2008-06-29, 14:45
Medlem
Hallå där!

Om man på något sätt vill kolla upp vad man bör ligga på för lön om man gör följande saker på ett jobb:

*Original (logotyper, annonser, folders m.m)
*Grafisk design (Hemsidor, fotoretouch, flashbanners och andra flash saker, videoretuchering)
*Webkodning (html/css, java)
*Produktion/Trycksaker (banderoller, vepor, visitkort, foldrar, affischer, bildekor, efterbehandlingar m.m)
*Fotografering (säger väl sig självt)
*Kundkontakt (sälja in övriga punkter osv)

Givetvis har jag förståelse för att år av erfarenhet osv har en stor inverkan men är 15.500 kr efter 7 månader + en rimlig lön?

22 år, Utbildad Multimedia Producent 3 år, Frilansat sedan 16 års ålder och haft grafisk formgivning som hobby sedan 13 års ålder. Bör jag söka nytt jobb eller går det ens att motivera högre lön?

Mvh
Citera
2008-06-29, 15:44
Medlem
PocketRockets avatar
År -00 när jag som 20-åring började arbeta som renodlad originalare var min ingångslön 15.000 kr.

Då hade jag tre års medieprogram på gymnasiet i ryggen, samt praktik i branschen.

Jag skulle nog vilja påstå att om du verkligen gör allt det du beskriver, är du värd en något högre lön.

Det enda jag blir lite skeptisk till är om du verkligen är bra på allt?
Alla dom punkter du räknar upp är mer eller mindre egna yrken i sig. Om du pillar lite på alla områden är risken att du får svårt att motivera en hög lön eftersom du kanske inte är bra på något, utan kan lite om mycket.

Nu säger jag inte att det är så, men det är bara en tanke som slår mig spontant.

Annars är ju det klassiska rådet att ett jobbyte är bästa sättet att höja sin lön. Runt 20-22.000 kr bör du kunna ligga.

En annan fråga är ju om du jobbar på ett ställe med kollektivavtal eller inte. För min personliga del kan jag säga att avsaknaden av kollektivavtal har gjort att jag kunnat öka min lön på ett sätt som inte kulle varit möjligt om facket skulle varit med och tyckt.

På två år har jag höjt min lön med över 30%.
Citera
2008-06-29, 15:57
Medlem
Givetvis så är jag inte "bäst" på alla grenarna så att säga =). Inom tryck så är jag mer eller mindre en färsking men jag klarar av det mesta, visst gör man missar ibland men det gör även dom som har jobbat längre med detta.

Om man nu ska jämföra mig med en annan person på jobbet som enbart håller på med Original så ligger denna person ingångslön på 20.000:-. Personen i fråga är 1 år äldre än mig, har en sämre utbildning (samma skola) och har jobbat med original i några år.
Normalt är jag väldigt självkritisk men skall man också jämföra den kreativa biten så ligger jag nog steget före och tror också en hel del skulle hålla med mig om det.

Citat:
Ursprungligen postat av PocketRocket
År -00 när jag som 20-åring började arbeta som renodlad originalare var min ingångslön 15.000 kr.

Då hade jag tre års medieprogram på gymnasiet i ryggen, samt praktik i branschen.

Jag skulle nog vilja påstå att om du verkligen gör allt det du beskriver, är du värd en något högre lön.

Det enda jag blir lite skeptisk till är om du verkligen är bra på allt?
Alla dom punkter du räknar upp är mer eller mindre egna yrken i sig. Om du pillar lite på alla områden är risken att du får svårt att motivera en hög lön eftersom du kanske inte är bra på något, utan kan lite om mycket.

Nu säger jag inte att det är så, men det är bara en tanke som slår mig spontant.

Annars är ju det klassiska rådet att ett jobbyte är bästa sättet att höja sin lön. Runt 20-22.000 kr bör du kunna ligga.

En annan fråga är ju om du jobbar på ett ställe med kollektivavtal eller inte. För min personliga del kan jag säga att avsaknaden av kollektivavtal har gjort att jag kunnat öka min lön på ett sätt som inte kulle varit möjligt om facket skulle varit med och tyckt.

På två år har jag höjt min lön med över 30%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in