• 1
  • 2
2008-06-29, 18:35
Medlem
VTMs avatar
HAr ett stort problem(jämfört med krig,svält,och död) jag ska ut o fiska i en vecka med några polare med har ett spö utan något lina. införskaffade lina och undrar nu hur man sätter på den nya linan
Citera
2008-06-29, 18:41
Medlem
grohlers avatar
Knyter fast en ände på rullen, och vevar in linan bara.
kan knappast bli enklare
Citera
2008-06-29, 18:59
Medlem
som föregående talare skrev

Tips är att du trär en penna genom rullen med lina på och bara fäster den i ett skruvstäd, så du slipper får så tvinnad konstig lina!
Citera
2008-06-29, 19:04
Bannlyst
Japp, gör en spolaxelknut sen så kan nån kompis stå framför och hålla i den nya fiskelinan när du vevar in. Be denna sätta fingrarna i mitten av rullen så går det bra.
Citera
2008-06-29, 19:14
Medlem
Jepps som föregående talare har sagt så ska linan spinnas in, precis på samma sätt som när du vevar in efter varje kast.

Tänk bara på att knyta linan riktigt genom bygeln, så att du kan veva in linan. själva knuten är egentligen helt oväsentlig (bara den är ganska platt) för om man nån gång har en så stor firre som drar ut linan helt hjälper knappast "världens bästa knut"

När du spinner in linan är det bra om du har lite motstånd på (slirbromsen ska inte slira) då är motståndet för hårt eller bromsen på tok för löst inställd.

Vilken tjocklek på lina har du köpt, och vad ska du fiska efter, och med vilket bete?

//Pekka, snart, snart på väg på 5 veckors fiskesemester
Citera
2008-06-29, 21:49
Bannlyst
Du pekka..vart är det du ska fiska?
Citera
2008-06-30, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trine
Du pekka..vart är det du ska fiska?

Runt om i större delen av norra sverige, börjar ca: i höjd med östersund och reser runt under 5 veckor, så det blir några olika platser
Citera
2008-06-30, 15:23
Bannlyst
Låter kanon det...Vet du om man kan/får fiska runt kungsleden? Eller krävs det fiskekort och sån där? Tänker inte på flugfiske utan kastspö med spinnare.
Citera
2008-06-30, 17:55
Medlem
dude du skulle bara bett dem snurra upp linan åt dig på fiske shopen...

jag hoppar verkligen inte att du köpte nylon lina, om du gjorde så åk genast och byt!
Citera
2008-06-30, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trine
Låter kanon det...Vet du om man kan/får fiska runt kungsleden? Eller krävs det fiskekort och sån där? Tänker inte på flugfiske utan kastspö med spinnare.

Lol Känns som vi är lite OT här. Fiskekort behövs i princip i alla vatten, och en del vatten är till och med restrikterade och eller kvoterade.

VTM har du fått på linan så att du är klar att lura fisken?
Citera
2008-07-02, 05:18
Medlem
VTMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogspekka2007
VTM har du fått på linan så att du är klar att lura fisken?

Ojemensan! Med hjälp av er klarade jag det galant. Dock ingen fisk
Men, Men. Lyckan kommer lyckan går. Eller hur?
Citera
2009-05-07, 10:16
Medlem
Mr Teks avatar
Lånar tråden lite.
Ska byta lina på spöt i helgen men börjar nu bli lite osäker på hur mycket lina man ska rulla på, bör ju vara så att det är nån millimeter till kanten eller så. Grejen är den att jag köpt en flälina på 100m tror ni detta kommer räcka eller ska jag grunda med lite nylon i bottnen bara för att vara på "säkra sidan". Kommer inte ihåg hur mycket lina jag la på sist heller.
tacksam för svar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in