2010-06-12, 00:49
Medlem
Nohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
En annan grej du har missförstått är att när ReactOS grabbarna verkligen lyckats helt med reverse engineering av Windows, då behöver de inte lägga ner mer energi på det. Wine kommer dock aldrig att bli klart eftersom de hela tiden måste uppdatera översättning av ett språk till ett annat språk. OpenGL och DirectX är ju liksom inte huggna i sten, och släpps hela tiden i nya versioner. Men Windows NT kerneln har inte förändrats speciellt mycket, därav är Windows NT moget för kloning:
PC Magazine columnist John C. Dvorak remarked that the Windows NT architecture has remained largely the same to this day, making it an ideal candidate for cloning, and believes that ReactOS could be "a bigger threat than Linux to Microsoft's dominance".[31]
http://en.wikipedia.org/wiki/ReactOS#Impact

Det är inga olika språk som jag skrev i ett tidigare inlägg. Och bara för att deras arkitektur är ungefär likadan betyder det inte att man kan köra alla program perfekt bara för att man har klonat den. OpenGL och DirectX är inga språk.

Få faktan rätt först, sen drar du slutsatser.

Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Äsch, Microsoft är inte relevant här. Låt oss säga att ReactOS till slut lyckas klona Windows XP kompatibilitet perfekt. Det räcker. Efter det kommer ReactOS växa oavsett om det finns Windows 10, eftersom en Windows XP i öppen källkod variant har så otroligt mycket potential att vidareutvecklas till ett självständigt projekt med stöd för ny hårdvara, portas till olika processorarkitekturer, uppdateras med stöd för ny mjukvaruteknologi (dockbars eller vad fan det nu kan vara) och nya funktioner.

Ja, möjligheterna med ReactOS är alltså inte att underskatta. Ha i åtanke att Unix är från 1970-talet och Unix-kloner såsom Linux håller än idag med nya uppdateringar osv. Betänk då att Windows NT kerneln egentligen inte är så dålig i sig.

Och sedan är ju Windows 7 ganska överflödigt egentligen. Microsoft hade kunnat lägga dit alla dessa funktioner i en service pack uppdatering av Windows XP. Anledning till att Microsoft släpper Windows 7 som ett nytt operativsystem istället för som ett kostnadsfritt servicepack är ju bara för att de vill tjäna lite pengar.

Sådant hade vi ju sluppit med ReactOS. Precis som t.ex. Canonical inte tar betalt för Ubuntu trots rejäla LTS uppdateringar.

För övrigt, om ReactOS aldrig kommer någonstans så beror det ju på att en del open sores utvecklare har din pessimistiska inställning.

Ett annat skäl till varför ReactOS inte kommer någonstans kan ju även vara därför att det är för att open sores utvecklare är n00bs och inte klarar av en reverse engineering av Windows, medan det är enkelt för dem att fortsätta skriva deras billiga Linuxkod hacks.

Det är liksom enklare att fortsätta arbeta på fixa buggar i Linux än att klona Windows.

Som sagt, få faktan rätt. Skillnaden mellan XP och Windows 7 är ganska stor. Att Canonical inte tar betalt har inte med saken att göra.

UNIX är beprövat, Windows lider av virus för att de försökta hitta på en egen arkitektur och OS-familj.
Och Windows NT inte är så dålig? Vad vill du komma med det.

Om du nu tycker alla är "n00bs" varför inte gå med själv och hjälpa det här underbara projektet!
Senast redigerad av Noh 2010-06-12 kl. 00:54.
Citera
2010-06-13, 01:40
Medlem
Haha, det här var roligaste tråden på länge.

Men visst, kanske kan jag en dag växla till ReactOS istället när jag vill spela.
Hoppas väl personligen mer på fler spel till Linux men så lite som jag spelar överlever jag nog ändå.

Något jag funderar på dock är om Microsoftprogrammerare har någon klausul i sina anställningsavtal så de inte får peta i konkurrerande programkod inom en viss tid efter de slängts ut.

Och nej, jag tror inte på ReactOS. AROS och Haiku är intressantare.
Citera
2010-06-13, 16:51
Medlem
X_surfers avatar
Testade ReactOS på nytt igår, efter en installation i Virtualbox hängde den sig vid uppstarten..

Nä, jag tror föredrar Windows och Linux änn så länge faktiskt.
Citera
2010-06-16, 13:43
Medlem
doctor-0xEFs avatar
Jag tycker att ReactOS verkar spännande, det finns dock vissa påståenden som nämns i tråden vilka är totalt ointressanta för möjligheten att ReactOS skall slå eller floppa.

Färdigställandet av OS
Det är ointressant om ReactOS blir klart någonsin och kan göra en 100% kompatibilitet med Windows XP. Det räcker troligen med en 70% kompatibilitet för att ReactOS som så skall bli användbart. Tänk på att det idag inte finns någon känd Windowsprodukt sedan 2000 som blivit klar och färdigställd. Så varför skulle ReactOS som är gratis ha högre krav än det OS de försöker klona. Det är absurt att tro att ett OS som är gratis skall ha högre krav än ett OS som kostar ett antal tusen kronor.
Antalet utvecklare
Även här är det ointressant, mjukvaruprojekt som drivs i företag har oftas ett antal överflödiga tjänster som främst består av att dokumentera vad andra pysslar med, styra konfigurationen, testa mm. ReactOS är troligen mer i behov av användare som kan skriva bra NCR's än utvecklare. Så fort ReactOS fixat de grundläggande delarna i sitt OS är det endast felsökning som behöver göras. Detta kommer vara mer omfattande än något annat!
Nya Windows system/OS
Även detta är ointressant, Microsoft kommer knappast börja pilla med avancerade funktioner i sina system. Om de gör detta kommer de vara tvingade att ha bakåtkompatabilitet inbyggd i det nya vilket gör att ReactOS projektet kan hinna ikapp på ett halvår om det är intressant för dem att göra detta. Jag undrar om det finns något egentligt intresse för applikationsutvecklare till Windows att hoppa på en helt ny arkitektur bara för att den är ny. som jag sagt tidigare måste denna arkitektur vara bakåtkompatibel, annars måste de som uppgraderar sitt OS köpa en helt ny uppsättning av applikationer och liknande. Det kommer inte vara populärt vilket gör att Microsoft tvingas hålla tempot nere.
Stämmningar
Jag kan inte se att Microsoft stämmer ett okänt projekt, bara stämmningen skulle ge ReactOS en publicitet som skull hota Microsoft mer än att bara låte projektet köra på och förhoppningsvis dö. Även om det kan ske lite vad som helst i USA så tror jag att det i EU är kört för Microsoft, de har lyckats reta upp politiker och göra dem till ovänner istället för att köpa dem som i USA.
Det problem jag ser för ReactOS är att få användare, det är detta som krävs! Jag kör linux och är föga intresserad av att ge mig i kast med reactOS. Ni som har en dator som står och skräpar borde testa ReactOS och leka runt lite, när det kraschar är det bästa ni kan göra att sklriva en felrapport som ni slänger iväg med ett mail. Om ni har kunskaper i något kan ni kolla runt lite i projektet och se om det finns något spännande ni kan pyssla med. Om ni är bra på något kan det räcka med några timmars jobb för att reda ut ett probelm som det tar andra en vecka att lösa. Länkar till projektet och uppskattande email tror jag även kan bidra till att höja moralen i projektet.

Jag vill avsluta med att jag inte tror att det är långt kvar till reactOS bli stabilt nog att köra för allt vardagligt som surfning, ordbehandling, enklare spel mm. Möjligen två år och sedan har vi en stabil XP-clon. Givetvis ingen 100% kompatibilitet men det behövs inte för att en användare skall kunna använda ett OS för vardagliga saker. Små skillander som en slutanvändare inte märker av är även ointressanta att ge sig på att lösa om det finns mer akuta problem.
Citera
2012-03-02, 14:29
Medlem
The Rig Vedas avatar
Vilka problem kan jag räkna med om jag lägger in denna på en laptop?
Jag tänkte bara ha den till att surfa med, så jag har inga stora krav.

Vidare, vilka fördelar kommer jag att uppleva?
Är drivrutiner till Windows helt kompatibla, om så, till vilken Windows version?
Citera
2012-03-02, 14:50
Medlem
N2O/THCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Rig Veda

Är drivrutiner till Windows helt kompatibla, om så, till vilken Windows version?

Vad jag vet så är inte detta projektet klart än, så det lär knappast vara stabilt. Vill du leka runt, så visst, kör på, men om du vill ha en lite trevligare upplevelse så skulle jag vilja säga att någon Linuxdistribution antagligen gör dig lyckligare.
Citera
2012-03-02, 15:11
Medlem
The Rig Vedas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N2O/THC
Vad jag vet så är inte detta projektet klart än, så det lär knappast vara stabilt. Vill du leka runt, så visst, kör på, men om du vill ha en lite trevligare upplevelse så skulle jag vilja säga att någon Linuxdistribution antagligen gör dig lyckligare.
Linux fanboys kan dra åt helvete med sina one liners.
Citera
2012-03-02, 17:57
Medlem
N2O/THCs avatar
Citat:
Linux fanboys kan dra åt helvete med sina one liners.

Ursäkta? Till att börja med så var det inte en oneliner över huvud taget, utan ett svar på din fråga ur mitt perspektiv, vilket var det som efterfrågades. Är det så att du redan vet vad du ska ha, så kan du ju använda dig av det som du vet fungerar för dig och inte be folk som enbart vill vara hjälpsamma att dra åt helvete.
Citera
2012-03-28, 16:00
Medlem
Rursuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pirate
Hur tror ni att detta OS kommer att fungera ?
Kommer det att slå igenom och bli populärt bland folk som vägrar MS.
Är det nån som har använt det förresten och som kan ge oss en inblick i OS:et.

Jag tror det kan komma att bli något så småningom. ReactOS är belastad med en del svagheter:
  1. Windows-kompatibilitet är ett rörligt mål som inte kan träffas
  2. Det är än så länge få som tror på det, men det kan komma att ändras, när de inser att stödet för OS och GUI är ganska starkt iom kopplingen till Wine,
  3. Den utvecklas ännu något långsamt men det kan komma att ändras, om OS:et får en kult, men då måste ReactOS bli en knäpp avvikande klon snarare än en försiktig konventionell klon

Dess fördelar är:
  1. Samma nivå av utvecklarstöd som Wine,
  2. (En viss) Windows-kompatibilitet och Windows är en stor miljö

Jag skulle inte räkna ut ReactOS för hur den ser ut idag, tvärtom är det en av de få möjliga uppstickarna vid sidan av Linux och BSD:erna.
Citera
2012-03-28, 16:06
Medlem
Rursuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anakata
Nar jag korde GNU HURD runt 1998 var det fullt anvandbart om an valdigt instabilt. Hur ar det numera?

Fullt användbart om än väldigt instabilt, då. Jag har för mig att det mikroskopiskt lilla utvecklargänget har haft svårigheter med att välja en ny kärna att utveckla emot -- man snackade om Mach, L4 och coyotos -- och att mikrokärnekonceptet skapar för stora komplexiteter som gör det ohyggligt svårt att få stabilitet och snabbhet. Det verkar litet grand som om Linus Torvalds fick rätt i sin kritik av mikrokärnorna. I teorin kör Windows-NT-grenen (alla nu levande Windowsar) mikrokärnor, men i praktiken har man luckrat upp gränserna så pass att det inte är någon äkta mikrokärnearkitektur.
Citera
2012-03-28, 16:16
Medlem
Rursuss avatar
Citat:

Gör absolut inte något sådant! Jag tror att ReactOS hemsidor avråder från det, den är i alfa-stadium. Skaffa dig i stället ett virtuellt-maskinprogram, VirtualBox eller den fria VMWare desktop, eller möjligen Qemu, och kör ReactOS i denna. Alla otaliga hängningar kommer bara att medföra att den virtuella lådan hänger sig, inget annat. ReactOS är fortfarande på experimentstadium, om än ett avancerat och förtjusande experimentstadium.

Jag har använt det. Det är roligt att ha en Windows-klon som är OpenSource, men än så länge är den en primitiv ofärdig XP som dock har ett installationsprogram liknande som Synaptic på Linux. Man kan surfa på ReactOS med hjälp av Mozilla Firefox. Installationsprogrammet är en bra sak som dock inte MicroSoft får kopiera, eftersom de skulle få EU-domstolen på sig, och USAs högsta domstol -- det skulle anses att de begränsar konkurrensen och de skulle åka på dryga böter, sådant har hänt förrut.
Senast redigerad av Rursus 2012-03-28 kl. 16:59.
Citera
2014-02-22, 14:39
Medlem
one_sizes avatar
Ja, hur går det med ReactOS? Ver. 0.3.16 har kommit ut rätt nyligen (en kort överblicksrecension: http://www.linuxbsdos.com/2014/02/06...0-3-16-review/)
och så har de precis misslyckats med sin kickstarter: https://www.kickstarter.com/projects...-cloud-desktop

Väldigt konstigt varför de inte får en större uppsving nu när XP ska skrotas totalt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in