• 1
  • 2
2008-06-27, 03:04
Bannlyst
Och andra fiskar man kan fånga här i Sverige eller dör dom på grund utav olika orsaker?
Citera
2008-06-27, 03:26
Medlem
http://www-umea.slu.se/fisk/sve/fragor/1A3.htm
Citera
2008-06-27, 03:27
Medlem
Bajsfacistens avatar
Ja det går absolut. Dock helst skall man försöka ordna kylning, och stimulera årstiderna. Är temperaturen för hög så kan de lätt drabbas av sjukdomar. Tråkiga fiskar att ha i akvarium, utom när det vankas mat.
Citera
2008-06-27, 07:30
Medlem
sommarlovs avatar
När jag gick i högstadiet hade skolan abborrar i matsalens akvarium, helskumt när mantänker efter!
Citera
2008-06-27, 08:36
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Jag har sett abborrar, gäddor, ålar och kräftor i akvarium och de såg ut att trivas så bra man nu kan i ett akvarium.
Citera
2008-06-27, 09:18
Medlem
Ballooos avatar
Har abborrar i akvarium haft det ca 3 mån och det går utmärkt. Dom verkar trivas bra och växer väldigt fort. Favorimaten är räkor och mask, tröttna på mina vanliga akvariefiskar så fånga lite borrissar istället.
Första kvällen var alla svärdbärare och neontetror uppätna
Måste snart skaffa större akvarium eller släppa tillbaka dom igen.
Citera
2008-06-27, 09:19
Medlem
thews avatar
En polare hade en gädda i akvariet i drygt ett år innan den dog.
Citera
2008-06-27, 09:20
Medlem
Ballooos avatar
Måste också säga att jag tycker det är mycket roligare med abborrarna än mina gamla firrar vackra är dom också.
Citera
2008-06-27, 11:11
Moderator
Oddballs avatar
Abborrar i all sin ära men min svärfar har pirayor i sitt akvarium - det är skojiga fiskar! När det är matdags så blir det liv i luckan... Likaså om man "piskar" lite i vattnet så kommer de på momangen.

Rätt lattjo att slänga i en köttbit, de verkligen river den i bitar på nolltid.
Citera
2008-06-27, 11:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Abborrar i all sin ära men min svärfar har pirayor i sitt akvarium - det är skojiga fiskar! När det är matdags så blir det liv i luckan... Likaså om man "piskar" lite i vattnet så kommer de på momangen.

Rätt lattjo att slänga i en köttbit, de verkligen river den i bitar på nolltid.

Har också haft pirayor
Citera
2008-06-27, 13:28
Medlem
Slaskmons avatar
Har haft endel insjöfisk i akvarie själv faktiskt bland annat abborre,lake,gädda,bäcköring,bäckröding samt kräftor.

Ganska skoj till en början iaf innan dom blir väldigt tråkiga och ganska fula.

Men som har nämts innan måste man hålla kolla på vattentemperaturen så det inte blir för varmt. Även att ha ett akvarie som är anpassat till fisken (alltså inte för litet). Mask och vatteninskter utgör perfekt föda.

Något som är ganska roligt att ha är faktiskt kräftor, tro det eller ej men dom har faktiskt lite personliget (eller så är jag smått galen ). Dom kryper runt på nätterna och flyttar sten för att bygga "hus" och är allmänt udda djur. Tänk bara på att ha rejält med grus/singel så kräftorna har något att bygga i.
(om du nu ens skulle vilja ha kräftor)

Hade även en abborre på 1.4 kg i akvarie men den blev ganska snabbt sjuk så jag släppte tillbaks den i det fria igen.
Citera
2008-06-27, 13:41
Medlem
Slaskmons avatar
Här är en bild. Vet ej om det var den stora eller någon av hans mindre kompisar.

http://i32.tinypic.com/jzd3ds.jpg
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in