2010-08-27, 21:36
Medlem
Ip Man: The legend is born, har den någon officell koppling till de två andra? Jag menar Donnie Yen liksom producenten å regissören till Ip Man 1,2 är inte inblandade.
Citera
2010-08-27, 21:40
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deedle
Skulle jag få se en film hela mitt liv skulle det garanterat vara Kung Fu Hustle gjord utav Stephen Chow, beskriver min humor så jävla mycket. En stor rekommendation för er som inte sett den, underbar humor.

Själv blev jag tämligen besviken av Kung Fu Hustle, och föredrar Shaoin Soccer av Chow före den förstnämnda.
Citera
2010-08-27, 21:41
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaxeru
Är intresserad av tips på asiatiska kärleksfilmer, är inte så mycket för serier men det går bra om det är något riktigt sevärt. Undviker helst romantiska komedier utan är efter den där rena, nästan lite larviga, tolkningen av kärlek, gärna med en tragedi eller något extremt vackert emot slutet för maximal effekt.
Mina nuvarande favoriter i ordning med bäst först: Be with you, A moment to remember, Iron-3, Heavenly Forest och första kortfilmen i About Love.

Rekommenderar såklart också dessa filmer varmt till alla som inte sett dom!

My Sassy Girl kanske vore någonting för dig?
Citera
2010-08-27, 21:55
Medlem
kaxerus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
My Sassy Girl kanske vore någonting för dig?

Redan sett den, tog mig faktiskt tiden att googla innan jag frågade och det var nog den film flest rekommenderade. Tyckte inte den var dålig, men inte speciellt bra heller, har som sagt var svårt för rom-coms då komedin alltid drar er på känslan av kärlek enligt mig.

Har sett en hel del och planerar redan att se många så mata på filmer, jag brukar dock i allmänhet akta mig för äldre filmer när det gäller romantik. Har bara sett koreanska och japanska än så länge.
Senast redigerad av kaxeru 2010-08-27 kl. 21:59.
Citera
2010-08-27, 22:11
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Redan sett den, tog mig faktiskt tiden att googla innan jag frågade och det var nog den film flest rekommenderade. Tyckte inte den var dålig, men inte speciellt bra heller, har som sagt var svårt för rom-coms då komedin alltid drar er på känslan av kärlek enligt mig.

Har sett en hel del och planerar redan att se många så mata på filmer, jag brukar dock i allmänhet akta mig för äldre filmer när det gäller romantik. Har bara sett koreanska och japanska än så länge.

En lite ovanlig film om kärlek är ju All about Lily Chou-Chou. Har du sett den också?
Citera
2010-08-27, 22:20
Medlem
kaxerus avatar
Citat:
En lite ovanlig film om kärlek är ju All about Lily Chou-Chou. Har du sett den också?

Nepp! Tack för tipset, lägger den som en film jag ska se. Tar gärna fler tips om du kommer på något, som sagt var, mata på!

Någon som vet om serien Pure Soul är bra?
Citera
2010-08-27, 22:22
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Nepp! Tack för tipset, lägger den som en film jag ska se. Tar gärna fler tips om du kommer på något, som sagt var, mata på!

Kom även att tänka på Hana-Bi av och med Takeshi Kitano. Ingen direkt kärleksfilm men den innehåller ändå väldigt vackra scener mellan Kitanos karaktär och hans fru med obotlig cancer. Jag ser den själv lite ur perspektivet kärleksfilm utan att riktigt nudda vid den vanliga definitionen. Mästerlig film är det i vilket fall som helst.
Citera
2010-08-27, 22:40
Medlem
kaxerus avatar
Citat:
Kom även att tänka på Hana-Bi av och med Takeshi Kitano. Ingen direkt kärleksfilm men den innehåller ändå väldigt vackra scener mellan Kitanos karaktär och hans fru med obotlig cancer. Jag ser den själv lite ur perspektivet kärleksfilm utan att riktigt nudda vid den vanliga definitionen. Mästerlig film är det i vilket fall som helst.

Blir lite avskräckt av åldern på filmen, men jag läste kort om handlingen på filmtipset och den verkade ganska intressant så jag kanske tar och ser den någon gång. Känner mig egentligen rätt så fånig som gnäller om ålder på filmer, men det är just asiatisk film som jag bara inte klarar av om den är gammal, allt ser så trist ut.

Upprepar min fråga på denna sida för att få med den här. Någon som vet om serien Pure Soul är sevärd?
Citera
2010-08-27, 23:22
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0lof
Ip Man: The legend is born, har den någon officell koppling till de två andra? Jag menar Donnie Yen liksom producenten å regissören till Ip Man 1,2 är inte inblandade.
Som namnet tyder utspelar den sig när Ip Man var ung, så i kronologisk ordning blir detta första filmen alltså även fast det är del3, Donnie Yen spelar Ip man som något äldre och det skulle vara konstigt om donni yen spelade ip man även som ung då skulle man inte se någon åldersskillnad
Citera
2010-08-27, 23:27
Medlem
NirvanAs avatar
För alla som är nya på den asiatiska filmscenen finns det några cornerstones, must-see, unt zu weiter som man måste kolla in:

3-Iron
Battle Royale
Brother
Crouching Tiger Hidden Dragon
Hana-Bi
Hard Boiled
Iron Monkey
My Sassy Girl
Okami
Oldboy
Ring
Seven Samurai
Shaolin Soccer
Shiri
The Killer
Versus

Det finns ju många mer som man kan inkludera på listan, en del på senare år, den där listan (och filmerna) har ju bra många år på nacken nu, men har ni mot all förmodan missat någon av dom så bör ni se dom.

Shiri har en särskild plats i mitt hjärta då det var den första koreanska filmen jag såg och hela nord/syd grejen är ju hur ball som helst och pulsen är fortfarande skyhög när man ser den..
Senast redigerad av NirvanA 2010-08-27 kl. 23:30.
Citera
2010-08-27, 23:31
Medlem
Deedles avatar
Citat:
Själv blev jag tämligen besviken av Kung Fu Hustle, och föredrar Shaoin Soccer av Chow före den förstnämnda.
Alla tre är väldigt bra filmer. För att gilla Kung Fu Hustle så antar jag att man måste ha rätt galen humor.
Jag skrattade i fem minuter då jag såg asiaten med buttcrack. Roligt va?
Citera
2010-08-28, 04:34
Medlem
kaxerus avatar
Såg just Say Hello for Me och den var helt klart över förväntan, hade nämligen mest hört dåliga saker om filmen innan. Den var riktigt stark, speciellt den första tredjedelen som hade lite samma känsla som Be With You vilket är min favoritfilm just nu så det gick hem rätt så hårt hos mig. Det kanske är jag som blivit för van vid konceptet dom flesta asiatiska kärleksfilmer kör på, men efter första tredjedelen blev den lite väl förutsägbar och tvingat sentimental utan någon riktig tyngd bakom, vilket inte var lika skarpt som öppningen. Riktigt bra hur som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in