Citat:
Ursprungligen postat av Fargash
Ja fy fan, jag minns att potatisen kostade 50 öre/kg på en ICA-butik här i stan under midsommarveckan, nu kostar det 12.90...
Det är ett bakslag för oss som dyrkar färskpotatis.
Ja, det är ju lockvara. Dom hade 4 kg gratis potatis för folk här på ICA i midsommar, har jag hört.
Citat:
Ursprungligen postat av alfax
Stormarknaden som jag jobbar på betalade 7,95 kr exkl. moms för potatisen och då kan ni själva räkna ut vilken förlust handlarna gör om man säljer den för 50 öre kilot.
Känns inte som att färskpotatisen kommer att bli mycket "billigare" än vad
den är nu.
Men potatisen "brukar" väl kostar er typ 3 kr /kg och sälja för för 4.90, 5.90 eller 6.90, typ alltid, och har gjort i många år.
Att priset har mer än dubblats kan man ju inte skylla på högre världsmarknadspriser för ris och spannmål eller att ett par procent av bönderna gått över till att odla energisly. Det är bullcrap ju. Det är knappast en 140% prisökning. Möjligtvis 20%.
Det är knappast den stora irländska potatismissväxten vi råkat ut för.
Dom har bara gaddat ihop sig och bestämt sig för att kräva dubbelt så mycket betalt. Eller mer.
Det man får göra är att vägra köpa potatis. Ni butiker skulle vägra köpa in svensk potatis och importera några båtar från Polen. Då står bönderna där med sina överprissatta pluggar och utan pengar på fickan. Då får dom veta att dom lever, och att det är kunden som bestämmer.