2008-07-01, 12:47
Medlem
filofaxs avatar
Höll på att döda snorungarna som höll på att döda mig på P&L.
Det måste ju finnas några slags oskriva regler på hur det ska gå till?

Vad är tillåtet? Vad är förbjudet?
Citera
2008-07-01, 12:54
Bannlyst
Sök på Lamb of God Wall of Death på Youtube. Där moshas det rätt friskt, kanske inte i en circle pit då, men moshas gör det.
Citera
2008-07-01, 12:58
Medlem
mirkus avatar
Vad är grejen, springa in i varandra och stå och hoppa eller springa in i varandra och banka skiten ur varandra?
Citera
2008-07-01, 13:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mirku
Vad är grejen, springa in i varandra och stå och hoppa eller springa in i varandra och banka skiten ur varandra?
Tja, vad passar inte bättre till aggressiv musik än just aggressivt beteende. They're going neanderthal up in that motherfucker.
Citera
2008-07-01, 13:11
Medlem
Seijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filofax
Vad är tillåtet? Vad är förbjudet?

Det finns olika sorters moshpits. (jag stavar det så, vet inte om det är rätt)

Det är givetvis till olika sortsers musik, de jag vet och de jag kallar happy-mosh" och sen mosh.

Happy mosh svingar man inte som galningar med nävarna, det är mest hoppa och röra sig lite, lite knuff kanske.

I "vanlig" moshpit, till hardcore-musik så vet jag inte vad jag gör. In i klungan och uttryck känslorna för musiken i mosh. Behöver inte vara i klungan, kan vara utanför. Då är knytnävarna knötna, huvududet lågt för att reducera chansen att bli slagen i huvudet och bara kör. Det kan även komma in en del sparkar och annat.

Men jag tror inte det finns något som är förbjudet, men man är ju inte ute efter att slå/skada någon. Jag gör det för min egen skull, för musiken, men det händer att man ger/får stryk.
Citera
2008-07-01, 13:11
Medlem
Sic_s avatar
För att citera Peter Dolving under just Peace & Love så sa han något i stil med "Det är inte okej att köra kungfu-grejer i moshen. Vi sparkas inte, vi slåss inte och vi armbågas inte. I alla fall inte med flit. Ramlar någon hjälper man personen upp. Vi är här för att ha roligt! Nu kör vi en låtjävel!"

Jag var inte i moshen eller ens nära så jag vet inte hur det såg ut riktigt
Citera
2008-07-01, 13:35
Medlem
filofaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sic_
För att citera Peter Dolving under just Peace & Love så sa han något i stil med "Det är inte okej att köra kungfu-grejer i moshen. Vi sparkas inte, vi slåss inte och vi armbågas inte. I alla fall inte med flit. Ramlar någon hjälper man personen upp. Vi är här för att ha roligt! Nu kör vi en låtjävel!"

Jag var inte i moshen eller ens nära så jag vet inte hur det såg ut riktigt
Jag var. Det var rart av honom att säga så.

Tack för de seriösa svaren.

Seiji: Så det går inte ut på att skada någon?
Ändå säger du att det inte finns några oskrivna regler? Det känns ju som att om man sätter en sjal framför ansiktet och går in och bara tokvevar som att man är ute efter att skada andra.

Jaja, jag är inte ute efter att moralisera, jag vill veta hur det går till på riktigt.

Hur får man bete sig om man råkar hamna i ringen runt piten? Räknar dom som skuttar runt att man tar emot dom mjukt eller räknar dom med att bli knuffade?

Jag hamnade i handgemäng med en punkartjej som hade en annan åsikt än mig på den punkten nämligen. Jag tyckte att man skulle kunna stå och hoppa långt fram utan att bli blåslagen och hon tyckte inte.
Citera
2008-07-01, 14:11
Medlem
Chalfs avatar
Man är ju inte precis i moshpiten för att slå ner någon eller bli nedslagen, man är ju där för att hoppa runt som en idiot. Det förklarar ju sigsjälvt att man inte ska stå och mata slag i någons huvud eller sparka dem i ryggen, och självklart så hjälper man folk som trillat att resa sig igen. Folket som står runtom "dem som moshar" får antingen stå glada medans man hoppar in i dem och puta bort en eller bara gå därifrån. Det är vad jag tycker och hur jag upplevt det iaf.
Citera
2008-07-01, 18:56
Medlem
aegs avatar
En ordentlig mosh skall bestå av mycket knuffar och hoppande, inga slag, inga sparkar, alla ska hjälpa den som faller och man ska absolut inte tvinga någon att vara med.

Moshpit kan vara skitkul ibland
Citera
2008-07-01, 19:40
Medlem
min erfarenhet säger att knuffar kan vara ok men inte slag och sparkar
Citera
2008-07-01, 19:52
Medlem
Det är sk. moshpitandet är en rätt ny företeelse eller? När jag såg nämnda The Haunted för några år sen så var det ingen som höll på med sånt.

Skulle någon snorunge hålla på och knuffas och jävlas vid mig skulle jag bli minst sagt sur och eventuellt gett honom en lagom hård käftsmäll för att få honom att förstå att han får hålla på med det där någon annanstans.
Citera
2008-07-01, 20:15
Medlem
Chalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theyn
Det är sk. moshpitandet är en rätt ny företeelse eller? När jag såg nämnda The Haunted för några år sen så var det ingen som höll på med sånt.

Skulle någon snorunge hålla på och knuffas och jävlas vid mig skulle jag bli minst sagt sur och eventuellt gett honom en lagom hård käftsmäll för att få honom att förstå att han får hålla på med det där någon annanstans.

Moshpits är väll inget nytt? inte vad jag vet iaf. Men du verkar vara en sån människa som man bara kan hata att stöta på längst fram på en konsert. Så fort någon rör dig lite så börjar du skrika och hålla på.
Då kommer det obligatoriska "Du är för fan längst fram på en jävla konsert, tror du verkligen att folk kommer att stå blixtstilla?"

På vissa konserter kan man förstå om någon blir lite sur för att man knuffas lite, om man är och ser på Di Leva tex. Men är man är på värsta hårdrockskonserten och står längst fram så finns det inte mycket man kan göra annat än att gå längre bak om man inte vill att folk ska knuffas/mosha.

Nu blev allt jävligt kluddigt men det får duga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in