2004-10-23, 16:40
Medlem
Aioloss avatar
Det har blivit en hel del asiatisk film den senaste tiden och mer ska det bli! Bland de jag gillar bäst är full time killer, hero och infernal affairs. Nåja, de jag kom på snabbast i alla fall.

Det jag söker är alltså fler i samma stil. Gärna med mord på schemat. Vackra snarare än genial handling. Caine, lust att steppa in här?
Citera
2004-10-23, 16:55
Medlem
Bullet In The Head, A Better Tomorrow (1 & 2)
Citera
2004-10-23, 17:04
Medlem
John woos och Takeshi Kitanos filmer

Citera
2004-10-23, 17:29
Medlem
Aioloss avatar
Jag antar att det är tidiga woo som är att rekommendera? Har sett några. Kitano har jag sett en del av också, battle royale 1 & 2, mnemonic kommer jag att tänka på direkt. Några tips på fler filmer av honom och woo som är bra? Bra filmer av andy lau vill jag gärna ha tips på också.

a better tomorrow och bullet in the head är nu på väg ner, tack för tipsen.
Citera
2004-10-23, 17:39
Medlem
haloklins avatar
Sympathy For Mr. Vengeance och Memories Of Murder är två ypperliga sydkoreanska filmer som kommer som hyr- och köpfilmer till Sverige denna månad. Den förstnämnda har, tyvärr, fått titeln "Hämnarens Resa", vilket i mitt tycke är en helt missvisande titel.
Citera
2004-10-23, 17:42
Medlem
dIRe_s avatar
Crouching tiger hidden dragon är ju sagolikt vacker.

annars:
The Isle
koreansk thriller om ett litet pontonsamhälle, med ett par läbbiga scener. Vackra miljöer och vackert filmat.

Spring, Summer, Fall, Winter... and Spring
av samma regissör, ännu bättre och ännu vackrare.

Avalon
Greedy Guts
Double suicide
Tetsuo och annat av Shinya Tsukamoto
Black Rain
Devils on the Doorstep

EDIT: Lady Snowblood måste man ju lägga till också.

EDIT IGEN: Läste inte rubriken ordentligt =/ alla filmer jag rekomenderat är inte action.
Citera
2004-10-23, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aiolos
Kitano har jag sett en del av också, battle royale 1 & 2, mnemonic kommer jag att tänka på direkt.

Inte för att det spelar så stor roll men Kitano regisserade inte Battle Royale 1 & 2. Han var bara med som skådis.

Av hans filmer tycker jag annars att Sonatine, Hana-Bi, och Zatoichi är grymt bra.

En actionrulle som är jävligt grym fast med en handling som inte är helt glasklar, är Tsui Hark's Time and Tide . Den ska du definitivt kolla in!Snygg och med action i överflöd.
Citera
2004-10-23, 17:44
Medlem
dIRe_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aiolos
Jag antar att det är tidiga woo som är att rekommendera? Har sett några. Kitano har jag sett en del av också, battle royale 1 & 2, mnemonic kommer jag att tänka på direkt. Några tips på fler filmer av honom och woo som är bra? Bra filmer av andy lau vill jag gärna ha tips på också.

a better tomorrow och bullet in the head är nu på väg ner, tack för tipsen.
Hana-bi är väl den "vackraste" av Kitanos filmer.
Citera
2004-10-23, 18:08
Medlem
Mack Bolans avatar
Filmer med Andy Lau?

Hans bästa film är i mitt tycke Running out of time. Inte din typiska Hong Kong-action, utan mer av ett drama. Men bra ändå.

Saviour of the Soul, Moon Warriors och The Duel är alla ganska sunkiga, men har grymt snyggt foto, sköna effekter och coola fighter emellanåt. Alla med Anyd Lau förstås.

Han har även en roll i kommande House of Flying Daggers, så den är säkert värd att kolla in den med.
Citera
2004-10-23, 18:48
Medlem
Aioloss avatar
Tack alla! DC svämmar över av nedladdningar nu. Jag måste bara rensa ut lite, har nästan helt fulla hårddiskar... Trots att jag har 250 GB. Det börjar blir dags att skaffa en eller ett par nya, men jag har fan inte råd.
Citera
2004-10-25, 13:28
Medlem
blackie_lawlesss avatar
Kan rekommendera "What Price Survival?"
http://www.imdb.com/title/tt0108997/

Den är sannerligen vacker och mörkt poetiskt på alla sätt. Stämningsfull musik, snabba klipp, läcker slow motion, smått dolda visuella mönster etc etc...

Annars hakar jag på de som hyllar Sympathy For Mr Vengeance och Oldboy.
Hero (118-minutersversionen!) inte heller att förakta, givetvis.
Citera
2004-10-26, 17:04
Medlem
P3tters avatar
The Killer är vacker på sitt lilla vis.
Once upon a time in china är också vacker, på ett annat vis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in