Flashback bygger pepparkakshus!
2008-06-29, 01:58
Bannlyst
Jag har lärt mig att man ska koka hela och sedan dela upp, för att bevara näringsvärdet. En gäst hackar/strimlar ner allt före kok/stekning, blir det någon nyttig näring kvar då?
Citera
2008-06-29, 01:59
Medlem
meepers avatar
Ingen skillnad.
Citera
2008-06-29, 05:20
Medlem
Rå-Gregerns avatar
Det lär bli någon marginell skillnad eftersom kontaktytan med vattnet blir större om du delar i fler bitar. Om du kokar rätt bör dock det mesta vara kvar iaf.
Citera
2008-06-29, 07:44
Medlem
Som jag har fått lära mig, är det viktigare hur länge man kokar grönsakerna än i hur små bitar de skärs, för näringsvärdets bevarande. Vidare att näringen bevaras bättre vid stekning än kokning. Även att man ska skära upp råa grönsaker till en sallad så nära måltiden som möjligt, då syret påverkar näringsvärdet. Har t.ex hört att en tomat som legat uppskuren i en 1/2 timma nästan helt misst sina vitaminer, men en morot klarar sig mycket bätre.
Men det finns ju så många myter inom matlagningen, att man kan ju aldrig säkert veta vad som är rätt och fel.
Citera
2008-06-30, 00:19
Medlem
meepers avatar
Ångkokning sägs ofta vara den tillagningmetod som är skonsammast mot näringsämnena.
Citera
2008-07-02, 00:03
Bannlyst
Ångkokning är bra för det mesta, om man har en utan plast. Just morötter ska kokas hela och skäras efter samt serveras med lite fett. Näringsvärdet i potatis mm är det samma med, man bör även intaga kokvattnet Grönsaksröra är bättre än inget men vad som förloras har jag glömt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in