Citat:
Ursprungligen postat av brtkrbzhnv
Jag ser rätt ofta trådar där folk saknar Linuxmotsvarigheter till Windowsprogram; jag ser väldigt sällan trådar där folk saknar Windowsmotsvarigheter till Linuxprogram, och många Linuxanvändare tycks använda Wine, medan få Windowsanvändare använder Cygwin. Kollar man exempelvis på
http://en.wikipedia.org/wiki/Compari...ideo_players_2 ser man att hälften av Linuxprogrammen också finns i Windowsversioner, medan få av Windowsprogrammen har Linuxversioner. Att det finns ett mycket större utbud av gratisprogram (fast man kan undra varför man skulle begränsa sig till sådana) till Windows än till Linux tycker jag faktiskt är rätt uppenbart, och jag undrar vad det är för programvarukategorier du tycker dig se fler Linux- än Windowsprogram inom.
heh...du har faktiskt rätt på sätt och vis.
Det finns fler program till Windows utan tvekan.
Jag formulera mig dåligt.
Jag tycker iaf att det är ett schysst utbud på mjukvara som finns med
i moderna linux-distars pakethanterare, vilket iofs också kan räknas som 3e-partsmjukvara?
Det är iaf enkelheten att installera mjukvaran och utbudet som är kraftigt.
Sen så använder jag aldrig wine iaf, har inget behov.
Genom en snabbkontroll av hur många paket som finns tillgängliga
via pakethanterarna i Archlinux och Kubuntu, så fick jag följande resultat:
Kod:
[urandom@baldur ~]$ pacman -Ss | wc -l
8972
[urandom@baldur ~]
urandom@moonlight:~$ apt-cache search ^ | wc -l
24998
urandom@moonlight:~$
Hur många program finns det på din Windows-installations-CD?
Linux har ett bättre utbud på shells (skal).
Linux har fler window managers & desktops.
Linux har nästan alla programmeringsspråk tillgängliga gratis, vilket är ovärderligt för min del, då jag inte har råd att köpa dessa som kommersiella produkter.
Sen har linux mängder av fördelar men också nackdelar.
Senare tid har en del börjat portas till Windows, vilket iofs är positivt.
Men ur ekonomiskt perspektiv så kommerjag inte byta OS iaf inom närmaste tid, så länge det finns detta fantastiska utbudet av gratisprogram.