Citat:
Ursprungligen postat av Theron
Svalt och mörkt är bra. H2O2 förvaras bäst i glaskärl, aluminium av viss kvalitet eller teflon och liknande material som inte oxiderar väteperoxiden. Peroxiden är väldigt oxiderande. Eka Nobel är en stor leverantör. Får man väteperoxid på händerna kan det neutraliseras med citronsyra. Nuförtiden tror jag köpare reggas av Säpo, har sett papper om sånt. Anledningen är lätt att räkna ut.
Har för mig att vanligt glas långsamt avger hydroxidjoner. Väteperoxidens sönderfall katalyseras av hydroxidjoner (sönderfaller snabbare i basisk lösning).
Om jag inte missminner mig saluförs 30% väteperoxid i polyetenflaskor, vilket torde vara det bästa och billigaste materialet.
Men dra inte åt kapsylen tätt; även ett långsamt sönderfall av väteperoxid bygger med tiden upp ett kraftigt gastryck, vilket kan spränga kärlet!
Det är ingen bra ide´att handskas med väteperoxid av högre konc än 30%. Sådan kan sönderfalla synnerligen våldsamt under stor värmeutveckling och kraftig ångbildning (ångexplosion).
Sönderfallet katalyseras av många övergångsmetaller, i synnerhet järnoxider (rost!) och mangandioxid (brunsten). Ju högre peroxidens konc är, desto våldsammare sönderfall.
I annan tråd har hantering av 70% H2O2 beskrivits, vilket visat på dess i praktiken närmast ohanterbara farlighet!