2013-07-18, 13:37
Medlem
pixiegnoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lettmjolk
Jag har precis beställt en gitarr! en http://www.thomann.de/se/ibanez_v72ecent.htm efter rekommendationer från en nära vän

Har aldrig spelat gitarr förut annat än på musiklektioner och dylikt, så jag kan väl på sin höjd sätta ett D-ackord.

Saken är nu som så att jag har ingen aning var jag ska börja. Har förstått att youtube är grejen, men är det bara att surfa in på "how to play (insert good song here)" och börja nöta? Eller ska jag satsa på att lära mig en massa ackord först? En skala vet jag knappt vad det är!

Är fast besluten om att bli bygdens nästa gitarrvirtuos! Så några tips på var jag börjar helt enkelt så har ni lett in nästa storstjärna på hans nya väg i livet!

Det smartaste är att börja spela låtar på en gång, då känner man sig inte lika frustrerad. Jag lärde mig själv spela genom att ta en väldigt lätt låt (typ knocking on heavens door) och tog reda på ackorden för just den låten. De vanligaste ackorden återkommer ju i de flesta låtar så genom att öva på låtar man känner till sen tidigare blir det roligare att lära sig www.ultimate-guitar.com var och är fortfarande min bästa vän, finns ett väldigt stort utbud av låtar där. Se till att klicka i "display chords" i vänstermarginalen så har du ett schema över fingersättningen till låtens ackord!
Citera
2013-07-18, 13:45
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av This_is_me_
Ja, capo är riktigt bra att ha till hands ibland. KÖP!
Är du nybörjare på gitarr kan ju en stämapparat vars bra att ha.

Citat:
Ursprungligen postat av pixiegnom
Köpte min gitarr för ett år sedan, någon månad senare köpte jag ett capo då jag fattade att det var ett väldigt värdefullt tillägg, speciellt för mig som aldrig spelat tidigare. Som nybörjare tycker jag inte man behöver mer, man kan stämma gitarren efter videos på youtube och böcker behöver man inte heller eftersom väldigt mycket information finns på nätet.

Tack för svar

Jag är rätt erfaren av gitarr-spel och har ett par capon, men det jag är ute efter är saker som förnyar gitarr-spelet lite, såsom capot kan göra. Helt enkelt nya grejer för att fräscha upp intresset och utvidga vyerna.
Citera
2013-07-18, 13:51
Medlem
snikvards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Tack för svar

Jag är rätt erfaren av gitarr-spel och har ett par capon, men det jag är ute efter är saker som förnyar gitarr-spelet lite, såsom capot kan göra. Helt enkelt nya grejer för att fräscha upp intresset och utvidga vyerna.
Slide-rör helt klart
Citera
2013-07-18, 14:16
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snikvard
Slide-rör helt klart

Det är en av sakerna som jag kikar på. Hur fungerar sådana? Är det helt enkelt, såsom namnet antyder, ett rör som man "slidar" med?
Citera
2013-07-19, 19:32
Medlem
djembelelles avatar
Dragstången kan inte vara lös....däremot muttern som man justerar med. Halsen ska vara en aning konkav. Att man inte justerar stränghöjden med dragstången stämmer inte riktigt. Stränghöjden på övre delen av halsen påverkas av mycket av den. Om muttern dras medurs (dvs skruvas ned på stången) böjer sig halsen bakåt och strängarna dras mot brädan. Det finns även dragstänger som "går åt båda hållen".
Citera
2013-07-19, 20:16
Medlem
djembelelles avatar
Men innan några strängar införskaffas måste måste nya stämskruvar på...
Citera
2013-07-21, 16:12
Medlem
Softices avatar
Har köpt gitarr till dottern, nån som vet något om den..

Hej

Har just köpt en gitarr till dottern, hon önskade sig en stålsträngad akustisk.
Hittade en på blocket som jag precis köpt men undrar nu om någon känner till märket, och om det är en bra gitarr etc.

Hon är 23 och lirar gitarr och gör egna låtar, är ingen nybörjare men heller inte "proffs" på gitarr om ni förstår.

Tacksam för svar

Gitarren är en FAW 701 BK , svart stålsträngad.
Senast redigerad av Softice 2013-07-21 kl. 16:13. Anledning: Glömde skriva vad gitarren heter!
Citera
2013-07-21, 16:12
Medlem
Civile99s avatar
Svårt att avgöra med den knappa information du har uppgett.
Citera
2013-07-21, 16:13
Medlem
Kiltmannens avatar
Det kanske bra att inkludera vilket märke det rör sig om?
Citera
2013-07-21, 16:14
Medlem
Softices avatar
Missade skriva vad den heter men ändrade det, det borde synas nu.
Gitarren heter FAW 701 BK.
Citera
2013-07-21, 16:15
Medlem
Civile99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiltmannen
Det kanske bra att inkludera vilket märke det rör sig om?

Men vi vet ju att den är köpt på blocket, och är stålstängad.
Citera
2013-07-21, 16:17
Medlem
Softices avatar
Haha, jag Vet att jag missade skriva vad den heter

Tack för att ni påminner mig

Det jag vet är det jag skrev, FAW 701 BK,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto