2013-05-16, 18:37
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicken89
Köpte min i tisdags, det är en helsvart också (hade inte färgad) och gjord i indonesien den också, tvillingar !
Tycker den är riktigt skön att spela riffs på, har spelat lite for whom the bell tolls och am i evil? hittils och det låter riktigt köttigt när jag ställer förstärkaren på metal.

Köpte förresten inte Vox Pathfinder 10 då den inte görs längre utan skaffade istället en Line 6 Spider IV 15 W amp som jag även är nöjd med.

Det enda som behövdes var att justera halsen lite på guran för att få bort fret buzzen och nu är den helskön!

Grattis! Säger bara en sak, ta väl hand om den! Den svarta är ju sjukt mycket snyggare än tobacco bursten ändå, tycker jag iaf. Jag tycker tobacco bursten ser ut som nån jävla mandolin.

Jag tror hur som helst de Indonesiska, Koreanska och Japanska modellerna (kanske någon mer som jag glömt nämna) kommer stiga i värde i framtiden. Alla utom kineserna förstås.

Jag fick också justera min hals lite i början, men det räknar jag med att behöva göra på vilken gitarr som helst då årstid och annat kan spela en viss roll. Träet sväller och krymper ju med temperatur, luftfuktighet osv.

EDIT: Förresten, har du inte Insane channel på din förstärkare? Det är inte samma förstärkare som jag har (jag har en Spider III) men teste dessa settings på Insane-kanalen och se om det blir bättre:

Full vol på gitarr, och använd stallpickupen -> Drive på kl 12:30 -> Bass på kl 12:30 -> ingen Mid alls -> full Treble -> Full Channel Vol.

Nu så! Testa gärna lite palm mutade "chugs" också.

Jo eeeen sak till förresten:

Senast redigerad av Krafse 2013-05-16 kl. 18:50.
Citera
2013-05-20, 09:35
Medlem
Garnetts avatar
Hallå där! Nu är jag i farten med att köpa ännu en ny gitarr. Denna gång är jag rejält sugen på att köpa en s.k. Parlor Guitar som kan ses på http://www.thomann.de/se/folk_gitarrer.html

Min budget ligger på någonstans uppemot 3000 men kan nog sträcka mig en femhundring över om så krävs.

Tips emottages gärna på gitarrer av denna typ. Med eller utan Pickups spelar ingen större roll.
Citera
2013-05-21, 20:47
Medlem
AlexJohansens avatar
ESP Horizon FR-II vs ESP Eclipse II

Hej!
Är på ingång att köpa en ESP Horizon FR-II men är lite tveksam då det är beställning som gäller och jag inte hittat någon butik där man kan testa den.

Har en ESP LTD EC-401 i nuläget och jag ÄLSKAR halsen på den, känns imo likadan som ESP ECII-halsen(det är väl tom. samma?) så jag undrar om någon här har erfarenhet av båda gitarrerna och kan beskriva om/vad som skiljer sig på dem rent halsmässigt?

Tack på förhand!
Citera
2013-05-22, 01:27
Medlem
Signaturums avatar
Citat:
Kan vara att den slår i "freten" (vet inte vad det heter på svenska), testa höja strängen lite?

Mina googleskills sviker mig tyvärr... Hur gör man ?
Citera
2013-05-22, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
EDIT: Förresten, har du inte Insane channel på din förstärkare? Det är inte samma förstärkare som jag har (jag har en Spider III) men teste dessa settings på Insane-kanalen och se om det blir bättre:

Full vol på gitarr, och använd stallpickupen -> Drive på kl 12:30 -> Bass på kl 12:30 -> ingen Mid alls -> full Treble -> Full Channel Vol.

Nu så! Testa gärna lite palm mutade "chugs" också.

Jag kan ju passa på att nämna att om du spelar lajv med din förstärkare inställd sådär så kommer du få väldigt svårt att höras ut eftersom du kommer att gröta ihop med alla andra instrument. Basen kommer att krocka med basen och baskaggen samt att du kommer att gröta ihop med cymbalerna. Mellanregistret är din vän om du ska spela lajv.
Citera
2013-05-22, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Signaturum
Mina googleskills sviker mig tyvärr... Hur gör man ?
Sök på "how to remove fret buzz" eller liknande
"fret buzz" kallas problemet när ljuden slår i och det brusar.
Citera
2013-05-22, 14:54
Medlem
Citat:
Sök på "how to remove fret buzz" eller liknande
"fret buzz" kallas problemet när ljuden slår i och det brusar.
strängarna slår i* förlåt
Citera
2013-05-23, 09:48
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunk_
Jag kan ju passa på att nämna att om du spelar lajv med din förstärkare inställd sådär så kommer du få väldigt svårt att höras ut eftersom du kommer att gröta ihop med alla andra instrument. Basen kommer att krocka med basen och baskaggen samt att du kommer att gröta ihop med cymbalerna. Mellanregistret är din vän om du ska spela lajv.

Mjaa, men nu spelar man inte lajv med en 15w Spider 3:a. Det är inte speciellt mycket bas förövrigt. Jag kör aldrig så mycket bas (eller drive) att högtalaren spelar över när man palm mutar. Om du vill veta ungefär hur jag ställer in mitt ljud så kan du lyssna på lite äldre Iced Earth, exempelvis såhär: http://youtu.be/O1FW93pK9Pc?t=5m43s

I övrigt låter det skit om man har Mid på, då blir det verkligen grötigt! Man kan dock med fördel dra ner Treble och Bass och öka Mid när man spelar in, men det beror nog mest på micken jag använder när jag spelar in, vilka frekvenser den tar upp..
Citera
2013-05-26, 15:06
Medlem
Har inte spelat på någon av dem, men utav erfarenhet så tror jag att FR-serien har snäppet smalare än EC-serien. Men det kompenseras i känslan kan jag tänka mig eftersom halsen är lite längre på
FR-II:an.
Citera
2013-05-26, 16:25
Bannlyst
Har aldrig spelat gitarr. En gitarr som bara står i ett hörn, (inte min) men används aldrig. Och jag har mycket tid över, någon som kan rekommendera bästa sätt att gå till väga för att lära sig lite grunder osv? Vill inte bli världsbäst, men vore kul att kunna spela lite låtar och sitta och lattja för sig själv. Tittat in lite youtube-klipp osv men svårt att säga om det är bra eller dåligt..
Citera
2013-05-26, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prixm
Har aldrig spelat gitarr. En gitarr som bara står i ett hörn, (inte min) men används aldrig. Och jag har mycket tid över, någon som kan rekommendera bästa sätt att gå till väga för att lära sig lite grunder osv? Vill inte bli världsbäst, men vore kul att kunna spela lite låtar och sitta och lattja för sig själv. Tittat in lite youtube-klipp osv men svårt att säga om det är bra eller dåligt..

http://www.justinguitar.com/en/BC-00...nersCourse.php
Citera
2013-05-27, 09:57
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prixm

Akustisk eller elgitarr? Har du en OK förstärkare isåfall? Vad för musik vill du spela?

Men ta och testa något som byggs runt powerchords, mest för att det är skoj, så du inte tappar motivationen. Mycket rytmspel inom metal & dyl byggs kring powerchords och visst i helsike går det att spela samma skräp på akustisk (åtminstone stålsträngad), skillnaden är bara att det låter akustiskt, vilket inte nödvändigtvis är dåligt!
Här är en snubbe som spelar något Iced Earth-inspirerat riff på stålsträngad akustisk, det låter ju inte så dumt eller hur!

http://youtu.be/nzQ3K9gZotU

För att kunna spela sådär så måste du dock nöta gallops slaviskt efter en metronom, samt öva öva öva på allt annat som behövs för att få ihop det till något sammanhängande. Men gör du det rätt och inte bara lattjar runt för skojs skull (fast vem gör inte det?) så kan du absolut spela det efter ca: 1 år, kanske t.om mindre än så. Jag tror dock inte du klarar att lära dig shredding-biten på ett år, där snackar vi säkert 2,5 års slaviskt och exemplariskt övande, MINST. Jag tror man måste ha svår ADHD och ett snudd på övermänskligt intresse för att orka lära sig skiten.

Dessutom handlar lead-spel mycket mer om skalor och sånt, vilket är lite komplicerat för en som är totalt nollställd och knappt fattar vad fan det är den läser. Bara den teoretiska biten tar sjukt mycket tid och energi att lära sig. Själv har jag inte orkat gräva ner mig totalt i musikteori.

Jag brukar hur som helst roa mig med att spela rytm från Slayer, Havok, Iced Earth, Forbidden, Evile (Evile har dock många svåra låtar men albumet Enter The Grave har en del låtar som är något sånär lätta (men även vissa svåra då)), och ibland lite Met....uhh... fan nu skäms jag nästan... Lite Metallica. Men fan inte deras nyare scheise, gamla Metallica ska det va, tänk Master of Puppets och dylikt från back in the days. Ride The Lightning-albumet har många låtar som lämpar sig för nybörjare. Om vi snackar rytmspel då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in