Citat:
Ursprungligen postat av Lifelover
Hehe, nej det är ju sant att det inte är speciellt lång tid. Får lita på er då! Har ni fel så kommer jag att hemsöka era drömmar 

Jag började oxå spela gura på egen hand för lite drygt ett halvår sedan. Jag hade ingen egentlig vana av gitarr sedan innan men kunde väl ett eller kanske två ackord i teorin. Jag gick till väga så att jag helt enkelt surfade runt på diverse sidor med tabbar på låtar och kollade upp sådan musik jag gillar att lyssna på för att se vilka låtar som var lättast att spela. Många av dessa sidor har även lathundar på hur man tar ackorden annars är det bara att googla. Jag började med lättare creedencelåtar och lite Dylan. Jag försökte hitta låtar med max fyra ackord och sedan vad det bara att plinka tills det kändes som om man hade lite känsla för var ackorden satt och jag inte behövde tänka efter varje gång jag skulle ta dem. Därefter har jag efter hand gått vidare med andra lite "svårare" låtar och ackord i takt med att lusten fallit på. Powerchords (rockackord) lär jag mig på samma sätt, letar upp låtar jag gillar som är någorlunda enkla och nöter. Låtar av t ex Misfits, Turbonegro och Social Distortion brukar vara lagomt okomplicerade och enkla att få till. Lyssna på låten och spela med efter tabbar.
Jag är inte på själv på något sätt någon duktig gitarrist men tycker det är skitkul att spela och sätter mig med guran så fort jag har en stund över.
Tror att musik precis som allt annat handlar om att hela tiden sträva efter att bli bättre om man har som mål att bli "bra". Höj svårighetsgraden på det du spelar i takt med att du blir säkrare så kommer du snart att känna att du utvecklas som musiker.
Lycka till med spelandet
Så.. det var dagens emo-feelgood-alla-ska-med-inlägg.
), och det går bra, men jag vill gärna ha många strängar på min gitarr (haha).
Capo ska räcka.