• 1
  • 2
2008-06-29, 19:30
Medlem
Köpte en uppsättning påslakan på IKEA men det var det strävaste tyget jag känt, första natten blev mardrömsnatt, det var som att sova på ett sandpapper.

Var hittar jag mjuka sängkläder någonstans?
Citera
2008-06-29, 19:34
Medlem
På babyavdelningen?
Citera
2008-06-29, 19:37
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av musmatta
Köpte en uppsättning påslakan på IKEA men det var det strävaste tyget jag känt, första natten blev mardrömsnatt, det var som att sova på ett sandpapper.

Lägg på några hundringar och köp lakan i satin. Mycket skönt material mot en nyrakad, sömnig pung.
Citera
2008-06-30, 07:31
Medlem
Schnyggves avatar
Jag kör med Gant home i egyptisk bomull, fantstiskt skönt! Jag klarar fan inte att sova i mina andra längre så nu varvar jag med mina Gant de finns på Duxiana och lite andra ställen beroende på vart du bor.
Citera
2008-07-02, 14:54
Medlem
Snurrens avatar
Som någon skrev: satin. Det är längre finare trådar i det och brukar inte behandlas med så mycket kemikalier. Hemtex har mycket att välja på. Sår det "Hotellsatin" så brukar det vara randvävt och extra lent.

Rent allänt så brukar ju billiga sängkläder vara sämre, men hur det förhåller sig vid Hemtex ständiga reor vet jag inte, bara att deras satinlakan är bra.
Citera
2008-07-02, 18:09
Bannlyst
Sömmerskan talar:

Det är lite fel om ni säger satin. Satin är vävssätt och inte material. När man väver satin så blir det blankt och glansigt, oavsett material. Billiga blanka lakan (och andra saker) är normalt av syntetisk material och de är riktigt hemska. Blir "svettigt" varmt, man "fastnar" lätt om man har torr fnasig hud osv. Man borde nämna satin tillsammans med material. T.ex. polyestersatin, osv.

Kanske ni tänker på siden/silke? (tråd från silkeskokonger) mycket dyrare än syntetsmaterial och, är mjukare och andas bättre, men kräver speciell skötsel (kan t.ex. inte blötläggas)

Personligen tycker jag det bästa är kvalitébomull. Inte ikea precis. Gamla lakan, dvs riktigt gamla ofta med broderade monogram på, är trevliga då tygerna var annorlunda förr i tiden, precis som med allt annat.

Men jag kan nog försvara ikea ändå. Jag köpte deras "kvalité-underlakan" dvs inte billligaste sorten och blev grymt besviken första tiden, det kändes som sandpapper, men efter ett par månaders användning (inkl tvätt förstås!) blev den mjuk och go och blev bästa lakan jag har. Kanske ge det lite tid? Om du inte köpt allra billigaste förstås!

Kanske gå till någon lyxbutik och fråga efter deras bästa lakan?
Citera
2008-07-02, 18:22
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Helt nya sängkläder är alltid sträva, det går över efter en vecka eller något sådant. Kanske försvinner det på en gång om man tvättar sängkläderna.

Själv älskar jag sträva sängkläder, då sover jag som bäst
Citera
2008-07-02, 23:59
Medlem
Tvätta sängkläderna med sköljmedel, eller mjukmedel, om ni fattar^^, brukar bli mjukt o gosigt då
Citera
2008-07-06, 11:10
Medlem
Citat:

på hemtex, bomullssatin. ganska dyra men passa på när dom har rea
Köpte 2 bäddset som egentligen skulle ha kostat 1500:- fick dom för halva priset när det var rea. mycket nöjd
Citera
2008-07-06, 15:03
Medlem
annihilat0rs avatar
Citat:

Köpte lakan, täcke, kuddar, örngott m.m. från Jysk förra veckan.
Absolut outstanding måste jag säga.

Hittade en kille där som frågade ut mig om allt från vilken typ av säng jag har till hur jag brukar ligga när jag ska sova.
Där igenom gav han mig det som passade "mig".

Om du bor i närheten av Malmö så finns det bara en sak att göra, besök Jysk vid Mobilia.
Citera
2008-07-06, 15:23
Medlem
Goddess_Purgatorys avatar
Det där med bomullssatin är knepigt tycker jag.
Skulle inte köpa om jag inte har möjlighet att tafsa på materialet.
Gillar hotell-sängkläder,
så mitt val föll självfallet på randvävd, vit bomullssatin.
Inhandlade detta på Åhléns city (hade varit på Hästens först, men deras grejer var inte intressanta alls) och ett set för två pers gick på ca 2500:-,
så man tänkte väl att man borde få lite valuta för pengarna.
Knappast. Kändes som vilka Jysk-lakan som helst efter en tvätt.
(trots följda tvättråd och kallmangel.)

Lyckligtvis så kunde en vän till oss norpa sängkläder ur ett förråd på Sheraton,
så numer sover vi som prinsar och prinsessor.

Mitt tips är alltså att hitta en kontakt som knycker The real deal.
Citera
2008-07-06, 17:21
Bannlyst
I min säng ligger det ett set ifrån New England, mycket sköna! Skulle sova hos en kamrat och märkte direkt skillnaden mellan hans och mina sängkläder. Utan tvekan värt att lägga till en slant för att få sig sköna grejer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in