Flashback bygger pepparkakshus!
2012-06-04, 22:07
Medlem
Seungris avatar
Såg den japanska action filmen Wild 7 häromdagen. Underhållande film men inte direkt något mästerverk. Tänk er en japansk version av "The Expendables".

http://www.imdb.com/title/tt1851085/

För er som är sugna på lite action
Citera
2012-06-04, 22:14
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seungri
Såg den japanska action filmen Wild 7 häromdagen. Underhållande film men inte direkt något mästerverk. Tänk er en japansk version av "The Expendables".

http://www.imdb.com/title/tt1851085/

För er som är sugna på lite action

Jag är alltid sugen på bra action och det tipset tackar jag för!
Citera
2012-06-05, 00:38
Medlem
InternationalWOTs avatar
Såg nyss Miike Takashis The bird people in china och tyckte faktiskt den var riktigt bra. Tyckte den stod ut lite gentemot miikes övriga lite mer våldsamma verk som jag tröttnat lite på. Han tycks lida lite av samma sjukdom som Sono Sion, han har en bra idé, filmen börjar bra, men lika många gånger som det blir hur bra som helst blir det bara skit.

The Bird people in China med sitt stillsamma berättartempo, snyggt invävd komik hos yakuza karaktären ,vackra berättelse samt fina filmning av sydvästra kina tyckte jag dock alldeles utmärkt om. Ni råingrodda actionfantaster som föredrar miikes mer våldsamma verk kommer kanske ha svårigheter att titta på denna rullen.

http://www.imdb.com/title/tt0142181/
Citera
2012-06-05, 02:40
Medlem
Numes avatar
Såg nyss klart A Snake of June.
Blev uttråkad första 30minuterna kändes väl förutsägbart o dystert så började för första gången i mitt liv börja notera lite. Skriver säkerligen ett par små rader imorgon.

Kan däremot bara säga att slutet (sista ca. 20min) var det absolut mest makalösa, provocerade så enormt många olika känslor & tankar, som jag sett i en film.
Citera
2012-06-05, 14:20
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Jag är alltid sugen på bra action och det tipset tackar jag för!
Samma här, jag drog hem den jag med.

Förresten så började jag kolla på Gemeni igår, haha fy fan vad skum den verkar vara. Först tänkte jag, "aha, den här filmen verkade ju inte så skruvad", men det var ju knappt man han tänka det till det började komma massa minst sagt knasiga inslag... Jag ska definitivt se klart den idag iaf!

@InternationalWOT - Bird people in China har jag inte sett faktiskt. Vad är det för genre, är det drama eller komedi?
Citera
2012-06-05, 14:41
Bannlyst
Lågmäld drama med lite fokus på filosofi. Tycker den är helt okej, men det finns betydligt bättre filmer i genren.
Citera
2012-06-05, 15:40
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PieterBruegel
Lågmäld drama med lite fokus på filosofi. Tycker den är helt okej, men det finns betydligt bättre filmer i genren.
Okej okej. Låter som nåt jag skulle kunna gilla iaf, så någon gång ska den väl ses, men den toppar inte direkt listan som det ser ut just nu iaf...

Har inte du nå nya bra tips? Du brukar komma med rätt intressanta förslag ibland...
Citera
2012-06-05, 18:24
Medlem
Numes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_

Förresten så började jag kolla på Gemeni igår, haha fy fan vad skum den verkar vara. Först tänkte jag, "aha, den här filmen verkade ju inte så skruvad", men det var ju knappt man han tänka det till det började komma massa minst sagt knasiga inslag... Jag ska definitivt se klart den idag iaf!
Hehe, så kände jag lite också....och när jag tänker på det verkar alla filmer jag sett av samma herre lida av samma fenomen.
Vilket ledde till att ang. A Snake of June så började jag notera ner hur mycket makalösare filmen hade blivit om han gjort x y och z sak.....återkommer om det hur jag tycker remaken av ditto film bör se ut och bör göras ASAP (antagligen bara ett par småsaker, plus hyllande av den). Fyfan glad fortfarande av att sett den trots allt.
Senast redigerad av Nume 2012-06-05 kl. 18:27.
Citera
2012-06-05, 18:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Okej okej. Låter som nåt jag skulle kunna gilla iaf, så någon gång ska den väl ses, men den toppar inte direkt listan som det ser ut just nu iaf...

Har inte du nå nya bra tips? Du brukar komma med rätt intressanta förslag ibland...

Såg Dora Heita med Koji Yakusho igår, men pallar inte att betygsätta den.
Standard Samurajfilm som tyvärr lider av att den är på tok för snurrig och aningen oseriös.
En standard 2:a, godkänd och inte mer.

Ja jag har några filmer på g, en gammal Jonnie To-rulle samt några godingar med Koji Yakusho och Koichi Saito. Återkommer i natt..
Citera
2012-06-05, 19:55
Medlem
NirvanAs avatar
Så mycket lågkvalité från asien senaste tiden:

Marrying Mr Perfect
Lives In Flames
Love Lifting
Perfect Two
Bang Bang Formosa
Romancing In Thin Air
Din Tao Leader Of The Parade
Any Other Side
Four Hands 2011
Mr And Mrs Gambler
Love
A Reason To Live
Bear It
Magic To Win

Man brukar säga att det kommer mycket bra filmer från Asien, men alla dessa filmer släpptes inom några veckor, alla värdelösa drama/romance/komedi filmer med katastrofala skådespelare, räckte med att läsa recensioner och se trailers mm för att bilda uppfattning
Citera
2012-06-06, 00:26
Medlem
Numes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nume
Såg nyss klart A Snake of June.
Blev uttråkad första 30minuterna kändes väl förutsägbart o dystert så började för första gången i mitt liv börja notera lite. Skriver säkerligen ett par små rader imorgon.

Kan däremot bara säga att slutet (sista ca. 20min) var det absolut mest makalösa, provocerade så enormt många olika känslor & tankar, som jag sett i en film.

Min lilla review/åsikt om A Snake of June:

Börjar på plus-sidan...eller hela poängen den vill förmedla kanske...
En enormt underbar nyanserad skildring av mångas nutida rädslor (vi ej kanske hade så mycket förr) och nog säkerligen blir mer och mer vanliga. Speciellt kanske i länder som Japan, o säkerligen även en Svensk åskådare kan relatera extra till tänker jag.

Små saker i det sociala.
Introvertheten.
Frustrationen,
och därav relaterat.
Enormt insiktsfull där skulle jag hävda.

Slutet är det absolut mest makalösa jag sett i en film. Klassar han härmed som geni bara p.g.a. detta.

Minus
Tyckte det var lite uppenbart att räkna ut vad för konstigheter & dysterheter som skolas komma harnäst medans bildrutorna rullade förbi i 23.9fps. Jämfört med hans andra filmer då (har sett Hiruko the Goblin, Tokyo Fist, Bullet Ballet samt Gemini).

Även Bullet Ballet som kanske har någon "uppenbar" linje man känner huvudkaraktären strävar/färdas mot, så känns den enormt mycket mer häpnadsveckande när någonting händer (s.a.s.) i den. Antagligen just för att A Snake of June just är så lågmäld och dyster.

Filmen domineras enormt av rädsla....etc..... Fanns inga älskvärda karaktärer öht...

Förslag/önskan (till min remake) o vidare iaktaganden därkring

En mer Matrix (första filmen några sekvenser i början där Neo träffar lite brudar för första gången i en härlig udda miljö & känsla rakt av) -esque nyans skulle jag velat se. Samt/d.v.s. mer erotik och lössläppthet överlag i känslan filmen förmedlar.

Kändes onödigt stelt, jag tror samma poäng Tsukamoto förmedlade as is skulle bara förstärkas i min remake. med detta tillagt.

Kanske dock slutet inte skulle blivit lika klimaxerande om han gjorde som jag velat. Men å så dystra 30-40 minuter i början. Inte sagt tråkiga, men tappar uppenbart publik/marknadsföring vilket är enormt jävla synd.

En. favvo sekvens:

Tack för mig! (Nä sifferbetyg får den inte, känns onödigt.....)
(Ursäkta om jag är odetaljerad, men ville inte spoila någons upplevelse, o filmen handlar om så mycket mer än en simpel plotbeskrivning i detta fallet)
Senast redigerad av Nume 2012-06-06 kl. 01:02.
Citera
2012-06-06, 00:52
Bannlyst
The Big Heat http://www.imdb.com/title/tt0099248/
HongKong-kinesisk polisfilm från 1988
Regisserad av bl.a. Jonnie To

Waise Lee spelar Inspector Wong som är en hårdkokt snut som inte lämnar något åt slumpen. När en bekant till honom hittas dödad så ändrar sig Wong från att gå i pension. Han samlar sina närmaste följeslagare och tillsammans gör de allt för att hitta mördaren. Det visar sig dock att de är Wongs team som blir spårade och nu är det på liv och död. Alla är utbytbara och ingen går säker.

Till att börja med måste jag säga att Waise Lee gör ett förbannat bra jobb som hårdkokt och iskall snut. Han påminner i vissa stunder om Simon Yam, vilket knappast är ett dåligt betyg.
The Big Heat spelar på säkra kort men gör det riktigt bra. Det är högt tempo, våldsamt och spännande. Det är så här en bra polisfilm ska se ut och det är en härlig ensemble som lyfter filmen.
Jag skulle vilja gå så långt och påstå att The Big Heat är en bortglömd klassiker och bland de bättre filmerna i genren.

Betyg: Svag 4:a av 5, de kan inte gå fel när filmen inleds med att sno musik från Black Rain.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in