Akira Kurosawa, utan tvekan den största av dom alla. Klassas som en utav de bästa regissörerna genom tiderna. Har gjort De Sju Samurajerna, Yojimbo, Kagemusha Spökgeneralen med flera.
John Woo, myntade i princip begreppet Hong-Kong-action.
Titlar som bör ses är The Killer, Bullet in the head, Face/Off samt många fler.
Takashi Miike, en av mina favoriter. Om du tror att du har sett allt och inte har sett en Miike film, ja då har du sannerligen missat något. Extremt våld på gränsen mellan parodi och illamående samt oftast brutalitet mot kvinnor och total likgiltighet för tabu som incest och döda spädbarn. Filmer man måste se är Audition, Ichi the killer, Full Metall Yakuza, Imprint och DOA.
Takeshi "Beat" Kitano. Gammal i gemet. Har gjort film och skådespelat hur länge som helst. Ligger bakom Battle Royal, nyinspelningen av Zatoichi osv.
nämnts mycket bra filmer, men fortsätter med lite tips på filmer som jag tror inte nämnts tidigare:
memories of murder - sydkoreansk thriller baserad på en sann historia om en av sydkoreas värsta seriemördare. fruktansvärt bra film och den bästa thriller jag överhuvudtaget sett. slår tex finchers nya the zodiac med hästlängder!
dong (the hole) - taiwanesisk musikal/romantisk/drama/science fiction om en man som efter ett en vattenläcka i sin lägenhet får ett hål i sitt golv ner till sin granne som bor under honom. underbar och vacker film!
bangkok dangerous - thailändsk action/drama om en dövstum lönnmördare. helt underbart vacker, snyggt filmad, våldsamm och cool film. av de underbara pang-bröderna (som gjort the eye och ab-normal beauty)
the eye - en av de mest obehagliga rysare jag sett. tar begreppet psykologisk skräck till en helt ny nivå.
ab-noraml beauty - riktigt skrämmande och spännande film. precis som tidigare nämnda audition en film som börjar på ett visst sätt för att sedan, både en och två gånger, göra radikala vändningar i både story och tempo som gör detta till ett visuellt mästerverk och en fruktansvärt obehaglig skräckfilm.
uzumaki - japansk surrealistisk rysare/drama. ungefär som om en japansk tim burton skulle gjort en skräckfilm, som så mycket annat från denna kontinent väldigt vackert och underbart tempo.
bandit queen (phoolan devi) - om den indiske bandiddrottningen phoolan devi's liv. baserad på verkliga händelser. kanske mest här på min lista för att visa att det visst finns sevärda indiska filmer!
shutter - thailänsk skräckfilm, tillsammans med the eye en av de absolut mest skrämmande filmer jag sett. ett måste!
håll till godo! (och fortsätt gärna tipsa om egna filmer!)
Vad jag kan se så har ingen postat filmen Dao (eller The Blade i vissa utgåvor). Riktigt bra kung-fu film som är så mycket mer än svärdfighter och häftiga martial arts. Även om dom som bara går igång på sådant får sitt lystmäte stillat. Den liknar inte dagens flygande balett konster som exempelvis Crouching Tiger eller Hero. Det här är hårt och smutsigt!
Vad jag kan se så har ingen postat filmen Dao (eller The Blade i vissa utgåvor). Riktigt bra kung-fu film som är så mycket mer än svärdfighter och häftiga martial arts. Även om dom som bara går igång på sådant får sitt lystmäte stillat. Den liknar inte dagens flygande balett konster som exempelvis Crouching Tiger eller Hero. Det här är hårt och smutsigt!
Det intressantaste med den tycker jag är att Tsui Hark leker med olika stilar i den. Den börjar väldigt realistiskt, liknar ibland japanska samurai-filmer för att bli full-out kung fu-action. Mycket skön film.
Vad har folk for favoriter? Forsoker se sa mycket jag kan men det ar svart att folja scenen ifran utlandet.
Har sett en del koreanskt och japanskt men inte sa mycket kinesiskt. Skulle vara kul om vi kunde dela med oss av filmer fran asien vi sett och tyckt om!! Och da helst inte bara hong kong och yakuza utan helt "vanliga" andra filmer.
Sjalv slar jag ett slag for Tae Guk Gi tror jag den heter, eller brothers of war som ar den engelska titeln. Actiondrama om tva broder som hamnar pa olika sidor i Koreakriget, med radda menige ryan vibbar. Riktigt fet film, som for de flesta ar helt okand (alla har ju inte intresset :/).
Vad har folk for favoriter? Forsoker se sa mycket jag kan men det ar svart att folja scenen ifran utlandet.
Har sett en del koreanskt och japanskt men inte sa mycket kinesiskt. Skulle vara kul om vi kunde dela med oss av filmer fran asien vi sett och tyckt om!! Och da helst inte bara hong kong och yakuza utan helt "vanliga" andra filmer.
Kung Fu Hustle är en favorit som jag kan se flera gånger om.