• 1
  • 2
2008-07-03, 01:25
Medlem
ihavesoldouts avatar
Mycket intressant frågeställning, hur mycket får medicineringen av en patient kosta? Personligen skulle jag betala så mycket jag rimligtvis kunde för att rädda en person, det finns så mycket i samhället som kostar väldigt mycket pengar som skulle kunna ses som mindre prioriterat än att rädda en människas liv. Det finns så klart många perspektiv, frågan är inte svart och vit. Frågor som hur vanlig är sjukdomen? Hur lever personen med sin medicinering? Alltså är det mycket biverkningar, kan patienten leva ett normalt liv eller måste den ligga i sängen och ha smärtor 24 timmar om dygnet och så vidare. Hur ser personen själv på saken?

Och framförallt skulle jag betala mycket för slippa låta någon person eller vara den person som berättar för personen (och anhöriga) att "nej tyvärr vi kan inte ge din medicin för den är för dyr då måste tyvärr lämna dig att dö".

Detta kanske inte har så mycket med frågeställningen att göra men jag undrar hur det kommer sig att medicinen är så dyr? Beror det på att den göra av någonting sällsynt? Används det speciella maskiner som kostar extremt mycket?
Citera
2008-07-04, 15:39
Medlem
Drunkpunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurret
Jag läste för ett tag sedan om en kille som hade en väldigt ovanlig sjukdom och som krävde en medicin som kostade staten flera miljoner. Fick han inte den skulle han dö.

Så nu till min frågeställning. Anta att det finns en ovanlig, dödlig sjukdom (men som ändå minst en person lider av). Du är politiker/diktator/enväldig härskare (i alla fall enväldig domare i denna fråga) och ett forskarteam har just upptäckt ett behandlingsmedel, men som skulle kosta kanske uppåt flera miljoner per år och per smittad individ (det är alltså inte ett medel som botar sjukdomen, utan endast motverkar dödligheten genom regelbunden behandling). Skulle du mörklägga upptäckten för att spara staten på många många miljoner men därmed låta de som drabbas av sjukdomen dö, eller skulle du offentliggöra den?

Ni ska inte ta hänsyn till eventuella konflikter som kan uppstå på grund av att forskarteamet blir arga för att de inte får publicera sina forskningsresultat.
Skulle ge forskarna pengar för att forska vidare i frågan.
Ett år senare kom ett botemedel, som jag köpte upp av inhåvade pengar av befolkningen.

Problemet löst.

(Om nu det var en smittohär, vilket jag nu tog för givet)
Citera
2008-07-04, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Jag skulle också offentliggöra all information om medicinen och lita på att forskarvärlden kom på ett sätt att få ned kostnaden.
Citat:
Ursprungligen postat av ihavesoldout
Detta kanske inte har så mycket med frågeställningen att göra men jag undrar hur det kommer sig att medicinen är så dyr? Beror det på att den göra av någonting sällsynt? Används det speciella maskiner som kostar extremt mycket?

Det är troligen inte produktionen av medicinen som kostar. Så att offentliggöra information hjälper inte, inte heller är det sällsynta ämnen som ingår. Istället sätter läkemedelsbolagen sådana höga priser för att täcka sina utvecklingskostnader för läkemedlet. För det är forskningen som kostar. Är det en sällsynt sjukdom innebär det få människor som köper och det leder till skyhöga priser - då det är få som måste dela för kostnaderna som måste täckas.
Det är svårt att få forskning på mediciner till sällsynta sjukdomar medan det finns oändligt många t.ex. blodtrycksmediciner. Helt enkelt därför det finns en stor marknad. Många människor som måste ta medicinerna en väldigt lång tid. Det hela är en ekonomisk fråga, alla etiska aspekter är bortkopplade då det handlar om vinstdrivande företag.
Citera
2008-07-17, 00:16
Medlem
ihavesoldouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Other
Det är troligen inte produktionen av medicinen som kostar. Så att offentliggöra information hjälper inte, inte heller är det sällsynta ämnen som ingår. Istället sätter läkemedelsbolagen sådana höga priser för att täcka sina utvecklingskostnader för läkemedlet. För det är forskningen som kostar. Är det en sällsynt sjukdom innebär det få människor som köper och det leder till skyhöga priser - då det är få som måste dela för kostnaderna som måste täckas.
Det är svårt att få forskning på mediciner till sällsynta sjukdomar medan det finns oändligt många t.ex. blodtrycksmediciner. Helt enkelt därför det finns en stor marknad. Många människor som måste ta medicinerna en väldigt lång tid. Det hela är en ekonomisk fråga, alla etiska aspekter är bortkopplade då det handlar om vinstdrivande företag.
tackar för svaret
Citera
2008-07-17, 01:09
Bannlyst
Skulle absolut offentlig göra upptäckten. Ett människoliv är ovärdeligt och ni som skulle mörka, Hur skulle ni handla om de visade sej nästa dag att er dotter hade drabbats av sjukdomen?
Citera
2008-07-17, 21:13
Medlem
Torshamns avatar
Om man utgår från att det skulle vara Hunters sjukdom (som i det nämnda fallet), så är det värt att upplysa om att sjukdomen är ärftlig. Ju fler man räddar, desto fler fall kan man vänta sig på sikt.
F ö tycker jag inte att det är ekonomiskt försvarbart att pynta så mycket för att rädda en individ, samtidigt som man låter de sämre generna få sprida sig.
Men, som många andra sagt, varför inte bara publicera allt och låta folket ta ställning? Det är trots att dem som står för notan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in