2008-06-27, 03:35
Bannlyst
Jag tänkte fråga hur kännsligt är Väteperoxid.
Måste det förvaras i kylen?
Eller räcker det med mörker ~ 25 grader C ?

Och vad är det för procent halt i den saltsyran man köper på järnhandlaren?
Någon som vet ungefär priserna på Saltsyra / Väteperoxid
Senast redigerad av 0g3lami 2008-06-27 kl. 03:39.
Citera
2008-06-27, 19:06
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Då TS lämnat en fullgod förklaring till frågeställningen (Ej TCAP relaterad) så låses tråden upp. Ett antal inlägg som därmed är totalt OT raderades.

Tråden avhandlar med andra ord vad som bryter ned H2O2, och hur man kan förhindra det.

/Mod
Citera
2008-06-27, 20:00
Medlem
Therons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0g3lami
Jag tänkte fråga hur kännsligt är Väteperoxid.
Måste det förvaras i kylen?
Eller räcker det med mörker ~ 25 grader C ?

Och vad är det för procent halt i den saltsyran man köper på järnhandlaren?
Någon som vet ungefär priserna på Saltsyra / Väteperoxid
Svalt och mörkt är bra. H2O2 förvaras bäst i glaskärl, aluminium av viss kvalitet eller teflon och liknande material som inte oxiderar väteperoxiden. Peroxiden är väldigt oxiderande. Eka Nobel är en stor leverantör. Får man väteperoxid på händerna kan det neutraliseras med citronsyra. Nuförtiden tror jag köpare reggas av Säpo, har sett papper om sånt. Anledningen är lätt att räkna ut.
Citera
2008-06-27, 21:05
Medlem
Detta är jag också intresserad av. Har hitills förvarat peroxiden i plastflaskan den levererades i i ett mörkt skåp. Är det värt att flytta över den till ett kylskåp?
Citera
2008-06-27, 22:52
Medlem
wääuus avatar
Njä jag har min i ett vanligt mörkt slåp, i en mörk plastflaska. Den sönderfaller inte nämnvärt mycket.
Citera
2008-06-28, 09:21
Medlem
Therons avatar
Väteperoxid är en kraftfull oxidant. Vissa plaster klarar förvara peroxid bättre än andra. Oxideras plasten sönderfaller peroxiden och mister sin styrka. Den flaska eller dunk som peroxiden leveras i är anpassad för att klara peroxiden. Kemikaliebeständig.

Jag tror det finns upp till 60% koncentration tillgänglig på marknaden. Det man vanligtvis köper på apoteket håller 2-3%. Till pappersbruken kommer det stora tankbilar med peroxid av den starkare koncentrationen. En välte nyligen på E4'an uppe i norrland. Synd bara att tankbilen inte tippade i någon förgiftad sjö för då hade den sjön på ett märkligt sätt kunnat ha blivit renad.

* Under andra världskriget experimenterade tyskarna med sina väteperoxiddrivna raketplan Me-163 Comet.
Citera
2008-06-28, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theron
Svalt och mörkt är bra. H2O2 förvaras bäst i glaskärl, aluminium av viss kvalitet eller teflon och liknande material som inte oxiderar väteperoxiden. Peroxiden är väldigt oxiderande. Eka Nobel är en stor leverantör. Får man väteperoxid på händerna kan det neutraliseras med citronsyra. Nuförtiden tror jag köpare reggas av Säpo, har sett papper om sånt. Anledningen är lätt att räkna ut.

Har för mig att vanligt glas långsamt avger hydroxidjoner. Väteperoxidens sönderfall katalyseras av hydroxidjoner (sönderfaller snabbare i basisk lösning).

Om jag inte missminner mig saluförs 30% väteperoxid i polyetenflaskor, vilket torde vara det bästa och billigaste materialet.

Men dra inte åt kapsylen tätt; även ett långsamt sönderfall av väteperoxid bygger med tiden upp ett kraftigt gastryck, vilket kan spränga kärlet!

Det är ingen bra ide´att handskas med väteperoxid av högre konc än 30%. Sådan kan sönderfalla synnerligen våldsamt under stor värmeutveckling och kraftig ångbildning (ångexplosion).

Sönderfallet katalyseras av många övergångsmetaller, i synnerhet järnoxider (rost!) och mangandioxid (brunsten). Ju högre peroxidens konc är, desto våldsammare sönderfall.

I annan tråd har hantering av 70% H2O2 beskrivits, vilket visat på dess i praktiken närmast ohanterbara farlighet!
Senast redigerad av GaussBonnet 2008-06-28 kl. 14:58.
Citera
2008-06-28, 17:19
Medlem
exvitros avatar
Gjorde ett misstag för c:a 15 år sedan och lämnade en skåpdörr öppen där jag hade en flaska ~30% väteperoxid. Solen lyste på den ett tag, och det blev faktiskt en rätt fin smäll + en oreda att städa upp, förstörd matta, glassplitter i hela köket et cetera. Eftersom jag pysslade med något annat just då (minns inte riktigt vad, dock) blev skrämselfaktorn tämligen hög.

Mörkt ska det förvaras, eftersom solljus bryter ned det till syre och vatten...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in