• 1
  • 2
2008-06-30, 13:27
Hallo
Med en nyinhandlad nas i ryggen har jag tagit mig an jätteprojektet jumbo att rippa dvd-samlingen på ett par hundra rullar för att på sikt kunna glömma bort vad optiska skivor är för något.

Det enda störande är att filmer inte är riktigt lika lätta att kategorisera som exempelvis musik. Med musikfiler är det bara att använda valfritt program för att kunna sortera in dem efter artist, platta, år och i vissa fall även genre... hitta något jävligt snabbt helt enkelt. Med filmer blir de mest att de ligger i bokstavsordnad hög i en mapp utan någon vettigare form av översikt.

Finns det något vettigt sätt att få ordning på samlingen, kanske till och med ha ett program som inte bara strukturerar upp det hela utan även spelar upp filmerna?
Citera
2008-06-30, 13:32
Bannlyst
Ett tips angående filmkataloger/databaser: kanske riktigt vad du efterfrågade, men om du kan tänka dig ha en egen katalog för filmerna utan mediaspelarfuntioner, och vill skapa en sökbar katalog över dina filmer innehållande omslag, genre, regissör, längd, skådisar årtal osv - ja då finns det en skitbra program som heter Movie Collector.

Det är bra program tycker jag, dels för att det hämtar infon från Imdb, så man slipper sitta och fylla i massa fält själv vilket ju tar enorm tid om man har många filmer

Man kan välja att lägga till kategorier också, typ egna genrer, eller kategorier i stil med har sett" osv.

En annan bra grej är att programmet kan konvertera till html, så om man tycker det är kul kan man sätta upp en liten webplats med alla sina filmer sökbara ((vilket är rätt bra för en sån som jag som har betydligt mer filmer än jag har överblick över, och då är det skönt att kunna "browsa" sig till kvällens film))

Jag har prövat en gratisvariant som heter Collectorz men den var väldigt usel i interfacet. Movie Collector är bra - fast den kostar. Dock kan man ju alltid ladda ner piratversionen (det gjorde jag.. *skäms*)
Senast redigerad av SulFatrykarn 2008-06-30 kl. 13:35.
Citera
2008-06-30, 14:05
Medlem
Snyfts avatar
skulle också vilja ha detta dock är det tvunget att man kan sortera via rating från imdb.
Detta går inte med moviecollector vad jag har sett.
Citera
2008-06-30, 14:29
Medlem
Letar också efter ett bra databas program.
Kanske skulle prova Movie Collector.
Citera
2008-06-30, 17:29
Medlem
EssKungs avatar
Movie Collector såg rätt b-igt ut. Testade bara nån minut innan det åkte i papperskorgen..
Citera
2008-06-30, 17:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snyft
skulle också vilja ha detta dock är det tvunget att man kan sortera via rating från imdb.
Detta går inte med moviecollector vad jag har sett.

jodå , man kan sortera efter rating i moviecollector

du kan ju pröva på det där "collectorz", det är en del som verkar gilla det ändå.

(fast det har inte heller mediaspelare)
Citera
2008-06-30, 17:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EssKung
Movie Collector såg rätt b-igt ut. Testade bara nån minut innan det åkte i papperskorgen..

Jag tycker också att det är fult, men de flesta såna här profram är litre halvfula.

Det beror väl på att de inte är så vanliga. och eftersom funktionerna är i fokus och av användarna sätts högre än gränssnittet.
Det är viktigare med smidighet och att den har funktioner och hittar alla filmer man har osv.

Så du kommer nog inte hitta mågot som är lika enkelt att använda och samtidigt funkar så bra, tyvärrl.
Hade du väntat lite med att slänga det hade du ju kunnat göra om din samling till en webplats, då kan man ta ner vissa skins för detta också och anpassa looken så det blir lite "snyggare".
Citera
2008-06-30, 19:09
Medlem
Snyfts avatar
http://www.collectorz.com/movie/
är det denna?
Citera
2008-06-30, 21:14
Bannlyst
Jag tycker att movie collector är typ 1000 gånger bättre och att collectorz är skumt och saknar funktioner för att sortera filmer på olika sätt och för att hämta info från imdb, men pröva för all del. Det kan hända att jag missat något.

By the way tycker jag varför inte nån kommit på att koppla ihop filmtipset.se mot någon form av databasprogram, det vore ju ultimat. Det är en ganska pålitlig källa eftersom den datanasen verkar ganska välfylls, man hittar fan ALLT där. Även svenska grejer som inte finns på Imdb
Citera
2008-06-30, 22:03
Medlem
Snyfts avatar
jaha varfan kan man ladda ner det då? hittar bara movie collector av collectorz.com.
Citera
2008-07-08, 02:34
Medlem
Snyfts avatar
hur sorterar man via imdb rating på movie collector? går det att uppgradera imdb infon på en knapp för alla filmer? (votes etc)
Citera
2008-07-08, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SulFatrykarn
Ett tips angående filmkataloger/databaser: kanske riktigt vad du efterfrågade, men om du kan tänka dig ha en egen katalog för filmerna utan mediaspelarfuntioner, och vill skapa en sökbar katalog över dina filmer innehållande omslag, genre, regissör, längd, skådisar årtal osv - ja då finns det en skitbra program som heter Movie Collector.

Det är bra program tycker jag, dels för att det hämtar infon från Imdb, så man slipper sitta och fylla i massa fält själv vilket ju tar enorm tid om man har många filmer

Man kan välja att lägga till kategorier också, typ egna genrer, eller kategorier i stil med har sett" osv.

En annan bra grej är att programmet kan konvertera till html, så om man tycker det är kul kan man sätta upp en liten webplats med alla sina filmer sökbara ((vilket är rätt bra för en sån som jag som har betydligt mer filmer än jag har överblick över, och då är det skönt att kunna "browsa" sig till kvällens film))

Jag har prövat en gratisvariant som heter Collectorz men den var väldigt usel i interfacet. Movie Collector är bra - fast den kostar. Dock kan man ju alltid ladda ner piratversionen (det gjorde jag.. *skäms*)

Det är väl ändå så att programet är gjort av Collectorz? mitt heter iaf Collectorz Movie Collector.

Om du nu menar ett annat program så vore en länk kalas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in