• 1
  • 2
2008-07-01, 16:49
Medlem
Hade tills nyligen windows vista, och 24mbits paketet från comhem. Jag kom upp i cirka 2mb/s i nerladdning, take a few kb/s. Nu har jag Linux (debian) och enligt mätarna när jag tankat ner något ifrån browsern (iceweasel) har visat snarare någonting runt 3mb/s. Kanske det är för datorn är snabbare utan windows skiten, men bredbandet verkar faktiskt ha speedat upp sig.

Är det någon annan som råkat ut för det här fenomenet?
Citera
2008-07-01, 17:31
Medlem
kentabarss avatar
Jag har också märkt att jag kan tanka lite snabbare i Linux.
Citera
2008-07-01, 17:37
Medlem
rostigcykels avatar
24mbit/sek = 3mbyte/sek. Du får det du betalar för. Grattis.. Linux har väl bara bättre kodat system =)
Citera
2008-07-01, 17:43
Medlem
Samma här, får ut mer hastighet när jag kör linux än windows. Gäller även bredbandskollen.
Citera
2008-07-02, 00:33
Medlem
haha då var det ännu ett skäl till att skaffa linux istället för winshit
Citera
2008-07-02, 00:47
Medlem
Ankishs avatar
Tror knappast att det skulle vara så stor skillnad som 1mb/s bara för att du byter från win till linux.
Citera
2008-07-02, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankish
Tror knappast att det skulle vara så stor skillnad som 1mb/s bara för att du byter från win till linux.

Insatt som man är i datorer, så trodde jag maxhastigheten var 2mb/s på det CH paketet jag har för snabbare än så kom jag inte upp i. Och nu går det i tre. Något måste ju ha hänt om det är meningen att 24mbits ska ge 3mb/s ner.
Citera
2008-07-02, 03:30
Medlem
Torks avatar
Samma sak har faktiskt hant mig - i Windows far jag nagra hundra kb oftast - i Linux daremot kommer jag ofta upp i hastigheter runt 1 mb/s.
Citera
2008-07-02, 04:59
Medlem
Att du får det med 1 MB/sec snabbare i Linux än i Windows, det är skit-snack säger jag.

Jag gissar på att det är hastigheten när ni laddar ned torrents ni tittar efter. Anledningen till att det går fortare för er i linux än i windows, är säkert för att fler peers är tillåtna som standard i de applikationer ni använder. Kanske annsluter era torrent-klienter via enbart UDP villket också skulle få det hela snabbare. Ja, allt är möjligt, men knappast troligt att bandbredden är märkbart bättre.

Prova ladda ned någonting stort från sunet's FTP i Linux och sedan i Windows (har t.om för mig att de har en speedtest fil liggandes), då ser ni att det inte är någon stor skillnad på bandbredden. Starta windows i felsäkert läge med stöd för nätverk och testa även därigenom. Oftast har man en massa applikationer liggandes i bakgrunden i windows som använder sig av er uppkoppling.

Jag testade detta precis nu och skillnaden som jag såg var att hastigheten hoppade upp och ned med några ynka kB i Windows medans den låg på ett konstant tal i Linux.
Citera
2008-07-02, 06:31
Bannlyst
någon som har märkt att ?vistas jobbiga idiot spärr? som gör att man bara kan ula 100k/sec försvinner med linux eller är det mig det strular för bara?
Citera
2008-07-02, 06:36
Medlem
k0das avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnarkRöv
Hade tills nyligen windows vista, och 24mbits paketet från comhem. Jag kom upp i cirka 2mb/s i nerladdning, take a few kb/s. Nu har jag Linux (debian) och enligt mätarna när jag tankat ner något ifrån browsern (iceweasel) har visat snarare någonting runt 3mb/s. Kanske det är för datorn är snabbare utan windows skiten, men bredbandet verkar faktiskt ha speedat upp sig.

Är det någon annan som råkat ut för det här fenomenet?
troligen vista brandväggen/filtret, kompisen jag delar nät med kör vista och har 10-15 sämmre i ping när vi lirar på samma cod4 server sen så får han sämmre nerladdnings och uppladdningshastighet än mig, jag kör med xp och outpost.
Citera
2008-07-02, 07:44
Medlem
jeddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostigcykel
24mbit/sek = 3mbyte/sek. Du får det du betalar för. Grattis.. Linux har väl bara bättre kodat system =)
Ja jo verkligen, "if it works,don't fix it"..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in