• 1
  • 2
2008-06-28, 19:17
Medlem
Ireqoms avatar
Tjena!

Efter ominstallation av Windows XP Pro edition så har jag bara USB 1.0 på datorn.
Har provat alla uttag men popar upp nånting med att jag borde skaffa 2.0 för bästa prestanda.
Hur skaffar jag detta?
Genom drivers?
Jag hade 2.0 innan jag om installerade XP.
Citera
2008-06-28, 19:36
Medlem
Låter mystiskt. Det borde räcka med att installera service pack 2.
Citera
2008-06-28, 19:38
Medlem
Jag har samma jobbiga problem, fast min dator har alltid sagt att jag borde uppgradera Usb-porten blabla för bättre prestanda. Både med SP2 och utan.
Citera
2008-06-28, 19:47
Medlem
Ireqoms avatar
jag har SP2 :/
konstigt.
Citera
2008-06-28, 20:13
Medlem
Har du installerat drivrutinerna till moderkortet efter omformateringen?
Citera
2008-06-28, 20:15
Bannlyst
Hehe, hade exakt samma problem.

Jag gick in i enhetshanteraren och uppdaterade där. Det hjälpte mig.

Kontrollpanelen--> Administrationsverktyg--> Datorhantering--> Enhetshanteraren

Borde vara en gul triangel där med utropstecken vid Usb. Där kunde jag uppdatera från 1.0 till 2.0
Citera
2008-06-28, 20:38
Medlem
Ireqoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHC
Hehe, hade exakt samma problem.

Jag gick in i enhetshanteraren och uppdaterade där. Det hjälpte mig.

Kontrollpanelen--> Administrationsverktyg--> Datorhantering--> Enhetshanteraren

Borde vara en gul triangel där med utropstecken vid Usb. Där kunde jag uppdatera från 1.0 till 2.0

Menar du My computer -> Properties -> Hardware -> Device manager.
Sedan så hittar jag bara en sak med utrops täcken på och det är
"Mass storage controller".

Och hittar inget 2.0 till det vid uppdatering.
Citera
2008-06-28, 20:55
Medlem
Von Drakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ireqom

Du borde ha fått med en cd-skiva med moderkortsdrivrutiner med datorn. På denna skiva finns drivrutiner till alla enheter. Tyvärr har inte MS XP alla drivrutiner till alla datorer.
Nu vet jag inte om du har en bärbar eller stationär dator, men prova med tillverkarens hemsida t ex HP (om du nu har en sån), där kan du hitta alla drivrutiner. Om du har en stationär dator med olika delar, får du kolla vilket moderkort du har.

Lycka till!
/VD
Citera
2008-06-28, 21:01
Bannlyst
Citat:

Du har hittat till enhetshanteraren

Det står inte ordagrant att den är till för att uppdatera till USB 2.0. Har för mig att det stod något helt annat som jag inte kunde koppla till USB-portarna.

Kanske bättre att någon som är bättre än mig hjälper dig. Men vad händer ifall du dubbelklickar på "Mass storage controller" och installerar drivrutinen? Låter inte helt orimligt att det kanske kommer funka då? (men jag har säkert fel...)
Citera
2008-06-28, 21:02
Medlem
Ireqoms avatar
Denna dator har jag skaffat via en vän som har byggt den skälv. Och har ingen speciell tillverkare.
Så det försvårade saken lite hehe.
Men det ska finnas något program där ute som man kan ladda ned och som sedan läser av burken och säger vad man har för saker. kommer dock inte ihåg vad det heter nu.
Citera
2008-06-28, 21:03
Medlem
Ireqoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHC
Du har hittat till enhetshanteraren

Det står inte ordagrant att den är till för att uppdatera till USB 2.0. Har för mig att det stod något helt annat som jag inte kunde koppla till USB-portarna.

Kanske bättre att någon som är bättre än mig hjälper dig. Men vad händer ifall du dubbelklickar på "Mass storage controller" och installerar drivrutinen? Låter inte helt orimligt att det kanske kommer funka då? (men jag har säkert fel...)

Har redan gjort detta. fungerar inte. Får ett meddelande som säger något om någon fil som inte finns osv..
Citera
2008-06-28, 21:12
Medlem
Von Drakes avatar
Citat:
Har redan gjort detta. fungerar inte. Får ett meddelande som säger något om någon fil som inte finns osv..

När du startar datorn, första skärmläget talar om vilken tillverkare det är för moderkortet t ex Asus. Om du inte kan avgöra detta, öppna burken och titta på moderkortet. Sedan går du till deras hemsida.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in