• 3
  • 4
2008-06-29, 01:52
Medlem
Mortons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solemn
Är väldigt nyfiken på; vad är det egentligen ni lär er på filosofi-lektionerna? Är det som historia, fast lite flummigare? Har det utvecklat ditt "dagdrömmeri" till något stort, fint och viktigt eller var det väldigt mycket onödigt vetande?
Kan man använda kunskaperna praktiskt i vardagen på något sätt?

Som historia, fast lite flummigare? Inom filosofin sysslar man med filosofiska frågor, och inte flum.

Personligen håller jag nog mina filosofistudier som det vettigaste och mest lärorika jag någonsin gjort. Otroligt intellektuellt utvecklande.

Och jag förstår inte alls tanken som förs fram i denna tråd. Att tänka själv och ta del av andras tankar utesluter inte varandra. Istället kan ens eget tänkande utvecklas genom att man tar del av andras tankar, liksom etablerade teorier utvecklas genom att diskuteras.
Citera
2008-06-29, 14:55
Medlem
Hejsvejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morton
Och jag förstår inte alls tanken som förs fram i denna tråd. Att tänka själv och ta del av andras tankar utesluter inte varandra. Istället kan ens eget tänkande utvecklas genom att man tar del av andras tankar, liksom etablerade teorier utvecklas genom att diskuteras.

Precis, det är som Ann Heberlein uttryckte det i "Samtal pågår" för en vecka sedan: "Mitt jobb är inte att stirra in i väggen och tänka, utan snarare att ta del av andras tankar och se vad de har för relevans idag och på vilket sätt de kan bidra till utvecklingen av vårat samhälle."
Citera
2010-10-19, 07:13
Medlem
Weniwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Det är inte särskilt produktivt. Att uppfinna hjulet är imponerande. Att återuppfinna hjulet därför att man vägrar få huvudet ur sanden, det är inte särskilt imponerande alls. Det är en massa betänketid som gått åt alldeles i onödan.

Om man uppfinner hjulet för andra gången, pga av att man inte dragit skallen ur marken. Så har man heller inte upptäckt att man ligger efter, spelar det då någon roll om man var efter med uppfinningen?
Om man är helt instängd tror man ju verkligen på det man själv skapat, och kan därför känna sig nöjd?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in