citera
2008-07-02, 04:05
Medlem
skumrasks avatar
Min första matupplevelse, eller kanske restaurangupplevelse, som formade hela mitt sätt att se på service och mat var de årliga besöken på operacaféet i Oslo, på Karl Johan. Vi stannade till där, det var på den tiden min far fortfarande var vid stadd kassa så att saga. Och det var fortfarande ett bra ställe!

Jag var ett barn som beställde rödspättor stora som flak! Gillade inte korv och pommes frites.
Och som var som smör när man drog gaffeln genom köttet, lossnade direkt, det vitaste kött.
Skirat smör till. Och den godaste fisken som ingen längre kommer ihåg, för att den är utdöd.

I alla fall. Det var en storartad upplevelse. Jag, mamma och pappa. Och se tre servitörer med rykande fat servera oss samtidigt, som en armé, tre rykande tallrikar med fantastiskt god mat, serverade på samma sekund. Porr.

Kan jag en gång skänka tillbaka den glädjen tillbaka vet jag att jag inte levt förgäves.
Citera
2008-07-02, 13:57
Medlem
pythonxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skumrask
Jag var ett barn som beställde rödspättor stora som flak! Gillade inte korv och pommes frites.
Och som var som smör när man drog gaffeln genom köttet, lossnade direkt, det vitaste kött.
Skirat smör till. Och den godaste fisken som ingen längre kommer ihåg, för att den är utdöd.

Nu har inte jag ätit det på flera år, men rödspättor är väl för guds skull inte utdöda?
Citera
2008-07-02, 15:14
Medlem
skumrasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pythonx
Nu har inte jag ätit det på flera år, men rödspättor är väl för guds skull inte utdöda?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_226203.svd
http://www.wwf.se/source.php/1121475/WWFs_FISKGUIDE.pdf
Citera
2008-07-02, 18:47
Medlem
stilltons avatar
Citat:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_226203.svd
http://www.wwf.se/source.php/1121475/WWFs_FISKGUIDE.pdf

och vart står det att dom är utdöda? dom är ju inte ens fridlysta!
Citera
2008-07-03, 13:37
Medlem
FLOMs avatar
Citat:
Jag har fixat det! För att jag kände Sibbe när det begav sig har jag numer en praktikplats på en väldigt michelinbehängd restaurang med västkustinriktning!

Kanske få jag reducera en fond av hummerskal på min första dag!

Sjömagasinet?
Citera
2008-07-03, 13:48
Medlem
skumrasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
och vart står det att dom är utdöda? dom är ju inte ens fridlysta!

Vad yrar du om? De är ju rödlistade vilket är jämförbart med utrotningshotad! Det finns ju inget sätt att fridlysa fisk tyvärr i och med att fisken sällan håller sig inom landgränser och det är svårt att utverka internationella regleringar.

Klart jag inte menar att det inte finns en enda rödspätta kvar i hela havet. Men det finns inte i närheten så mycket som det gjorde på sjuttiotalet och det märks på fiskauktionerna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in