2010-09-26, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifelover
Hehe, nej det är ju sant att det inte är speciellt lång tid. Får lita på er då! Har ni fel så kommer jag att hemsöka era drömmar

Jag började oxå spela gura på egen hand för lite drygt ett halvår sedan. Jag hade ingen egentlig vana av gitarr sedan innan men kunde väl ett eller kanske två ackord i teorin. Jag gick till väga så att jag helt enkelt surfade runt på diverse sidor med tabbar på låtar och kollade upp sådan musik jag gillar att lyssna på för att se vilka låtar som var lättast att spela. Många av dessa sidor har även lathundar på hur man tar ackorden annars är det bara att googla. Jag började med lättare creedencelåtar och lite Dylan. Jag försökte hitta låtar med max fyra ackord och sedan vad det bara att plinka tills det kändes som om man hade lite känsla för var ackorden satt och jag inte behövde tänka efter varje gång jag skulle ta dem. Därefter har jag efter hand gått vidare med andra lite "svårare" låtar och ackord i takt med att lusten fallit på. Powerchords (rockackord) lär jag mig på samma sätt, letar upp låtar jag gillar som är någorlunda enkla och nöter. Låtar av t ex Misfits, Turbonegro och Social Distortion brukar vara lagomt okomplicerade och enkla att få till. Lyssna på låten och spela med efter tabbar.

Jag är inte på själv på något sätt någon duktig gitarrist men tycker det är skitkul att spela och sätter mig med guran så fort jag har en stund över.

Tror att musik precis som allt annat handlar om att hela tiden sträva efter att bli bättre om man har som mål att bli "bra". Höj svårighetsgraden på det du spelar i takt med att du blir säkrare så kommer du snart att känna att du utvecklas som musiker.

Lycka till med spelandet

Så.. det var dagens emo-feelgood-alla-ska-med-inlägg.
Citera
2010-09-26, 17:54
Medlem
temps avatar
Har en fråga angående min akustiska Hagström Mora Natur.
Igår började den att skallra, och inget vanligt skaller som uppträder när strängarna slår mot banden, utan detta är ett högre skaller, nästan som när du skallrar med en kedja. Det låter grymt högt och ljuder på låga E-strängen, B, G och D-strängen. Tror det låter på alla om jag verkligen strummar hårt.
Det rasslar på alla band from 1 till 3 men sen slutar det.

Slänger upp en ljudfil.

http://www.speedyshare.com/files/24421105/skaller.wma

Jag försöker lyssna mig till felet och det låter som att ljudet sitter i gitarrhuvudet, möjligen vid stämskruvarna eller stränghållaren. Fast stränghållaren kan väl inte skallra? Ljudet har iaf bara uppstått utan att gitarren tagit emot en hård smäll. Låter nästan som en skruv sitter löst.
Funderar på att stränga om men tror inte det skulle hjälpa så antar det får bli att gå tillbaka till butiken.

Någon som kan ha några aningar?
Citera
2010-09-27, 23:18
Medlem
Manstankss avatar
Började lira gura för några veckor sedan, har spelat piano i x antal år innan så jag tänkte att jag kunde ge det ett försök - och fan vad jag har fastnat för det! Går inte 20 minuter utan att man tar fram gitarren och börjar plinka lite. Är inte duktig på något sätt, men det går i alla fall framåt. Lärde mig precis Stairway to Heaven (introt iaf), men tröttnade ganska snart.

Har ni några tips på låtar som inte är så komplicerade men ändå inte bara ackord? Har börjat titta på Unintended av Muse (favoritband ), och det går bra, men jag vill gärna ha många strängar på min gitarr (haha).

Som sagt, lätta låtar som inte är ackord?

Mvh Manstanks
Citera
2010-09-28, 01:06
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av temp
Har en fråga angående min akustiska Hagström Mora Natur.
Igår började den att skallra, och inget vanligt skaller som uppträder när strängarna slår mot banden, utan detta är ett högre skaller, nästan som när du skallrar med en kedja. Det låter grymt högt och ljuder på låga E-strängen, B, G och D-strängen. Tror det låter på alla om jag verkligen strummar hårt.
Det rasslar på alla band from 1 till 3 men sen slutar det.

Slänger upp en ljudfil.

http://www.speedyshare.com/files/24421105/skaller.wma

Jag försöker lyssna mig till felet och det låter som att ljudet sitter i gitarrhuvudet, möjligen vid stämskruvarna eller stränghållaren. Fast stränghållaren kan väl inte skallra? Ljudet har iaf bara uppstått utan att gitarren tagit emot en hård smäll. Låter nästan som en skruv sitter löst.
Funderar på att stränga om men tror inte det skulle hjälpa så antar det får bli att gå tillbaka till butiken.

Någon som kan ha några aningar?
Det låter som om något är löst i en stämskruv. Har du provat hålla i skruvarna när du slår.
Är någon skruv utan sträng?
Kan vara att sadeln är nersliten. Ligger strängarna helt nära högst upp?
Kan kanske var plektrumskyddet som är löst.
Citera
2010-09-28, 01:17
Medlem
GaletAnonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manstanks
Började lira gura för några veckor sedan, har spelat piano i x antal år innan så jag tänkte att jag kunde ge det ett försök - och fan vad jag har fastnat för det! Går inte 20 minuter utan att man tar fram gitarren och börjar plinka lite. Är inte duktig på något sätt, men det går i alla fall framåt. Lärde mig precis Stairway to Heaven (introt iaf), men tröttnade ganska snart.

Har ni några tips på låtar som inte är så komplicerade men ändå inte bara ackord? Har börjat titta på Unintended av Muse (favoritband ), och det går bra, men jag vill gärna ha många strängar på min gitarr (haha).

Som sagt, lätta låtar som inte är ackord?

Mvh Manstanks

Finns inte allt för många, letade själv efter liknande låtar när jag var färsk men:

Tears in heaven - eric clatpon
Nothing else matters - metallica
Romeo and Juliet - Dire straits (Lite jobbig dock då du måste stämma om gitarren och använda capo)
Money for nothing - Dire straits (lite rockigare dock, elgitarr är nog ett krav)

De är inte allt för svåra.

Annars är det bara en jävla massa intron.
Citera
2010-09-28, 18:56
Medlem
h4xx3r_kuks avatar
knockins on heavens door säger jag bara
Citera
2010-09-28, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaletAnonym
Finns inte allt för många, letade själv efter liknande låtar när jag var färsk men:

Tears in heaven - eric clatpon
Nothing else matters - metallica
Romeo and Juliet - Dire straits (Lite jobbig dock då du måste stämma om gitarren och använda capo)
Money for nothing - Dire straits (lite rockigare dock, elgitarr är nog ett krav)

De är inte allt för svåra.

Annars är det bara en jävla massa intron.
Stämma om gitarren behöver man väl inte göra? Capo ska räcka.
Citera
2010-09-28, 19:30
Medlem
GaletAnonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jontzohr
Stämma om gitarren behöver man väl inte göra? Capo ska räcka.

Jag ska inte svära på det men jag är hyfsat säker på att den spelas i "open G"(fan att man lärt sig allt på engelska!).
Citera
2010-09-29, 19:13
Medlem
temps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det låter som om något är löst i en stämskruv. Har du provat hålla i skruvarna när du slår.
Är någon skruv utan sträng?
Kan vara att sadeln är nersliten. Ligger strängarna helt nära högst upp?
Kan kanske var plektrumskyddet som är löst.

Tack! Ditt svar fick mig att leta bland stämskruvarna och visst var en skruv lös vilket jag misstänkte. Det var mutten som håller fast skruven som skruvar fast själva stämskruvenmekaniken som var lös. Metallplattan mellan skruven och muttern satt därför löst och rasslade när jag slog på strängen. Ett par skiftnyckeltag senare var problemet fixat
Citera
2010-10-03, 20:56
Medlem
Hörni, som spelar gitarr så bra att ni kan improvisera solon, lyssna nu. Ni andra som kan något kan också lyssna.

Nu har jag spelat ungefär ett år, och jag är så pass bra att jag kan spela med i backtracks och få det att låta ungefär som jag tänker det, jag har lite gehör alltså. Men då spelar jag fjärdedelar eller åttondelar, och det blir rätt tradigt när det går långsamt hela tiden.

Så ni som spelar sexton- och trettiotvåondelar i era solon, hur improviserar ni? Har ni en massa licks klara som ni bara binder ihop, och hur gör ni då för att få skarvarna mellan licksen att låta bra?

Eller improviserar ni helt enkelt och lyckas ändå få det att låta bra?

Jag vet att det är individuellt, så får jag höra hur just DU gör när du improviserar så blir jag glad.

Fyll på med svar!
Citera
2010-10-08, 01:19
Medlem
Nisques avatar
bump av tråden behövs.
Citat:
Ursprungligen postat av GynoPhobia
Hörni, som spelar gitarr så bra att ni kan improvisera solon, lyssna nu. Ni andra som kan något kan också lyssna.

Nu har jag spelat ungefär ett år, och jag är så pass bra att jag kan spela med i backtracks och få det att låta ungefär som jag tänker det, jag har lite gehör alltså. Men då spelar jag fjärdedelar eller åttondelar, och det blir rätt tradigt när det går långsamt hela tiden.

Så ni som spelar sexton- och trettiotvåondelar i era solon, hur improviserar ni? Har ni en massa licks klara som ni bara binder ihop, och hur gör ni då för att få skarvarna mellan licksen att låta bra?

Eller improviserar ni helt enkelt och lyckas ändå få det att låta bra?

Jag vet att det är individuellt, så får jag höra hur just DU gör när du improviserar så blir jag glad.

Fyll på med svar!
Jag har skalorna i muskelminnet.
För att det ska låta bra så kör jag massa OD, lite fuzz, och sen lite lite delay på det. Ibland tillochmed Crybaby. Fina skärande toner. Trevligt och känslofullt.
Citera
2010-10-10, 13:03
Medlem
Kan man få fram ett "metalsound" ur princip alla el-guror?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in