2012-07-29, 18:21
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetaN
Fullkomligt älskade filmen när jag såg den första gången förra året. Tyckte mest att den var ostig och inte alls hade den charm som jag minns att den hade när jag senast såg den igen. Ska bli kul att se vad du tycker om den.
Jo, jag tyckte om den! Den var ju enormt mycket bättre än Windstruck! Bra handling, bra skådespeleri, gripande! Ska nog undvika att se om den då kanske... 4/5

Men nu vettefan om jag pallar en 3e melodram på raken, känns som jag måste variera mig lite och se nåt annat emellan innan jag fortsätter... Eller vafan, annars kollar jag en stund på tv bara och sen kör jag på!

Kom på nu att jag faktiskt inte sett My Sassy Girl som alla talar så väl om! Den kanske man skulle ta och se? Sen A Moment to Remember som jag också nästan bara läst positiva utlåtanden om tror jag inte jag sett heller. Ej helt hundra, men jag tror inte det iaf. Kanske är dax för det nu?
Citera
2012-07-29, 20:15
Medlem
Vsers avatar
Om man är ute efter asiatiska (helst japanska eller koreanska) filmer som är som någon motsvarighet till exempelvis (500) Days of Summer, Eagle vs Shark, It's Kind of a Funny Story och såna filmer, vad ska man se då?
Citera
2012-07-29, 23:07
Medlem
InternationalWOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vser
Om man är ute efter asiatiska (helst japanska eller koreanska) filmer som är som någon motsvarighet till exempelvis (500) Days of Summer, Eagle vs Shark, It's Kind of a Funny Story och såna filmer, vad ska man se då?

Kolla in Love Fiction den har flera likheter med 500 days of summer. Precis som i 500 har vi här en kärlekshistoria berättad ur en mans perspektiv. Den innehåller flera skillnader gentemot 500 som även gör denna klart intressant att kolla närmre på. Lite ostigare än 500 är den dock.

http://www.imdb.com/title/tt2300995/

En annan titel värd att kolla in är Virgin Stripped Bare by Her Bachelors. även här utforskar regissören de två könens syn på förhållande, sex, vänner och karriär. Extremt intressant på flera sätt och smart indelat i två akter, ur två olika perspektiv som tillsammans knyts samman på ett sätt som får tittaren att själv ifrågasätta vilken skådis som egentligen har rätt och fel? Och finns detta begrepp ens? Jag vill dock varna dig för att om du inte är vidare bekant med arthouse filmer är detta kanske inte något du ska dra igång utan att ha en aning om vad det egentligen innebär då det är väldigt mycket arthouse inblandat i regissörens filmstil.

http://www.imdb.com/title/tt0253378/

----

ja the classic är nog en av de absolut sorgligaste berättelserna jag någonsin sett. Jag hade inte ens en aning om att det var en melodram jag tittade på först ens, tyckte det var en jäkla feelgood stämning ett tag, med klara paraleller till cyrano de bergerac. Men fy fan vilken vändning den tar sen. Det var en av de tidigare asiatiska filerna jag faktiskt såg så förmodligen hade jag inte blivit lika imponerad om jag sett den idag, men iom att det var bland de tidigare grejorna jag såg håller jag den ständigt som en av de klart bästa melodramerna jag sett.

Sidenote: är den NÅGON som har något somhelst insikt rörande koreaners förhållande till piggyback rides och romantiska berättelser? Du måste i det närmaste vara blind, dum och döv för att inte lägga märke till dessa ständiga piggyback scener i filmer med romantiskt tema. Men jag förstår inte ordentligt innebörden av dem.

Ännu en sidenote: Ser inte många ljuspunkter i windstruck
Senast redigerad av InternationalWOT 2012-07-29 kl. 23:16.
Citera
2012-07-30, 14:27
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InternationalWOT
Kolla in Love Fiction den har flera likheter med 500 days of summer. Precis som i 500 har vi här en kärlekshistoria berättad ur en mans perspektiv. Den innehåller flera skillnader gentemot 500 som även gör denna klart intressant att kolla närmre på. Lite ostigare än 500 är den dock.

http://www.imdb.com/title/tt2300995/

En annan titel värd att kolla in är Virgin Stripped Bare by Her Bachelors. även här utforskar regissören de två könens syn på förhållande, sex, vänner och karriär. Extremt intressant på flera sätt och smart indelat i två akter, ur två olika perspektiv som tillsammans knyts samman på ett sätt som får tittaren att själv ifrågasätta vilken skådis som egentligen har rätt och fel? Och finns detta begrepp ens? Jag vill dock varna dig för att om du inte är vidare bekant med arthouse filmer är detta kanske inte något du ska dra igång utan att ha en aning om vad det egentligen innebär då det är väldigt mycket arthouse inblandat i regissörens filmstil.

http://www.imdb.com/title/tt0253378/

----

ja the classic är nog en av de absolut sorgligaste berättelserna jag någonsin sett. Jag hade inte ens en aning om att det var en melodram jag tittade på först ens, tyckte det var en jäkla feelgood stämning ett tag, med klara paraleller till cyrano de bergerac. Men fy fan vilken vändning den tar sen. Det var en av de tidigare asiatiska filerna jag faktiskt såg så förmodligen hade jag inte blivit lika imponerad om jag sett den idag, men iom att det var bland de tidigare grejorna jag såg håller jag den ständigt som en av de klart bästa melodramerna jag sett.

Sidenote: är den NÅGON som har något somhelst insikt rörande koreaners förhållande till piggyback rides och romantiska berättelser? Du måste i det närmaste vara blind, dum och döv för att inte lägga märke till dessa ständiga piggyback scener i filmer med romantiskt tema. Men jag förstår inte ordentligt innebörden av dem.

Ännu en sidenote: Ser inte många ljuspunkter i windstruck
Hmm, när du säger det så är det ju ofta killen får kånka runt med tjejen på ryggen. Vet ej varför dock... Dom tycker väl att det är romantiskt antagligen. Nån nämnde tidigare i tråden att dom jämt utdelar lavetter i bakhuvudet också i koreanska filmer, och det stämmer ju det med...

Disciplinerar/bestraffar genom att slå folk med ett baseballträ i röven är en annan grej dom har patent på därnere.

Nästa melodram jag fortsätter med kommer iaf att bli Daisy, har börjat kolla ca: 30 minuter på den, och fortsätter antagligen idag.
Citera
2012-07-30, 15:05
Medlem
Såg Occult (Okaruto) igår. Trots usla effekter tyckte jag den var intressant, så den får 3/5.
http://www.imdb.com/title/tt1395135/
Citera
2012-07-30, 16:22
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonexistence
Såg Occult (Okaruto) igår. Trots usla effekter tyckte jag den var intressant, så den får 3/5.
http://www.imdb.com/title/tt1395135/
Den har jag inte sett. Shirome, Noroi, Carved och Grotesque har jag sett, men då ska jag ta och se även Occult då!

Nu blir det iaf troligtvis Daisy eller Tora Tora Tora. Skriver väl en mening eller två efter mission completed.
Senast redigerad av alprazolam_ 2012-07-30 kl. 16:36.
Citera
2012-07-30, 16:25
Medlem
MyMarss avatar
Citat:
Tror att det var det de var ute efter, åtminstone till viss del. Störde mig inte nämnvärt på henne vad jag kan komma ihåg i vilket fall.

Lite svårt att veta vad du menar med kända då det finns flera som är väldigt kända inom filmkretsar om man säger så men inte direkt utanför. Om du inte har sett Chungking Express eller Fallen Angels kan jag rekommendera dem. HK men mer åt indie-hållet.

Annars har du Suzhou River, Raise the Red Lantern, The Road Home, Xiu Xiu: The Sent-Down Girl, A Time to Live and a Time to Die, Dust in the Wind och Yi Yi.

Har sett alldeles för lite utanför HK märker jag...

Yi yi och Chungking Express har jag sett men de andra har jag inte sett ännu, tackar för tipsen och tar gärna emot fler. Fallna änglar är ju samma regissör som Chungking så den borde ju vara bra också.
Citera
2012-07-30, 17:31
Medlem
Gameboy92s avatar
Nu har jag inte sett en japansk film på evigheter. Skulle vilja råda bot på detta med ett bra drama. Gärna något som liknar Haruki Murakamis böcker. Dvs ungdomar som är deprimerade och ensamma men som upptäcker kärleken eller nåt sånt.
Citera
2012-07-30, 18:14
Medlem
PetaNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InternationalWOT

Om man bortser från filmer så är det väl inte så ovanligt för par att göra så här i väst också? Jag har aldrig reagerat på det förut i alla fall, det känns väldigt naturligt för mig.

Men annars kan tänka mig att det har att göra med att det är större skillnad mellan könsrollerna där, eller i Asien över huvudtaget, och att det är viktigt att mannen ska få känna sig som sådan och tvärtom. Är väl samma sak med att tjejen alltid är den som får skjuts på cykeln, som är lite vanligare här.

Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Nästa melodram jag fortsätter med kommer iaf att bli Daisy, har börjat kolla ca: 30 minuter på den, och fortsätter antagligen idag.

Den är bra. Blir det för mycket sedan får du ta och se My Sassy Girl. Garanterar att du inte blir besviken.

Citat:
Ursprungligen postat av MyMars
Yi yi och Chungking Express har jag sett men de andra har jag inte sett ännu, tackar för tipsen och tar gärna emot fler. Fallna änglar är ju samma regissör som Chungking så den borde ju vara bra också.

Yes, tycker själv att den är snäppet vassare.

In the Mood for Love är en film som de flesta redan har sett när man snackar HK men har du missat den så är det ännu ett tips.
Citera
2012-07-30, 19:03
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gameboy92
Nu har jag inte sett en japansk film på evigheter. Skulle vilja råda bot på detta med ett bra drama. Gärna något som liknar Haruki Murakamis böcker. Dvs ungdomar som är deprimerade och ensamma men som upptäcker kärleken eller nåt sånt.
Kanske inte är precis det du söker, men har du sett Blue Spring? Den är jättebra!

Citat:
Om man bortser från filmer så är det väl inte så ovanligt för par att göra så här i väst också? Jag har aldrig reagerat på det förut i alla fall, det känns väldigt naturligt för mig.

Men annars kan tänka mig att det har att göra med att det är större skillnad mellan könsrollerna där, eller i Asien över huvudtaget, och att det är viktigt att mannen ska få känna sig som sådan och tvärtom. Är väl samma sak med att tjejen alltid är den som får skjuts på cykeln, som är lite vanligare här.

Den är bra. Blir det för mycket sedan får du ta och se My Sassy Girl. Garanterar att du inte blir besviken.

Yes, tycker själv att den är snäppet vassare.

In the Mood for Love är en film som de flesta redan har sett när man snackar HK men har du missat den så är det ännu ett tips.
Okej, jag ska se den! Tror jag har den på nån directors cut eller nåt sånt. Har sett lite i början, typ 20 minuter eller nåt sånt förut... Såg iaf Daisy - Directors cut nu. Jag gillade den! Slutet var fantastiskt! Innehöll en del action gjorde den också! Tyckte den var bättre än Windstruck, men inte lika bra som The Classic. Den hamnar därför mitt emellan på en 3a för min del.

Happy Together är också en bra film av Wong Kar Wai! 4/5
Citera
2012-07-30, 20:20
Medlem
NirvanAs avatar
Äntligen finns The Raid på bluray, längtat efter denna.
Citera
2012-07-30, 21:25
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Äntligen finns The Raid på bluray, längtat efter denna.
Du har en fin upplevelse framför dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in