2008-06-27, 19:31
Medlem
-th-s avatar
Ni har kanske sett, köpt och smakat de nya "nyttiga" chipsen från olw?
De är tillverkade med solrosolja (tror jag), står det på påsen iallafall.
På påsen står dessutom hur nyttigt det är och hur goda och krispiga chipsen blir.

jag tyckte inte att de var så goda som påsen påstod, men är de nyttigare än de vanliga chipsen? Eller mindre skadliga kanske man ska säga.
Citera
2008-06-27, 19:37
Medlem
quaertys avatar
Du blir fortfarande lika fet och de borde nog smaka nästan identiskt. Den stora skillnaden är väl att det blir 70 % mindre mättat fett och det är ju ett myrsteg i rätt riktning. Men jag tycker inte att du ska satsa på en Grillchips-diet.
Citera
2008-06-27, 19:55
Medlem
Squalos avatar
Du får kolla på påsarna och se om det skiljer i antalet kalorier och andelen fett. Det är allt som räknas, om man ska vara krass.
Citera
2008-06-27, 21:14
Medlem
antagonistens avatar
Smakskillnaden är större än skillnaden i fett-/kcal-innehåll.

Vanliga "Sourcream & Onion" (per 100g):
540kcal
34g fett (varav 3.7g mättat fett)

"Less fat"-versionen:
480kcal
21g fett (varav 6g mättat fett)

De där chipsen med solrosolja som du talar är ju helt vanliga chips.
Citera
2008-06-27, 22:43
Medlem
-th-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
De där chipsen med solrosolja som du talar är ju helt vanliga chips.

Nej, det är det ju inte. De smakar inte likadant, de har en annan påse och de har mindre mättade fetter i sig.

Jag är säker på att mättade fetter lagras och förbrukas på ett annat sätt än vegitabiliska fetter samt att mättade fetter är bättre att konsumera om man vill dra på sig diverse hjärt- kärlsjukdommar. Med andra ord borde de krispiga olw chipsen tillverkade med solrosolja vara nyttigare.
Citera
2008-06-27, 22:59
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -th-
Nej, det är det ju inte. De smakar inte likadant, de har en annan påse och de har mindre mättade fetter i sig.
Jag har inte sett till OLW:s "vanliga" sourcream & onion-chips på jättelänge, så det verkar som om de har ersatt dem helt med solrosolje-varianten(?).
Citera
2008-06-27, 23:15
Medlem
-th-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Jag har inte sett till OLW:s "vanliga" sourcream & onion-chips på jättelänge, så det verkar som om de har ersatt dem helt med solrosolje-varianten(?).

Fan, det stämmer ju nog. Det hade jag inte ens tänkt på. Men det var iallafall inte det som tråden handlade om.
Citera
2008-06-27, 23:34
Medlem
Hur man kan äta Olw:s Sourcream & Onion--solrosolja eller ej--är bortom mig då Estrellas är så extremt mycket godare.

Förresten. På tal om chips: Är det bara hos mig affärerna slutat sälja 200g-påsar och bara nu mera säljer 300g? Irriterande.
Citera
2008-06-28, 00:12
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoalaOfDoom
Är det bara hos mig affärerna slutat sälja 200g-påsar och bara nu mera säljer 300g? Irriterande.
Bensinmackar brukar sälja 200g-påsar, dock till ett högre pris än vad 300g-påsarna kostar på ICA/Hemköp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in