2008-06-28, 15:22
Medlem
Maniks avatar
Hej

Kort frga; Hur fr jag mitt tangentbortd, som r kopplad till datorn genom USB, att fungera i dos s jag kan trycka p valfri tangengt fr att fortstta med formateringen av datorn?

Jag har fr mig att det var ngot med msconfig > boot.ini. Men kommer inte riktigt ihg.
Citera
2008-06-28, 15:45
Medlem
Det stller du oftast inn i bios. Vlj att du ska enabla USB-keyboard eller ngot dr.
Citera
2008-06-28, 16:04
Medlem
Gravity2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZyberZone
Det stller du oftast inn i bios. Vlj att du ska enabla USB-keyboard eller ngot dr.
Det br fungera.
Jag hade dock ett konstigt moderkort till en S478 fr ett par r sedan som det inte gick att anvnda USB-tangentbord i startup eller BIOS hur jag n frskte. Som tur r s hade jag ett par gamla PS2-tangetbort liggandes, det kan faktiskt vara bra att ha ett sdant som reservtangentbord utifall USB-portarna kukar ngon gng. Kostar ju knappast mnga kronor om man nu mste kpa ett.
Annars fljer det ju oftast med en USB->PS2adapter nr man kper ett tangentbord, bara att anvnda den nr det behvs.
Citera
2008-06-28, 16:05
Medlem
Ja, det ska finnas ngon switch du kan anvnda dig av.. Dessutom, se till att USB legacy nnting r pslaget i bios...

Tyvrr s kommer jag inte ihg vad switchen heter.. Men du kan ju prova googla? =)
Citera
2008-06-28, 18:57
Medlem
DennisOlofs avatar
Gravity2, det gller nog skert inte p moderna moderkort tror jag. Borde funka numera.
Citera
2008-06-30, 19:15
Medlem
Maniks avatar
Tack fr hjlpen. USB Legacy i bios funkade. Varfr r detta p off som default?
Citera
2008-06-30, 22:50
Medlem
DennisOlofs avatar
Manik, det skiljer frn bios till bios.

Dessutom finns det oftast olika instllningar osv, sjlvklart r det bra om "default" instllningarna i bios har just de viktigaste funktionerna aktiverat s att t.ex usb tangenbord fungerar nr man bootar upp datorn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in