2015-03-18, 11:29
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Såg precis The Blue Light som öppnade väldigt bra men blev tillslut ganska tråkig och oengagerande. Var svårt att hålla sig intresserad om killens filosofiska tankar i slutscenerna och jag började lätt tänka på annat. Men gillade öppningen och mitten ganska så mycket så får ändå en 3/5 även fast det är en svag en.

Såg den för ett par år sedan då jag var som mest intresserad utav fenomenet hikkikomori och hängde på ett amerikanskt forum för sådana på den tiden, fick en hel del filmtips därifrån också som jag såg.
Citera
2015-03-18, 12:06
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raudsepp
Det avser nog hans regissörskap inom teatern
Hehe ja det måste det va, fail på mig!

Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Såg den för ett par år sedan då jag var som mest intresserad utav fenomenet hikkikomori och hängde på ett amerikanskt forum för sådana på den tiden, fick en hel del filmtips därifrån också som jag såg.

Har du några andra tips om hikikomori?
Citera
2015-03-18, 12:55
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Hade också varit intresserad av lite tips på hikikomori-filmer. Väldigt intressant ämne. Castaway on the Moon är dessutom som kanske tidigare nämnt en av mina favoritfilmer som delvis behandlar just det tillståndet.

Men The Blue Light var inte något att ha då?
Citera
2015-03-18, 13:17
Medlem
Rakiis avatar
Citat:

Det bästa tipset som jag kan ge dig är animeserien Welcome to the NHK som handlar om en datorspelsutvecklare som är hikkikomori och blir kär i en tjej.

Forumet som jag satt och läste på förr om åren finns inte kvar men där fanns det i alla fall en tråd om människor som stängde in sig, men hittade en tråd på Yahoo som kanske kan vara av intresse?

https://uk.answers.yahoo.com/question/index?qid=20090812101421AAdYZFQ

Aspergerforum har en tråd om ämnet också, läs och begrunda: http://www.aspergerforum.se/hemmasittarna-hikikomori-artikelserie-t35934.html

Citera
2015-03-18, 13:22
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Hade också varit intresserad av lite tips på hikikomori-filmer. Väldigt intressant ämne. Castaway on the Moon är dessutom som kanske tidigare nämnt en av mina favoritfilmer som delvis behandlar just det tillståndet.

The Blue Light fokuserade inte alls på fenomenet, utan det låg lite mer i bakgrunden och kom smygandes framåt slutet. Men vill inte kalla den helt för hikikomori-film. Den började dock väldigt bra och hade ett intressant tema men den började sacka på slutet och blev tillslut tämligen ointressant. Men gav den 3/5 så den var inte helt dum alltså, absolut inget jag ångrar att jag såg.
Citera
2015-03-18, 13:23
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Det bästa tipset som jag kan ge dig är animeserien Welcome to the NHK som handlar om en datorspelsutvecklare som är hikkikomori och blir kär i en tjej.

Forumet som jag satt och läste på förr om åren finns inte kvar men där fanns det i alla fall en tråd om människor som stängde in sig, men hittade en tråd på Yahoo som kanske kan vara av intresse?

https://uk.answers.yahoo.com/question/index?qid=20090812101421AAdYZFQ

Aspergerforum har en tråd om ämnet också, läs och begrunda: http://www.aspergerforum.se/hemmasittarna-hikikomori-artikelserie-t35934.html

Tackar för länkarna
Citera
2015-03-18, 13:30
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Hittade en intressant film om ämnet; Sydkoreanska "Loner"

http://en.wikipedia.org/wiki/Loner_%28film%29

Skall försöka få sett den när jag får tid, ganska mycket annat som händer just nu, så har haft svårt att få tid till film i det sista tyvärr Får nästan ångest, hade ju tänkt försöka att klara 365 filmer iår.
Citera
2015-03-18, 17:57
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Hittade en intressant film om ämnet; Sydkoreanska "Loner"

Jag har sett den för något år sedan och gett den en tvåa på FT, men minnet är som sådant att man inte minns alla filmer man ser i detalj längre, så kan tyvärr inte komma med något substantiellt utlåtande om den i nuläget, tyvärr.
Citera
2015-03-18, 21:56
Medlem
Rakiis avatar
Laddar hem en japansk ungdomsfilm som verkar riktigt bra, Peep 'TV' Show.

http://www.imdb.com/title/tt0404314/

Återkommer då jag sett den!
Citera
2015-03-20, 12:50
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal

Castaway on the Moon är väldigt bra! Sett den flera gånger faktiskt.

Själv tänkte jag börja beta av lite filmer av Masahiro Kobayashi i långsamt tempo. Filmtipset räknar ut att att jag har de flesta av hans filmer som treor. Inte sett någonting av honom. men Bashing har jag faktiskt i datorn, så jag kanske öppnar med den då. Om någon här har sett några av dennes filmer så tar jag gärna lite omdömen.
Citera
2015-03-20, 16:23
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Själv tänkte jag börja beta av lite filmer av Masahiro Kobayashi i långsamt tempo. Filmtipset räknar ut att att jag har de flesta av hans filmer som treor. Inte sett någonting av honom. men Bashing har jag faktiskt i datorn, så jag kanske öppnar med den då. Om någon här har sett några av dennes filmer så tar jag gärna lite omdömen.

Harakiri ifrån 1962 ska du självklart ta och se också!
Citera
2015-03-21, 22:40
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Harakiri ifrån 1962 ska du självklart ta och se också!
Aha, det är han alltså som gjort den? Kände igen Kobayashi. Har han gjort nån film som är släppt på MoC också? Harakiri har jag en fysisk BD kopia av, och har även för mig att jag har en remake av Miike på fysisk DVD kopia som jag frågade om råd här i tråden - möjligen av dig - vilken av dem jag skulle se först. Svaret löd att jag skulle se originalet först. Inte helt hundra på detta men har ganska bra minne när det gäller sådana här saker. Kan det stämma?

Edit: Jo, just det, jag inte hunnit se någon av dem. Det är så jäkla mycket filmer man tänker att man ska se att det kan dröja rätt länge innan man faktiskt ser vissa av dem. Men då har man det roliga kvar å andra sidan.
Senast redigerad av alprazolam_ 2015-03-21 kl. 23:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in