2008-06-30, 17:32
Medlem
undra om man kan installera xp på en externhårdisk ? hårdisken på min bärbara är sönder och tänkte installea xp på en exstärnhårdisk fungerar det ?
Citera
2008-06-30, 18:09
Medlem
Plus avatar
Har hårddisken på din bärbara pajat och du vill boota från din externa hårddisk?

Specificera dig mer!
Citera
2008-06-30, 18:27
Medlem
Zeemons avatar
Borde inte vara så svårt och plocka ur hårddisken. Kolla instruktionsboken, ska vara ett par skruvar.
Citera
2008-06-30, 18:32
Medlem
luddekluddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _noz
undra om man kan installera xp på en externhårdisk ? hårdisken på min bärbara är sönder och tänkte installea xp på en exstärnhårdisk fungerar det ?

Det skulle nog gå men frågan är om du kommer att flytta den här externa hårddisken mellan olika datorer isf?

Om du installerar xp och sedan låter den externa hårddisken vara endast för den datorn borde det i teorin gå. om du däremot planerar att flytta den mellan olika kan du få problem med drivrutiner och annat olämpligt.

Mitt tips skulle nog vara att du tankade linux istället till din externa, fast det beror väl på vad du har din dator till antar jag.
Citera
2008-06-30, 20:18
Medlem
..

det är taggarn från data till hårdisken som är sönder , men ja vill kunna boot och använda xp eller linux på den
Citera
2008-06-30, 20:19
Medlem
...

men jag ska inte flytta den mella olika datorer ,
Citera
2008-07-01, 02:11
Medlem
luddekluddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _noz
det är taggarn från data till hårdisken som är sönder , men ja vill kunna boot och använda xp eller linux på den

Installera då helst linux. Kan dock inte hjälpa dig med så mycket mer.
Citera
2008-07-01, 03:19
Medlem
ettiss avatar
Enda som krävs är att datorn måste hitta den externa hårddisken vid boot. Om du använder USB eller firewireanslutning så är det stor chans att du måste vara i Windows innan hårddisken uppfattas av datorn.

Kolla först upp det.

Om du använder E-SATA så ska det inte vara några som helst problem.
Citera
2008-07-01, 12:30
Medlem
Det ska inte vara några som helst problem om datorn är relavtivt ny och har stöd för att boota från USB-HDD i BIOS.
Citera
2008-07-01, 14:16
Medlem
Är inte helt enkelt, XP installationen kräver en "fast" disk.
Alltså funkar inte XP installera på usb disk.
Du kan fixa till en bootsektor med udfprep och bootprep ifrån windows XP embedded utilities, finns att ladda ner.
Sedan tar du en kopia på en frisk XP och kopierar till din externa hd, och vips så funkar det att boota ifrån usb
Citera
2008-07-01, 21:54
Medlem
Plus avatar
I BIOS (i varje fall på min dator) finns det inställningar du kan trixa med och ändra boot-ordningen så att t.ex. första booten är CD, om där inte finns något går den vidare och testar andra booten, t.ex. en USB-disk och sist om där inte finns något bootar den från intern HDD.

Min bootordning lyder:
1: CD/DVD (oskriven regel att alltid ha den först)
2: USB-disk
3: HDD (alltid sist)

Att boota från en USB-disk är bara möjligt om detta är aktiverat (aktiveras separat i BIOS).
Citera
2008-07-01, 23:11
Medlem
FallenKnights avatar
Det är möjligt, så länge datorn kan boota från en usb-hårddisk.

Följde guiden nedan för ett tag sen och lyckades. Fungerar utmärkt, men disken kommer endast att kunna köra XP från den dator du installerat den på (såvida du inte omformaterar så att den passar till en annan dator). Om du letar efter något som du kan använda på alla datorer kanske BartPE kan vara till nytta.

USB-XP:
http://www.ngine.de/index.jsp?pageid=4176

BartPE:
http://www.nu2.nu/pebuilder/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här