Citat:
Ursprungligen postat av Haannes
En till fråga.
Det var flera frågor.
Citat:
Är film er passion?
En av några få, ja.
Citat:
Ursprungligen postat av Haannes
En till fråga. Jag gissar att ni ofta analyserar filmen ni ser, både karaktärerna, filmvinklar med mera. Hur tränar man upp denna förmåga? Hur tränar man upp den analytiska förmågan när man ser en film? Är det bara att börja tänka mer aktivt eller måste man börja läsa om tekniker och mer om filmhistoria?
På ditt sätt att fråga tror jag mig ana att du är intresserad av film, till och med rent praktiskt. Alltså att göra film. Har jag rätt?
Jag vet inte om "analyserar" är rätt ord. När jag läste filmvetenskap gjorde jag det. Men ofta känns sådant analyserande både artificiellt och torrt akademiskt. Tror att många humanister har "akademikerkomplex" och försöker briljera med intellektualiserande, teoretiserande. Vill man förstå film utifrån filmerna och filmskaparna tror jag att man istället måste utgå ifrån dessa. Att se mycket film och att läsa om filmer, filmskapande och om filmskaparna är bra. Biografier är guld och att lyssna på kommentatorspår av riktigt duktiga regissörer lika så.
Vill man förstå just östasiatisk film är det ju bra om man kan läsa en del om länderna, deras filmindustri och filmare. Ofta har de större regissörerna i Öst mycket spännande och "annorlunda" bakgrund än de här i väst.
Sen är det bra att lära sig en del praktiskt filmande. Tyvärr är den mesta filmundervisningen i Sverige rätt torr och ytlig, typ: "Helbild-halvbild-närbild"-tänkande. *Suck* Viktigt är också att förstå hur film "kommunicerar" med åskådaren, särskilt om man vill göra film naturligtvis. Men framförallt tror jag helt enkelt att man måste se mycket film, och se film på ett aktivt, eller ja, kanske på ett smått "analyserande" sätt.
Jag tror att film är så otroligt komplicerat att det är svårt att överhuvudtaget förstå "allt". Eller att kontrollera allt under en filminspelning för den delen. Det är så otroligt mycket som måsta stämma.
... Det här tror jag är svensk films stora problem. Folk tror att det är så jävla enkelt, att det bara är att ta en kamera och filma. Visst, rent tekniskt. Men för att göra "bra film" krävs mycket kunskaper och framförallt att man ser mycket film. Men här i Sverige vill ungdomar bli filmregissörer utan att veta vad Citizen Kane är och utan att ha sett filmer som "Sju Samurajer" eller "Vertigo". Och att se gamla stumfilmer, det vill dom inte för det är så tråkigt. Så man dissar all jävla filmkunskap, alla filmmetoder och annat, som har byggts upp av generationer av filmskapare och filmarbetare. För att göra film så behövs det ju bara en kamera. Svenskar är verkligen både naiva och arroganta skitstövlar i det här sammanhanget. Och det är därför svensk film ser ut som den gör: banal, basic, tråkig och dålig.