• 1
  • 2
2008-06-29, 19:38
Medlem
Tubalkains avatar
Om jag häller den i båten alltså?

Jag lyckades att ta fel olja idag när jag tankade bensin till båten.

Tar jag någon risk om jag tankar båten med bensin blandad med 4-taktsolja istället för 2-taktsolja?

Passar även på att fråga vilken oljeblandning jag skall ha. Tankar 1%-blandning men är högst osäker på om detta är rätt. Tacksam för uträtning av ?-tecken....
Citera
2008-06-29, 19:45
Medlem
Dieselryttarens avatar
menar du en oljetillsats till 4 takts bensin? enda skillnade mellan 2 o 4 takts bensin är att det finns olja som smörjer motorn i 2 taktaren.

Du får nog förklara lite. har du 2 takts motor och hällde i 4-takts soppa? eller är det tvärtom?

// D
Citera
2008-06-29, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubalkain
Om jag häller den i båten alltså?

Jag lyckades att ta fel olja idag när jag tankade bensin till båten.

Tar jag någon risk om jag tankar båten med bensin blandad med 4-taktsolja istället för 2-taktsolja?

Passar även på att fråga vilken oljeblandning jag skall ha. Tankar 1%-blandning men är högst osäker på om detta är rätt. Tacksam för uträtning av ?-tecken....

minst 2% ska det vara, och nej jag tror inte det är så bra med motorolja i bensinen då om jag inte mins fel blandar dom sig inte lika bra + dom är lite tjocka, hur mkt har du kört?
hur mkt soppa handlar det om du tanka?
Citera
2008-06-29, 19:59
Medlem
Tubalkains avatar
Tankade 2 st 20-liters jeepdunkar dvs 40 liter totalt med 4 dl olja(2 dl i vbarje), Shell Nautilus olja avsedd för 4-taktsmotorer. Min motor är en 200hk Yamaha utombordare.

Bensinen är fortfarande kvar i dunkarna. Tankade på sjömacken istället...
Citera
2008-06-29, 20:09
Medlem
Citat:
Tankade 2 st 20-liters jeepdunkar dvs 40 liter totalt med 4 dl olja(2 dl i vbarje), Shell Nautilus olja avsedd för 4-taktsmotorer. Min motor är en 200hk Yamaha utombordare.

Bensinen är fortfarande kvar i dunkarna. Tankade på sjömacken istället...

Då kör du med 1% olja i bensinen som är ganska snålt, 2,5 till 3% bör du minst ha, kollat instruktionsboken vad tillverkaren rekommenderar till motorn.

4dl olja på 20liter bensin blir blandningen 2%

Förstod inte riktigt problemet, det är en 2-takts motor du har och du har blandat bensinen med motorolja? Det som kan hända är att oljan inte riktigt blandar sig med bensinen och kommer förbrännas dåligt i motorn, båten kommer då blåryka och smörjas dåligt.
Citera
2008-06-29, 20:19
Medlem
Tubalkains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Då kör du med 1% olja i bensinen som är ganska snålt, 2,5 till 3% bör du minst ha, kollat instruktionsboken vad tillverkaren rekommenderar till motorn.

4dl olja på 20liter bensin blir blandningen 2%

Förstod inte riktigt problemet, det är en 2-takts motor du har och du har blandat bensinen med motorolja? Det som kan hända är att oljan inte riktigt blandar sig med bensinen och kommer förbrännas dåligt i motorn, båten kommer då blåryka och smörjas dåligt.

Jag har blandat bensinen med 4-takts BÅT-motorolja men båtmotorn är en 2-taktsmotor, ja.

Skall jag helt enkelt ge fan i att hälla soppan i båttanken eller kan jag hälla i 2-taktsolja och sedan använda bensinen ?
Citera
2008-06-29, 20:30
Medlem
All olja lär då ge en något kraftig rökutveckling.
Citera
2008-06-29, 20:33
Medlem
Citat:
Jag har blandat bensinen med 4-takts BÅT-motorolja men båtmotorn är en 2-taktsmotor, ja.

Skall jag helt enkelt ge fan i att hälla soppan i båttanken eller kan jag hälla i 2-taktsolja och sedan använda bensinen ?

okej, häller du i 2takts olja i bensinen (Den som är blandad med motoroljan) är risken stor att 2-takts oljan skär sig med 4-takts oljan. Man ska aldrig blanda olika oljer. Eftersom du för det första har blandat bensinen alldeles för snålt och dessutom blandat den med motorolja är den mer eller mindre körd, du kan ju hälla i mer motorolja så du får rätt blandning men att köra motorolja i bensinen på en 2-taktare är ingen höjdare. Det kanske går bra på en gammal moppe men jag skulle aldrig våga det på 200hk båtmotor.

Kort svar: Släng bensinen eller kör upp den i gräsklipparna eller något, inte så noga om det är lite olja i den.

Förresten är du helt säker på att du måste blanda oljan själv? Det känns som att på en 200hk 2-takts utombordare så finns det en inbyggd blandare i motorn. Då häller man i 2-takts oljan i en separat tank och har "ren" bensin i tanken så blandar motorn oljan åt dig innan den kommer till förgasaren.
Senast redigerad av sunnis 2008-06-29 kl. 20:39.
Citera
2008-06-29, 20:34
Medlem
Jag skulle nog vara försiktig eftersom det rör sig om en stor motor.

Jag tror att du kommer att få betydligt sämre tändning när du blandat i 4-taktsoljan (det är inte ens säkert att det går att starta den). Om du får det att funka kommer motorn förmodligen att ryka ganska rejält. Testa en mindre mängd, helst på en mindre/gammal motor innan du häller den i din 200 hk.
Citera
2008-06-29, 20:37
Medlem
Citat:

4-taktsolja du hällt i bensinen smörjer inte alls jämfört med 2-taktsolja. Du måste ha 2-taktsolja för att få nödvändig smörjning i motorn. Tänk dig för du blandar en riktigt dålig cocktail. Häll inte i soppan i båttanken om du inte måste. Motorn behöver nödvändigtvis inte gå sönder men svår att starta blir den säkert och ryker hela vägen hem kommer den att göra.

/C
Citera
2008-06-29, 21:07
Medlem
Erk Swedes avatar
Nej

Citat:
Ursprungligen postat av bcp
4-taktsolja du hällt i bensinen smörjer inte alls jämfört med 2-taktsolja. Du måste ha 2-taktsolja för att få nödvändig smörjning i motorn. Tänk dig för du blandar en riktigt dålig cocktail. Häll inte i soppan i båttanken om du inte måste. Motorn behöver nödvändigtvis inte gå sönder men svår att starta blir den säkert och ryker hela vägen hem kommer den att göra.

/C
På tiden när jag började me dTT så använde man enbart motorolja för att smörja.
men man blandade starkare istället.
4% har jag för mig.
Fördelen med tt olja är alltså att man kan blanda betydligt svagare,varvid det ryker mindre.
Blandar man för svgat kan den skära,och för starkt ryker den.
men rök är ju ingen katastrof.
Pytsa på någon procent extra så är det lugnt.
Citera
2008-06-29, 22:17
Medlem
Avva66s avatar
Har du en bil modell äldre så häll soppan i den istället, och
blanda nytt till utombordaren.
Det är väldigt onödigt att riskera förstöra en så pass dyr motor för lite slarv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in