Flashback bygger pepparkakshus!
2018-11-18, 10:41
Medlem
Hwals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazyitis
Kollade på Killers igår kväll tycker att den var helt ok. Blir ingen Paradox vill se filmen som den är en uppföljare till först hittar dock ingen info om vilken film det är, får bli Headshot i kväll istället.

Rekommendera gärna vilka filmer du gillar från tiden då Hong Kong - Action var som bäst. Mvh

John Woo's tidiga filmer är skitbra:

A Better Tomorrow 1, 2 och 3
The Killer
Bullet in the Head
Hard Boiled

Dessa rekommenderar jag också:

Beyond Hypothermia
Long arm of the Law
Revenge: A love story
Tiger on Beat
Citera
2018-11-18, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hwal

The Killer
Bullet in the Head
Hard Boiled

Beyond Hypothermia
Long arm of the Law
Tiger on Beat

Tack för tipsen.
Citera
2018-11-18, 13:08
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag läste en bok om kristen teologisk forskning, och överraskades av att en japansk film från 50-talet nämndes. Det var Rashomon av Akira Kurosawa. Handlingen nämndes kortfattat. Den verkar bra. Har någon sett den och tycker att den är sevärd?
Citera
2018-11-18, 13:35
Medlem
Bordellmoderns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag läste en bok om kristen teologisk forskning, och överraskades av att en japansk film från 50-talet nämndes. Det var Rashomon av Akira Kurosawa. Handlingen nämndes kortfattat. Den verkar bra. Har någon sett den och tycker att den är sevärd?
Ge den en chans, om du tycker om den öppnas en hel radda med klassfilmer av Kurosawa.

Du kommer nog märka rätt snabbt om hans filmer är något för dig eller inte. De äldre rullarna kan vara svåra för vissa som har svårt för skådespelandet (plus svartvitt).
Citera
2018-11-18, 13:57
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bordellmodern
Ge den en chans, om du tycker om den öppnas en hel radda med klassfilmer av Kurosawa.

Du kommer nog märka rätt snabbt om hans filmer är något för dig eller inte. De äldre rullarna kan vara svåra för vissa som har svårt för skådespelandet (plus svartvitt).

Svartvita filmer är inget problem. Min favoritfilm är ändå Citizen Kane.
Citera
2018-11-18, 15:58
Medlem
Hwals avatar
Citat:

Rashomon är helt fantastisk, se den, helst igår!
Citera
2018-11-18, 16:45
Bannlyst
Citat:

Rashomon är ett hyllat mästerverk och en av Kurosawas absolut mest kända filmer. Exempelvis rankas den just nu som den 112:e bästa filmen någonsin på IMDB. Det är en verklig klassiker i japansk filmhistoria och en sådan film som kritiker tycker man bör se innan man dör.

Den är helt klart sevärd.
Citera
2018-11-18, 17:30
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Rashomon är helt fantastisk, se den, helst igår!

Citat:
Ursprungligen postat av anbo1987
Rashomon är ett hyllat mästerverk och en av Kurosawas absolut mest kända filmer. Exempelvis rankas den just nu som den 112:e bästa filmen någonsin på IMDB. Det är en verklig klassiker i japansk filmhistoria och en sådan film som kritiker tycker man bör se innan man dör.

Den är helt klart sevärd.

Tack för info.
Citera
2018-11-18, 18:18
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PenisOchPung
Rekommenderar The Merciless, sjukt skön noirthriller från Korea med ett helt mindblowing slut

Ska nog kika på den trots relativt dåliga betyg från två som jag följer på Letterboxd. Men man vet ju inte innan man har sett den själv huruvida den är bra eller dålig.
Citera
2018-11-18, 19:48
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PenisOchPung
Rekommenderar The Merciless, sjukt skön noirthriller från Korea med ett helt mindblowing slut:

https://www.youtube.com/watch?v=5KHx-x-G26A
Vad var mindblowing med slutet? Svara gärna i spoiler.

Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Ska nog kika på den trots relativt dåliga betyg från två som jag följer på Letterboxd. Men man vet ju inte innan man har sett den själv huruvida den är bra eller dålig.
Sol Kyung-gu är bra men annars var det inte så mycket att hurra för i mitt tycke.

Jag tänkte se Burning (2018) nu. Förhoppningsvis är den bättre än de senaste sydkoreanska (Forgotten, The Merciless) som jag har sett. Den lär åtminstone inte vara lika usel som Hong Kong-rullen The Leakers (2018) som jag såg på flyget förra helgen. Jävlar vad dålig den var.
Citera
2018-11-18, 21:34
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Sol Kyung-gu är bra men annars var det inte så mycket att hurra för i mitt tycke.

Lika bra att jag avvaktar med den då, samtidigt som jag såg att det inte fanns några bra engelska undertexter ute heller, så det föll lite på det också.
Citera
2018-11-19, 01:30
Medlem
Citat:

The Killer
Bullet in the Head
Hard Boiled

Beyond Hypothermia
Long arm of the Law
Tiger on Beat

Kan inte rekomendera Jon Woos filmer tillräckligt mycket till folk. Johnnie To är riktigt tung med

Gillar också Jackie Chans äldre filmer väldigt mycket speciellt snake in the eagles shadow, the master,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in