2012-06-19, 14:38
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFantastisk
Inte för att ta äran ifrån PieterBruegel men I Wish är en av de större filmerna ifrån Asien sett till förra årets releaser. Det är inte bara en känd regissör i Koreeda utan den har till och med legat på frontsidan på Apple Trailers, vilket är få förunnat för asiatisk film.

http://trailers.apple.com/trailers/magnolia/iwish/
Aha, jag trodde det var nån gammal film tror jag.

Har poppat en del piller och är inte helt normal just nu... Den verkade bra iaf!

Har du sett Nameless Gangster ännu, kapten? Den och My Way var riktigt bra faktiskt!

Jag har faktiskt inte nå bra ställen att kolla efter nya asiatiska filmer, jag hänger enbart i den här tråden och kollar upp allt som verkar falla mig i smaken...
Citera
2012-06-19, 16:16
Medlem
Numes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
[...]Har du sett Tetsuo 1&2? Kommer inte ihåg om jag tipsat dig om den, eller att du skrivit nåt om att du sett dom filmerna, har du inte det så rekommenderar jag starkt att du tar och ser Tetsuo omgående när du känner för lite galenskaper i sann Tsukamoto-anda. Speciellt den första filmen är så extremt jävla bra! Det går inte att försöka beskriva, man måste se den för att förstå. Jag var helt eld och lågor efter jag sett den!
Nej faktiskt inte. Skulle se 1an för något år sedan, kollade en 20min kanske men tyckte den verkade för knasig osv. (Detta är dock 100% lögn och fiktion, rent officiellt....)
Tankade dock ner den för någon vecka sedan. Nightmare Detective också tror jag. Blir och se så fort jag skruvat tillbaka min hjärna.
Citera
2012-06-19, 16:30
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nume
Nej faktiskt inte. Skulle se 1an för något år sedan, kollade en 20min kanske men tyckte den verkade för knasig osv. (Detta är dock 100% lögn och fiktion, rent officiellt....)
Tankade dock ner den för någon vecka sedan. Nightmare Detective också tror jag. Blir och se så fort jag skruvat tillbaka min hjärna.
Jag tycker du bör se första Tetsuo iaf. Men även 2an. Den första är dock ett måste, och jag rekommenderar starkt att du tar och ser den snarast!

Kul att ha dig med här i tråden! Du har inte skrivit så mycket här tidigare va? Du är iaf högst välkommen, jag tycker du verkar ha bra filmsmak också!
Citera
2012-06-19, 16:52
Medlem
Numes avatar
Citat:
Jag tycker du bör se första Tetsuo iaf. Men även 2an. Den första är dock ett måste, och jag rekommenderar starkt att du tar och ser den snarast!

Kul att ha dig med här i tråden! Du har inte skrivit så mycket här tidigare va? Du är iaf högst välkommen, jag tycker du verkar ha bra filmsmak också!
Jag funderar redan vad jag ska se av honom efter det.... Antagligen Bullet Ballet & Tokyo Fist en gång till (har du sett dem på senaste? De första jag såg av honom.). Sen sammanställer jag min ranking här samt 3 spaltmeter text tillhörande (nej den delen skippar jag).

Nä, inte varit aktiv på FB öht knappt på en 2 år eller så. Självklart har jag bra smak Hmm, när jag tänker på det så har Tsukamoto ju lyckats med vad jag till viss del försökt i min vardag göra...klämma in sinnessjukt mycket vinklar hela tiden i mitt konverserande. Väl inte menar för annat än konst och vara så.....vadnu.

And then I remembered singing to myself is that all there is? Och jag tog en öl.
Citera
2012-06-19, 17:53
Medlem
Citat:
Aha, jag trodde det var nån gammal film tror jag.

Har poppat en del piller och är inte helt normal just nu... Den verkade bra iaf!

Har du sett Nameless Gangster ännu, kapten? Den och My Way var riktigt bra faktiskt!

Jag har faktiskt inte nå bra ställen att kolla efter nya asiatiska filmer, jag hänger enbart i den här tråden och kollar upp allt som verkar falla mig i smaken...

Nej, det har inte blivit av, men den ska så klart ses snarast. My Way var jag som sagt besviken på, vilket jag uttryckte i tråden som skapades om den här på Flashback. Tyvärr.
Citera
2012-06-20, 23:55
Medlem
InternationalWOTs avatar
Såg hong kong rullen (?)Tracing Shadow nyss. Förväntade mig väll någon halvdan kung fu rulle. Hade helt missat att det rörde sig om en komedi så blev lite glatt överraskad, särskilt när det visar sig att det t o m är en paradoi på kung fu filmer. Storyn är väll lite indiana jones aktig med den "stora jakten på skatten" och inmixad humor som är lite besläktad med magiskt roliga Chinese Odyssey 2002. Skulle ni vara sugna på lite urflippad smart komedi om kung fu klyshor så är detta valet för er.
Senast redigerad av InternationalWOT 2012-06-20 kl. 23:58.
Citera
2012-06-21, 10:49
Medlem
A Simple Life finns nu ute i Bluray med engelsk text! Då var det inte mycket kvar att de asiatiska Oscarsbidragen. Japans Postcard finns ute fast text är fortfarande frånvarande, och där måste vi säga ett stort vila i frid till Kaneto Sindo, som nu avlidit 100 år gammal. Postcard blev således hans sista film.

Höga förväntningar på A Simple Life, men även Postcard verkar sevärd. Detta är alltså den kantonesiska versionen och inte den mandarindubbade som funnits innan.
Citera
2012-06-23, 12:55
Medlem
InternationalWOTs avatar
Koreanska Howling tycks äntligen ha subbats så ska se den omgående. Återkommer med omdöme
Citera
2012-06-23, 16:43
Bannlyst
An Obsession
Japansk crime/drama från 1997 http://www.imdb.com/title/tt0120385/

Ryo Ishibashi spelar rollen som detektiv Saga. En typisk lojal polis som satt jobbet före familjen. Under en kaotisk jakt efter en gärningsman blir Saga skjuten och hamnar i ett kritiskt tillstånd. Han vaknar upp och vill först inte leva, men inser efter ett tag att han har massor med levnadsgnista. Det nya livet har nu börjat vilket innebär ett liv utan polisbricka och arbete. Dock är det något som plågar Saga och det är att hans tjänstevapen blev taget under incidenten som höll på kosta hans liv....Han inleder en egen undersökning för att finna svaren på de frågor han söker...

Det är lätt att låta sig luras av An Obsession. Man förväntar sig en polisfilm med de typiska thrillermomenten och spänningen. Dessvärre får man mer ett slags filosofiskt drama som bitvis känns aningen utdraget och intetsägande. Filmen tar dock fart mot slutet och blir något mer intressant.
Dock frågar man sig om denna film hade varit bättre med en mörkare ton. Möjligtvis hade en Kyoshi Kurosawa-stil fungerat bättre. An Obsession går stundtals på tomgång.

Betyg: En svag 3:a av 5 p.g.a. vissa intressanta frågor väcks genom filmen och relationen mellan Ryo Ishibashi och hans poliskollega känns givande.
Citera
2012-06-23, 17:39
Medlem
InternationalWOTs avatar
Såg koreanska Interview (2000) tidigare idag på bakfyllan och tyckte den var helt fantastisk. En metafilm om ett filmteam som ska göra en dokumentär/film där man intervjuar diverse alldagliga människor och låter dem ge sin syn på kärlek. Vissa intervjuer får mer plats än andra, vilket gör att i vart fall vissa personer kunde tyckas lite överflödiga emellanåt även om jag förstår poängen varför man vill ha många olika infallsvinklar till frågorna man ställer. Oehört fin ramberättelse om regissörens facination av en av intervjuobjekten. Tidslinjen i filmen kunde bli lite rörig bitvis men regissören strukturerar upp det hela genom att anväda en specifik scen som referenspunkt åt tittaren, snyggt konstruerat med andra ord.

Såg även Double agent som jag kan tänka mig många av er inbitna koreafans redan har sett. En vass spion/action/thriller film. Lite förutsägbar emellanåt men i övrigt en riktigt vass actionflick

Slutligen har jag till slut kommit till skott att se Windstruck (2004) och jag känner mig... Förolämpad. Jag är fortfarande imponerad över att jag orkade genomlida hela detta 2 timmar långa fullständigt verklighetsbefriade samt irrationella spektakel. Det är samma scriptare/regissör som my sassy girl som i vart fall i mina ögon är fullständigt briljant. Man kan många gånger tydligt se släktskapet filmerna emellan även om settingen är fullständigt annorlunda i windstruck. Det är just däri problemet ligger skulle jag tro, det som var lite småsött i my sassy girl blir mest besvärande och direkt jobbigt att titta på här. kvinnan är denna gången polis, och en i mina ögon direkt skrämmande sådan. Jag kan knappt tro mina ögon när regissören försöker tuta i tittaren att det faktiskt ska vara en rolig grej när poliskvinnan brutalt misshandlar high school ungdomar för att de är lite ohyfsade och kastar en fimp på gatan. Eller att hon mer eller mindre direkt ständigt halar fram revolvern så fort en low rep kriminell visar sitt tryne på gatan, och dessutom skjuter hejvilt. Det är inte konstigt att det som händer pojkvännen faktiskt händer (även han är i filmen en fullständig jubelidiot, tydligen är det hur sött somhelst för pojkvännen att ständigt jaga rätt på flickvännen så fort det är fara på G, trots att hon är beväpnad och allt). Jag tyckte dessa direkt skrämmande och många gånger sorgliga personers öde inte var mer än rätt och drog en djup suck av lättnad när denna direkt patetiska films eftertexter slutligen rullade fram
Citera
2012-06-23, 19:50
Medlem
Jag har sett mycket asiatiskt på sistone. För några minuter sedan så såg jag klart I Saw The Devil och gillade den starkt. Thrillern och skräcken i filmen föll precis i min smak. Tips på något liknande bra?
Citera
2012-06-23, 20:22
Medlem
Seungris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abhz
Jag har sett mycket asiatiskt på sistone. För några minuter sedan så såg jag klart I Saw The Devil och gillade den starkt. Thrillern och skräcken i filmen föll precis i min smak. Tips på något liknande bra?

Har du sett "The man from Nowhere"?

http://www.imdb.com/title/tt1527788/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in