Citat:
Ursprungligen postat av Vser
Om man är ute efter asiatiska (helst japanska eller koreanska) filmer som är som någon motsvarighet till exempelvis (500) Days of Summer, Eagle vs Shark, It's Kind of a Funny Story och såna filmer, vad ska man se då?
Kolla in
Love Fiction den har flera likheter med 500 days of summer. Precis som i 500 har vi här en kärlekshistoria berättad ur en mans perspektiv. Den innehåller flera skillnader gentemot 500 som även gör denna klart intressant att kolla närmre på. Lite ostigare än 500 är den dock.
http://www.imdb.com/title/tt2300995/
En annan titel värd att kolla in är
Virgin Stripped Bare by Her Bachelors. även här utforskar regissören de två könens syn på förhållande, sex, vänner och karriär. Extremt intressant på flera sätt och smart indelat i två akter, ur två olika perspektiv som tillsammans knyts samman på ett sätt som får tittaren att själv ifrågasätta vilken skådis som egentligen har rätt och fel? Och finns detta begrepp ens? Jag vill dock varna dig för att om du inte är vidare bekant med arthouse filmer är detta kanske inte något du ska dra igång utan att ha en aning om vad det egentligen innebär då det är väldigt mycket arthouse inblandat i regissörens filmstil.
http://www.imdb.com/title/tt0253378/
----
ja the classic är nog en av de absolut sorgligaste berättelserna jag någonsin sett. Jag hade inte ens en aning om att det var en melodram jag tittade på först ens, tyckte det var en jäkla feelgood stämning ett tag, med klara paraleller till cyrano de bergerac. Men fy fan vilken vändning den tar sen. Det var en av de tidigare asiatiska filerna jag faktiskt såg så förmodligen hade jag inte blivit lika imponerad om jag sett den idag, men iom att det var bland de tidigare grejorna jag såg håller jag den ständigt som en av de klart bästa melodramerna jag sett.
Sidenote: är den NÅGON som har något somhelst insikt rörande koreaners förhållande till piggyback rides och romantiska berättelser? Du måste i det närmaste vara blind, dum och döv för att inte lägga märke till dessa ständiga piggyback scener i filmer med romantiskt tema. Men jag förstår inte ordentligt innebörden av dem.
Ännu en sidenote: Ser inte många ljuspunkter i windstruck