Citat:
Ursprungligen postat av Hr. Grip
Jag kommer nog att använda den till att ta bilder i stadsmiljö och i allmänhet utomhus.
Okej, då tror jag inte det spelar någon större roll vilken av de två tidigare nämnda du väljer.
Gör som man alltid bör när man köper kamera; ut och känn på kamerorna, testa dig för om de ligger bra i handen osv.
Be även om att få testa själva handhavandet med kameran, alltså hur det fungerar med alla knappar, inställningar, navigering i menyer osv.
Sådant tänker man kanske inte på när man står i affären, men det är typiska saker som man retar sig på senare.
Ska du exempelvis behöva leta dig igenom tre menyer för att ställa in ISO-tal eller någonting annat så kommer du definitivt att reta dig på det senare.
Som sagt; ut och känn, och pröva i den mån du kan.
Citat:
Ursprungligen postat av Hr. Grip
Priset, jag gillar att ta bilder men jag sysslar inte med dem så mycket i efterhand så en kompaktkamera duger åt mig. Sen kan man så klart köpa en systemkamera på typ blocket men jag vill helst ha en ny.
Okej, det är ju fullt godtagbara argument.
Med en långzoom får du ändå lite mer än med en vanlig kompaktkamera, så det är en bra kompromiss ifall man inte vill ge sig på en systemare.
Edit: Även Sony DSC-H50, som du nämner, verkar vara ett bra alternativ.
Jag hade valt någon utav de tre som varit uppe nu, under förutsättning att de känns bra.
Canon trivs jag med själv, men S5 IS har nog lite för många knappar för min smak.
Sony använder optik från Carl Zeiss, till vilket jag har en förkärlek.
Panasonic använder Leica, även det bra prylar.
Någon utav dessa hade jag definitivt valt.