2008-07-03, 19:33
Medlem
Svejks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilda Matilda
Sjlvklart slutade de att ha rekord fr det, nr det var en kvinna som stod fr rekordet!!! Mn r vl inte dumma heller
S kvinnan du hnvisar till, Marilyn vos Savant, r hon en tillgng med sin hga iq enligt dig? Eller r det bara mn med hg iq som skall fraktas?

Att hennes vrldsrekord inte r spikat beror ju p som redan antytts, att det r svrt att mta s hga niver och f ett fast vrde, dvs svrt att kunna f ngra vettiga referensramar till skalan. S det var vl mer i syfte att vara serisa som rekordet togs bort.
Hon r dock en av 26 medlemmar i den mest extrema iq klubben i vrlden.

http://www.megasociety.org/
Men du lyfter vl inte bara fram kvinnan i gruppen, utan ven mnnen ska vi vl nmna i ett jmstllt samhlle, eller hur?
Citera
2008-07-03, 19:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svejk
S kvinnan du hnvisar till, Marilyn vos Savant, r hon en tillgng med sin hga iq enligt dig? Eller r det bara mn med hg iq som skall fraktas?

Att hennes vrldsrekord inte r spikat beror ju p som redan antytts, att det r svrt att mta s hga niver och f ett fast vrde, dvs svrt att kunna f ngra vettiga referensramar till skalan. S det var vl mer i syfte att vara serisa som rekordet togs bort.
Hon r dock en av 26 medlemmar i den mest extrema iq klubben i vrlden.

http://www.megasociety.org/
Men du lyfter vl inte bara fram kvinnan i gruppen, utan ven mnnen ska vi vl nmna i ett jmstllt samhlle, eller hur?

Om du hade orkat lsa vad jag skrivit tidigare s kanske du hade fattat vad jag anser om IQ som ett mtt p vad mnskligheten behver???

Det spelar ingen roll, fr min del, om det r en man eller kvinna som har hgst IQ eftersom det r ett korkat mtt verhuvudtaget!!!

Kanske, jag sger bara kanske, kan det faktum att en kvinna har hgst IQ i vrlden, f mn att g med p att det r ett korkat mtt??? Fattar du???
Citera
2008-07-03, 20:04
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ja visst kan man stanna dr om man vill! Inget ont i det! Du har ju rtt utifrn ett statistiskt perspektiv. Men vem kommer ihg att det r tv kvinnor som har ntt hgst pong i dessa IQ-test??? Vilka pong kan man dra av det???

Om tv kvinnor vinner ver alla mn - d kan man vl sga att kvinnor r p toppen eller???

Som du skert vet s kan man snacka statistik och vnda den i vilken riktning man vill

Vinner?
Vad har du emot mn egentligen och vad i din egen sjlvknsla frsker du kompensera?
r det krig, eller?

Med din logik s r mn bttre p att laga mat och p att rida hstar n kvinnor ocks. Och s r dom bttre p smink, hr och klder - eftersom det r mn som "vinner" i dom kategorierna.

Bland nu levande s ska iq-listan se ut ungefr som fljer:

Physicist / Engineer Kim Ung-yong has a verified IQ of 210
Bouncer Christopher Michael Langan has a verified IQ of 195
Engineer Philip Emeagwali is alleged to have an IQ of 190
World Chess Champion Garry Kasparov is alleged to have an IQ of 190
Author Marilyn Vos Savant has a verified IQ of 186
Actor James Woods is alleged to have an IQ of 180
Politician John H. Sununu is alleged to have an IQ of 180
Prime Minister Benjamin Netanyahu is alleged to have an IQ of 180
Mathematician Andrew Wiles is alleged to have an IQ of 170
World Chess Champion Judith Polgar is alleged to have an IQ of 170
Chess Grandmaster Robert Byrne is alleged to have an IQ of 170
World Chess Champion Bobby Fischer is alleged to have an IQ of 167
Mathematician / Physicist Stephen W. Hawking is alleged to have an IQ of over 160
Microsoft Founder Paul Allen is alleged to have an IQ of over 160
Actress Sharon Stone is alleged to have an IQ of 154

Ingen kvinna i toppen, allts, utan Savant r - enligt ditt sprkbruk - besegrad av ett flertal mn.
Citera
2008-07-03, 20:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
Ja du ser inte ens att du r ett av dagisbarnen, trkigt att du inte frstr.

Upplys mig d fr fan!!!

Citat:
Det besvarade inte frgan. Vad skall du gra med denna kunskap, du tycker ju att du r vldigt kapabel att tala om fr oss andra vad vi skall gra s d borde du ha svar p frgan med?

Du PSTR att det r nyvunnen kunskap genom din frga!!! Jag sger att det inte r nyvunnen kunskap - allts finns det inget att gra som jag inte redan gjort!!! Blev det fr komplicerat nu???

Citat:
Tala fr dig sjlv. Det hela r precis som med pengar; den som inga har r jvligt kt p att skaffa dem. Har man hgt IQ s bryr man sig inte ett smack om ngot annat n det som andra inte ens kan se.

Menar du d att de med pengar inte vill behlla sin stllning som "de som har mycket pengar"??? P samma stt som de med hgt IQ vill behlla sin stllning som "de med hgt IQ"??? Jag frstr rligt talat inte din liknelse???

Vad har mnniskors kthet efter pengar att gra med att de med hgt IQ ser nedltande p dem som "inte begriper bttre"???

Citat:
Det resonemanget faller p sin egen orimlighet. Mnskligheten skulle inte finnas idag om det inte var fr hgt IQ. Hade vi fortsatt p vrat blindspr i evolutionen som primater s hade vi inte funnits idag, precis som alla andra samtida frgreningar i evolutionstrdet vilka dog ut eftersom de inte utvecklade den anpassning som krvdes.

Och vem r du att ta dig rtten att stlla ditt logiska tnkande hgre n delfinens??? Sitter du inne med "sanningen" kanske???

Citat:
IQ mter din hjrnas kapacitet att minnas och frst samt framfrallt att anvnda dig av det som du kommit ihg och frsttt. Utver detta s mter man ven rumsuppfattning eftersom det krvs en vl fungerande berkningsverksamhet fr att kunna rotera tredimensionella figurer t.ex.
Det hela r inte ett korkat mtt utan fungerar vldigt vl eftersom det fljer normalfrdelningen p ett nst intill frutsgbart stt rent statistiskt.

Man behver inte ha srkilt hgt IQ fr att klara det du beskriver! Fattar du inte min pong??? Man behver minst lika hgt EQ eller andra former av intelligenser fr att fungera vl i ett samhlle!

Ls p lite om hur man kan rkna ut normalfrdelning s kanske du frstr vad du pratar om???

http://www.stat.umu.se/kursweb/ht07/...ord%20h072.ppt

Citat:
Klart du kan bevisa felaktiga premisser, men eftersom premissen r felaktig s kommer du inte att komma ngon vart med det hela nd d ditt "bevis" faller p det.

Premisserna blir felaktiga i samma stund ngon ifrgastter dem!!!

Det r alldeles fr f, n s lnge, som ifrgastter att hgt IQ r den viktigaste frmgan en mnniska kan besitta.

De dummaste ifrgastter minst, s har det alltid varit!!!
Citera
2008-07-03, 20:43
Medlem
Svejks avatar
Citat:
Om du hade orkat lsa vad jag skrivit tidigare s kanske du hade fattat vad jag anser om IQ som ett mtt p vad mnskligheten behver???

Det spelar ingen roll, fr min del, om det r en man eller kvinna som har hgst IQ eftersom det r ett korkat mtt verhuvudtaget!!!

Kanske, jag sger bara kanske, kan det faktum att en kvinna har hgst IQ i vrlden, f mn att g med p att det r ett korkat mtt??? Fattar du???
G med p...? ja den enda som vill f det till att vara ett korkat mtt r ju faktiskt du av ngon anledning. Men ett av dina argument fr att det r ett korkat mtt, det r att det r en kvinna som har vrldsrekordet...

Det finns skert brister i iq mttet(som redan tagits upp gllande hga iq tex) som du nu vill avskaffa, men hur skall vi annars mta frmgor och testa vra grnser om inte genom tester och prov? Ska vi inte testa alls? r mnskliga frmgor ointresanta?
Det kanske finns fler mtt och skalor som du tycker att vi borde bortse frn?
Citera
2008-07-04, 21:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Vinner?
Vad har du emot mn egentligen och vad i din egen sjlvknsla frsker du kompensera?
r det krig, eller?

Va??? Har du fattat vad jag pratar om???

Citat:
Med din logik s r mn bttre p att laga mat och p att rida hstar n kvinnor ocks. Och s r dom bttre p smink, hr och klder - eftersom det r mn som "vinner" i dom kategorierna.

Du fattar uppenbarligen inte min logik, s jag tnker inte ens frska bemta dina idiotiska pstenden!!!

Citat:
Bland nu levande s ska iq-listan se ut ungefr som fljer:

Physicist / Engineer Kim Ung-yong has a verified IQ of 210
Bouncer Christopher Michael Langan has a verified IQ of 195
Engineer Philip Emeagwali is alleged to have an IQ of 190
World Chess Champion Garry Kasparov is alleged to have an IQ of 190
Author Marilyn Vos Savant has a verified IQ of 186
Actor James Woods is alleged to have an IQ of 180
Politician John H. Sununu is alleged to have an IQ of 180
Prime Minister Benjamin Netanyahu is alleged to have an IQ of 180
Mathematician Andrew Wiles is alleged to have an IQ of 170
World Chess Champion Judith Polgar is alleged to have an IQ of 170
Chess Grandmaster Robert Byrne is alleged to have an IQ of 170
World Chess Champion Bobby Fischer is alleged to have an IQ of 167
Mathematician / Physicist Stephen W. Hawking is alleged to have an IQ of over 160
Microsoft Founder Paul Allen is alleged to have an IQ of over 160
Actress Sharon Stone is alleged to have an IQ of 154

Ingen kvinna i toppen, allts, utan Savant r - enligt ditt sprkbruk - besegrad av ett flertal mn.

Varfr toppar din lista med den som har 210

Marilyn vos Savant hade 228

Du bekrftar bara mitt pstende att man "glmmer" vissa fr att det skall passa in!!!
Citera
2008-07-04, 22:05
Bannlyst
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Svejk
G med p...? ja den enda som vill f det till att vara ett korkat mtt r ju faktiskt du av ngon anledning. Men ett av dina argument fr att det r ett korkat mtt, det r att det r en kvinna som har vrldsrekordet...

Du fattar inte min pong!!! OM en man hade haft hgsta pongen p ett IQ-test s hade INGEN gtt med p att det r ett korkat mtt! Nu nr en kvinna har den hgsta pongen s finns det hopp om att ven mn kan g med p att det r ett korkat mtt!!!

Citat:
Det finns skert brister i iq mttet(som redan tagits upp gllande hga iq tex) som du nu vill avskaffa, men hur skall vi annars mta frmgor och testa vra grnser om inte genom tester och prov? Ska vi inte testa alls? r mnskliga frmgor ointresanta?
Det kanske finns fler mtt och skalor som du tycker att vi borde bortse frn?

Mnniskors frmga att kommunicera med varandra kan inte mtas i IQ!!! Mnniskors frmga att knna ansvar, hnsyn, empati, omtnke, krlek, lust, kthet till varandra kan inte mtas i IQ!!!

IQ r ett sjukt hnsynslst mtt, och skall behandlas som ett sdant!!!
Citera
2008-07-04, 22:11
Medlem
dr_strangeloves avatar
Citat:
Va??? Har du fattat vad jag pratar om???

Du fattar uppenbarligen inte min logik, s jag tnker inte ens frska bemta dina idiotiska pstenden!!!

Varfr toppar din lista med den som har 210

Marilyn vos Savant hade 228

Du bekrftar bara mitt pstende att man "glmmer" vissa fr att det skall passa in!!!

Marilyn Vos Savant hade en IQ p 228 nr hon var barn och den metod som man mter IQ med fljer en ldersskala. Detta innebr absolut inte att hon blivit dummare utan att hennes IQ inte stigit i takt med hennes lder och d sjunker den IQ hon fr som vuxen.
Senast redigerad av dr_strangelove 2008-07-04 kl. 22:18.
Citera
2008-07-04, 23:02
Medlem
Svejks avatar
Citat:
Du fattar inte min pong!!! OM en man hade haft hgsta pongen p ett IQ-test s hade INGEN gtt med p att det r ett korkat mtt! Nu nr en kvinna har den hgsta pongen s finns det hopp om att ven mn kan g med p att det r ett korkat mtt!!!
Det r nnu ingen (frutom du) som vill f det till ett korkat mtt ... s med ditt resonemang kanske det r en man som har vrldsrekordet nd
Varfr r mttet korkat? Vad r alternativet till detta relativt smala test?
Citat:
Mnniskors frmga att kommunicera med varandra kan inte mtas i IQ!!! Mnniskors frmga att knna ansvar, hnsyn, empati, omtnke, krlek, lust, kthet till varandra kan inte mtas i IQ!!!

IQ r ett sjukt hnsynslst mtt, och skall behandlas som ett sdant!!!
Nej men vem har psttt att man kan mta kthet med iq tester, eller kommunikatonsfrmga som du tar upp? Jag tror du ftt hela begreppet om bakfoten... (g till brjan av trden, dr finns frklaringen)
Med hg iq menas ju inte att man r rent enastende p alla omrden eller har en otroligt hg niva i alla sina sinnen och r nn slag berman.
Var har du ftt det ifrn?
Det finns faktiskt mnga andra mnskliga egenskaper och frmgor som r nog s betydelsefulla och som ven dessa studeras.
Men fr att kunna hlla isr resultaten ngotsnr av alla mnskliga studier och prov s anvnder man inte iq test till analyser kring anvarsknsla, frmga att ta till sig information(!) eller Eq eller vad du nu rknar upp...
Dessa omrden har egna psykologiska tester och resultat.
Senast redigerad av Svejk 2008-07-04 kl. 23:04.
Citera
2008-07-04, 23:40
Medlem
LKrisss avatar
Nu vet jag att jag vuxit ur Flashback.
Citera
2008-07-04, 23:44
Medlem
DenLedes avatar
Orkar inte lsa igenom hela trden. Men jag tror iallafall att intelligensen mellan kvinnor och mn r obetydlig.

Dremot r hormonerna mer intressanta. Vilka gr att man prioriterar olika saker i livet.
Citera
2008-07-05, 00:26
Medlem
Kusin Klusters avatar
Citat:
Du som r s jvla smart! Vad r atombomben ett resultat av??? Naturen eller logik??? Vad r krig resultat av??? Naturen eller logik???

Eftersom IQ mts enligt logiskt tnkande s ger jag inte ett skit fr den logiken!!!

Logiskt tnkande kan anvndas genom att hnvisa till empiriska studier eller matematiska...

Vilket r mest logiskt??? Att anvnda sig av matematik fr att rkna fram att 1+1= 2 eller att tro att vren terkommer varje r???

Matematik r phittat av mnniskan men det r inte vren!
Matematik skapade atombomben!!!

Jag skiter fullstndigt i om du tar mig p allvar eller inte! Vad r en "vettig" mnniska egentligen??? En med hgt IQ eller???
Lite kommentarer kring matematik och logik:

Mnniskan har, precis som hon definierat rstiderna, gett namn t tal och analysmetoder, designat siffrorna etc. men sedan har hon ftt utforska matematiken och logiken snarare n skapa den.

1+1 var 2 lngt innan det fanns mnniskor som kunde uttrycka det med matematik och lngt innan jordaxeln brjade luta som den gr.
Antag att jorden trffas av en komet imorgon. Alla mnniskor dr och jordaxelns lutning ndras s att vren inte infinner sig nsta r. Men 1+1 r fortfarande 2, det r ett universellt faktum.

Har man ingen knsla fr logik s r man sjlvklart skeptisk till att mta frmgan till logiskt tnkande.
Om jag inte hade frsttt mig p hur ett mttband fungerar hade jag inte brytt mig om vad folk ftt fr "pong" nr de lter sig mtas av ett sdant.
"Lngd r ett korkat mtt!!!" hade jag spotskt svarat nr mnet diskuterats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in