2008-07-01, 14:23
Bannlyst
Hur beter man sig när man skall doppa jordgubbar i choklad. Alltså ytterhöljet så att säga. Att man skall smälta chokladen är klart, men när skall man doppa jordgubbarna i det? Skall det svalna ett tag och svalnar inte chokladen då och blir hård?
Citera
2008-07-01, 14:37
Medlem
Papa Dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Randall Flagg
Hur beter man sig när man skall doppa jordgubbar i choklad. Alltså ytterhöljet så att säga. Att man skall smälta chokladen är klart, men när skall man doppa jordgubbarna i det? Skall det svalna ett tag och svalnar inte chokladen då och blir hård?

Nej den ska inte svalna, en chokladfondue är att rekomendera.
Citera
2008-07-01, 14:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Papa Dan
Nej den ska inte svalna, en chokladfondue är att rekomendera.
Men stelnar chokladen på jordgubbarna utan att bären tar skada då?
Citera
2008-07-01, 14:50
Medlem
Papa Dans avatar
Javisst, tänk på att choklad smälter vid ganska låg temperatur. Men det är nästan godast att äta dem direkt annars, just som fondue och då tillsätter du även lite grädde för att chokladen ska bli såsigare.
Citera
2008-07-01, 16:54
Medlem
Bajsfacistens avatar
Jag tycker faktiskt att jordgubbar och chokolad är en riktigt dålig kombination. Chokolad och bär är i stort en dålig kombination, tycker jag.
Citera
2008-07-01, 23:25
Medlem
defyras avatar
Tempa chokladen, annars stelnar den inte i rumstemperaturen.

Personligen gillar jag lite ljusare choklad till jordgubbar, tar över smaken för mycket annars enligt mig
Citera
2008-07-01, 23:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av defyra
Tempa chokladen, annars stelnar den inte i rumstemperaturen.

Personligen gillar jag lite ljusare choklad till jordgubbar, tar över smaken för mycket annars enligt mig
Vit choklad som var tänkt
Citera
2008-07-01, 23:51
Medlem
defyras avatar
Citat:
Vit choklad som var tänkt
http://www.mumsigt.se/cs_temperera.html

Citat:
Vit ca 30 % kakao
Upp till 39-42 °C
Ned till under 27 °C
Upp till 29-30 ° C
31°C sista uppvärmningen = grått resultat

TILLVÄGAGÅNGSSÄTT
Instruktionen nedan beskriver hur man värmer mjölkchoklad (ljus choklad). Ska du göra praliner av vit choklad använder du temperaturintervallerna som står under vit ovan etc.

1. Smält chokladen på låg värme i micron. Ta ut och rör om ofta. Börja med att värma ett par minuter i taget. Minska till en halv minut när den mesta av chokladen har börjat smälta. Mät temperaturen emellanåt. Den ska ligga mellan 42°C - 46°C. Har den gått lite för varmt användes den ändå. Är den långt över 50°C går den till tryffel (=pralinfyllning).
Citera
2008-07-02, 00:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av defyra
http://www.mumsigt.se/cs_temperera.html
Underbar länk
Tänkte mig kapa topparna, doppa dem i choklad och servera på ett fat med pappersunderlägg med lätt florsocker. Måste funka va?
Citera
2008-07-03, 19:18
Medlem
Jävligt händigs avatar
Citat:
Underbar länk
Tänkte mig kapa topparna, doppa dem i choklad och servera på ett fat med pappersunderlägg med lätt florsocker. Måste funka va?

Att jag aldrig tänkt på det ... Tack
Citera
2008-07-03, 22:29
Medlem
GreenStuffs avatar
Eller.....
Så kan man när man är i USA besöka en Godiva butik & köpa jordgubbar doppade i deras egen choklad. Gissa priset per styck...... $8 (ca 48kr) !!!
Citera
2008-07-07, 04:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Jag tycker faktiskt att jordgubbar och chokolad är en riktigt dålig kombination. Chokolad och bär är i stort en dålig kombination, tycker jag.
jag håller med, bär och grädde är en annan kombination som inte passar så bra i mitt tycke. Jordgubbar o grädde tex gillar jag inte alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in