Flashback bygger pepparkakshus!
2008-06-29, 11:40
Medlem
mtkors avatar
Efter att jag formaterat om min hårddisk så uppför sig datorn lite konstigt när det gäller att spela upp filmsnuttar på t.ex Windows Media Player eller VLC. Bilden liksom hackar sig fram och "flyter" inte som den gjorde innan (då det fungerade utan problem).

Jag hade förut XP SP2 & har nu istället XP SP3. Datorn är ju samma som förut, ingen superdator direkt men 2 Ghz & typ 500 Mb RAM, det har ju fungerat bra innan. Kan också säga att tom scrollningen på Firefox är lite annorlunda & "hackig".

Har inga virus eller spyware. Kollat process/CPUn och inga direkt konstigheter där heller.

Är det typ drivrutiner jag saknar? I övrigt så fungerar datorn skitbra och är helnöjd efter omformateringen.

EDIT: Kan tillägga att det inte är en "äkta" version av XP SP3 jag har & att det är den 11 (tror jag) versionen av WMP jag har...
Senast redigerad av mtkor 2008-06-29 kl. 11:43.
Citera
2008-06-29, 11:58
Medlem
Drivrutiner och codecs är vad du behöver..
Citera
2008-06-29, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wezt
Drivrutiner och codecs
+1
Citera
2008-06-29, 12:59
Medlem
King Grubs avatar
Scrollningen i browsern brukar vara hackig innan man installerat grafikkortsdrivrutinerna.
Citera
2008-06-29, 15:09
Medlem
mtkors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wezt
Drivrutiner och codecs är vad du behöver..

Misstänkte det. Äger en Acer Aspire T120E och tänkte då ladda ner video-drivers på deras hemsida men tro fan att just video-drivern inte fungerar att ladda ner

(http://support.acer-euro.com/drivers/desktop/aspire_t120e.html)

Hur fungerar det med drivrutiner, kan man "ta" dom från andra ställen? Länktips?
Citera
2008-06-29, 18:13
Medlem
cloNes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtkor
Misstänkte det. Äger en Acer Aspire T120E och tänkte då ladda ner video-drivers på deras hemsida men tro fan att just video-drivern inte fungerar att ladda ner

(http://support.acer-euro.com/drivers/desktop/aspire_t120e.html)

Hur fungerar det med drivrutiner, kan man "ta" dom från andra ställen? Länktips?

En sökning med Google ger detta:
http://www.google.se/search?hl=sv&q=Acer+Aspire+T120E+video+drivers&btn G=Google-s%C3%B6kning&meta=
Citera
2008-06-29, 22:24
Medlem
mtkors avatar
Tack alla för hjälpen. Jag fixade det precis. Är ju inget datageni direkt men alltid lite kul med troubleshooting och då man fixar sakerna. För ev. framtida frågor och folk som är lika "dumma i huvudet som jag" så skriver jag snabbt hur jag gjorde:

Högerklicka på den här datorn --> properties --> hardware --> device manager

Där hade jag inte ens en flik som hette displaycard etc men det var några gula frågetecken och högerklickade på den som hette Video Decoder (eller nåt sånt, det försvann sedan). Då kan man söka automatiskt efter drivrutinerna: "update drivers". Efter uppdateringen så fungerade det

Nice, nice
Senast redigerad av mtkor 2008-06-29 kl. 22:27.
Citera
2008-06-29, 22:37
Medlem
Jag vill dock påpeka att ovanstående metod inte alltid fungerar och oftast är det jättesmidigt att ladda ner sina drivrutiner från datortillverkarens hemsida (om man har en märkesdator dvs).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in