Det är så att jag måste lära mig italienska bra på 3 månader, pga att jag i slutet av september ska till italien på diverse möten och då ska jag tdligen kunna stå å babbla på italienska i över 1 timme då flertalet där inte förstår engelska.
Hur ska jag bära mig åt, ska skaffa mig nån lärobok men kommer inte ha motivation att på egen hand läsa 200 glosor varje dag därför ber jag om hjälp här om nån vänlig människan (gärna italinsktalande/italienare, men de går bra även om ni inte är det) kan hjälpa mig genom att skriva ner de vikigaste orden, grammatiken osv att lära sig, å räkna ut hur mycke ja behöver göra om dan/veckan för att detta ska funka.
Asså räcker de lära sig lite varje dag, ja har ingen lust å plugga som ett as, så ni måste hjälpa mig att hitta enklaste sättet att lära sig de på.
Tacksam för hjälp
ursäkta stavningen men skrev fort utan att tänka så de blev säkert en del astvfel..
Okej, hur sjutton satte du dig i den här sitsen? Hehe.
Det du behöver göra är att lägga upp en rätt intensiv strategi. Språk är slit. Hur mycket tid har du per dag? Har du några förkunskaper eller kan du några närliggande språk (franska/spanska/portugisiska)?
Försök hitta en tandempartner, för talfärdighet är mkt svårt att få utan att faktiskt prata språket.
Personligen så lyckades jag lära mig italienska rätt hyfsat på tre månader utan speciellt mkt plugg. Jag jobbade i Italien och umgicks uteslutande med italienare. Min gymnasiespanska var också till stor hjälp.
för att kunna konversera så är michel thomas ett hett tips. Även Pimsleur är bra, men för att verkligen kunna börja bilda egna meningar, förstå grammatiken så är Michel Thomas grym. Det går lätt och roligt. Så kör hans kurser, kanske alternera med Pimsleur, lyssna på intervjuer och sånt. Men du måste ägna dig mycket åt språket om du ska kunna hålla tal och konversera, så gör allt du kan göra i italienska, som du skulle göra i vardagslivet. In bocca al lupo!
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!