2008-06-28, 11:01
Medlem
Jag har tränat kampsport (Karate 2,5 år, Boxning/Thai 1 år) i snart 5 år men inte konstant pga 2 shift jobb.

Förra sommaren började jag med mma.
UNDERBAR sport måste jag säga! Älskar att köra mma!
Har nu flyttat till GBG och ska köra igång igen till hösten.

Men nu till frågan.
Jag är GANSKA envis och har lite svårt för att inse när man ska klappa..
så vid ett par tillfällen så har ett armbar gått ganska långt och därefter har jag haft ont i just min högra armbåge.

Smärtan går mer eller mindre över efter någon vecka ungefär.
Men om jag nu missar en rak höger när jag slår på mitsar och det blir så att jag översträcker min armbåge som kanske händer någon gång per pass så får jag riktigt ont igen....

Är detta något som fler har erfarit?
Finns det någon/några bra övningar för att få bort det?
Eller är detta något jag bara får leva med?

Tack på förhand....
Senast redigerad av montana85 2008-06-28 kl. 11:51.
Citera
2008-06-28, 12:02
Medlem
Knivskarps avatar
Jag tränar inte MMA utan Thaiboxning, men fenomenet med översträckt armbåge finns ju även här. När man slår på mitsar och liknande är det lätt att det inträffar, speciellt om kamraten man kör med är lite färsk. Jag har vid flera tillfällen sträckt min armbåge och det gör mycket riktigt retfullt ont och framför allt är det lätt att slå upp det igen.

Mitt tips är att du tar det lugnt med armbar tills du känner dig någorlunda helt återställd. Den här typen av skada är ju något man får leva med om man tränar den typen av kampsport som du och jag gör. Lite som skador på tår och liknande, comes with the territory liksom. Lycka till med träningen!
Citera
2008-06-28, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivskarp
Jag tränar inte MMA utan Thaiboxning, men fenomenet med översträckt armbåge finns ju även här. När man slår på mitsar och liknande är det lätt att det inträffar, speciellt om kamraten man kör med är lite färsk. Jag har vid flera tillfällen sträckt min armbåge och det gör mycket riktigt retfullt ont och framför allt är det lätt att slå upp det igen.

Mitt tips är att du tar det lugnt med armbar tills du känner dig någorlunda helt återställd. Den här typen av skada är ju något man får leva med om man tränar den typen av kampsport som du och jag gör. Lite som skador på tår och liknande, comes with the territory liksom. Lycka till med träningen!

Tack så mycket!
Förstod nästan det. Men ska försöka ta det lugnt.
Citera
2008-06-28, 12:31
Medlem
Krafses avatar
Jag hade - om jag var i din situation - klippt av underarmen medelst en nagelsax och slagits med överarmens ände/ledyta.

Eller så hade jag tagit det lugnt.
Citera
2011-11-22, 14:53
Medlem
discardeds avatar
Sparrade med en mupp för typ 3 veckor sen i BJJ och han fick in en alldeles för aggressiv armbar och min armbåhe har inte varit sig lik sen dess. De första dagarna gjorde det ont men gick över. Igår
gick jag till gymmet och när jag körde lats så kom smärtan tillbaks. Och nu gör det lite ont hela tiden.

Jag fortsatte träna muay thai efter "olyckan" men körde lätt på jabbarna. Kanske hade varit bättre att vilat helt och hållet. Men nu är det gjort.

Nån som har några tips på hur man ska vila (och träna) för att få armbågsleden att läka bra och snabbt!?
Citera
2011-11-22, 16:40
Medlem
Prometeuss avatar
Klappa tidigare. Vad är viktigast, din stolthet (för det är ju så hemskt att klappa på träning) eller klubbens allmäna skadefrekvens och attityd?
Citera
2011-11-22, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av discarded
Sparrade med en mupp för typ 3 veckor sen i BJJ och han fick in en alldeles för aggressiv armbar och min armbåhe har inte varit sig lik sen dess. De första dagarna gjorde det ont men gick över. Igår
gick jag till gymmet och när jag körde lats så kom smärtan tillbaks. Och nu gör det lite ont hela tiden.

Jag fortsatte träna muay thai efter "olyckan" men körde lätt på jabbarna. Kanske hade varit bättre att vilat helt och hållet. Men nu är det gjort.

Nån som har några tips på hur man ska vila (och träna) för att få armbågsleden att läka bra och snabbt!?

Sorry broder men det är vila som gäller för att få igång den igen.
Citera
2011-11-23, 00:11
Medlem
skogshulkens avatar
Hade samma skit. Köpte Fightlinepiller från gg och upplevde att det blev bättre. Placebo kanske men hade haft problemet länge innan jag köpte dem...
Citera
2011-11-23, 00:58
Medlem
Danolocos avatar
Troligtvis ngn uttänjd led/muskel. Klappa tidigare, förstår inte meningen med folk som inte klappar i tid på träning. Sätter jag en perfekt armbar på en sparringpartner som jag vet är så tight att denne inte kan komma ut så släpper jag utan att vänta på att denne ska tappa.

Samma sak om jag fastnar i en armbar, triangel, anakonda lr vad fan som helst; jag klappar så fort jag märker att jag inte har ngn väg ut. Det är bara idioter som väntar med att klappa tills det gör ont. Sitter du fast så sitter du fast, tjänar absolut ingenting till att "visa sig på styva linan" och hålla ut så länge som möjligt. Möter jag en sådan idiot som vägrar att klappa är jag dessvärre snäll och släpper greppet istället för att öka trycket och riskera att långtidssjukskriva ngn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in