2008-06-26, 19:43
Medlem
Ireqoms avatar
Tjena.
Jag köpte mig ett DDR2 RAM minne för några månader sedan.
Det började strula vid en installation av windows och gjorde så att installationen crashade. Men visste inte då att det var RAM minnet.
Sedan när jag lyckades installera Windows igen och fick det att fungera som det skulle. Så installerade jag några spel. Och när jag startade upp spelen och spelade kanske 5 minuter så crashade datorn till blue screen of death.
Så nu har jag tagit ut mitt nya RAM minne och datorn fungerar som smort igen. Men slöare vilket inte är bra eftersom jag gör musik och kan itne komma långt på 512 MB RAM.
Jag har provat 2 olika slots i datorn för RAM minnet med samma resultat.
Kan det vara så att det är mitt RAM minne det är fel på eller är det "sloten" i datorn som kanske är trasiga?

All hjälp uppskattas!
Citera
2008-06-26, 19:45
Medlem
cammos avatar
Ta ut det gamla minnet och testa enbart det nya.
Citera
2008-06-26, 19:49
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Kan vara fel i datorn ja, om du har otur. Hände mig på min gamla dator när jag skulle installera nytt minne för andra gången. Första gången jag gjorde det så funkade datorn inte alls. Fick boota bios flera ggr och starta den om och om igen tills den kickade in.
. Dessutom kan det vara så att minnet inte är kompatibelt med moderkortet . Kan vara glappkontakt även om det altenativet inte är så troligt.

Och att man inte ska blanda olika minnen det vet du kanske redan?

Sen så ska man ju alltid göra sig själv antistatisk innan man byter minnen med om man ska vara riktigt noga.
Senast redigerad av ThisIsTheZodiac 2008-06-26 kl. 19:55.
Citera
2008-06-27, 01:01
Medlem
Ireqoms avatar
Yes. Tar det lugnt med statisk elektricitet.
Pallar inte byta ut mina 2 gamla 256 MR mot 1 512 MB RAM. bara onödigt.

Jajja. finns inte mycket att göra. får köra med 512 MB RAM då

Tack för svaren!
Citera
2008-06-27, 01:36
Medlem
Germanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ireqom
Pallar inte byta ut mina 2 gamla 256 MR mot 1 512 MB RAM. bara onödigt.
felsökning är inte onödigt...
Citera
2008-06-27, 17:47
Medlem
snusemans avatar
Håller med Germania. Om du byter till det nya minet och kör det i den första minnes slotten där du hade ett fungerande 256 minne så märker du ju om det är minnet som är kass eller den minnes slotten du kopplade in 512 minnet på när det inte funkade.
Citera
2008-06-27, 17:57
Medlem
Barbafettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ireqom
Tjena.
Jag köpte mig ett DDR2 RAM minne för några månader sedan.
Det började strula vid en installation av windows och gjorde så att installationen crashade. Men visste inte då att det var RAM minnet.
Sedan när jag lyckades installera Windows igen och fick det att fungera som det skulle. Så installerade jag några spel. Och när jag startade upp spelen och spelade kanske 5 minuter så crashade datorn till blue screen of death.
Så nu har jag tagit ut mitt nya RAM minne och datorn fungerar som smort igen. Men slöare vilket inte är bra eftersom jag gör musik och kan itne komma långt på 512 MB RAM.
Jag har provat 2 olika slots i datorn för RAM minnet med samma resultat.
Kan det vara så att det är mitt RAM minne det är fel på eller är det "sloten" i datorn som kanske är trasiga?

All hjälp uppskattas!

Vad har du för dator (moderkort)? OCH vad är det för hastighet på ditt nya minne respektive dina gamla?
Hur många minnesplatser har du?
Har moderkortet "dual-channel"? I så fall skall, för bästa prestanda, minnena monteras parvis. Likadana då så klart..

Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsTheZodiac
Kan vara fel i datorn ja, om du har otur. Hände mig på min gamla dator när jag skulle installera nytt minne för andra gången. Första gången jag gjorde det så funkade datorn inte alls. Fick boota bios flera ggr och starta den om och om igen tills den kickade in.
. Dessutom kan det vara så att minnet inte är kompatibelt med moderkortet . Kan vara glappkontakt även om det altenativet inte är så troligt.

Och att man inte ska blanda olika minnen det vet du kanske redan?

Sen så ska man ju alltid göra sig själv antistatisk innan man byter minnen med om man ska vara riktigt noga.

Skall fungera utan bekymmer att ha olika storlekar blandade... Dock inte om man har dual-channel, som jag skrev ovan..
Citera
2008-06-28, 03:27
Medlem
Ireqoms avatar
Jag fick låna ett 256 MB DDR- 33 MHz av en polare. fungerar fin fint till mina andra två 256 DDR RAM.

Så det var RAM minnet som va CP :/
Citera
2008-06-28, 14:29
Medlem
X_surfers avatar
Glöm inte bort att du har garanti kvar på grejerna...
Var det inte mer än 6 månader sen du köpte minnet så är det säljarens skyldighet att byta ut minnet såvida han inte kan bevisa att du har lyckats skada det på nåt vis, detta gäller enligt konsumentköplagen
Citera
2008-06-28, 17:56
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbafetto

Skall fungera utan bekymmer att ha olika storlekar blandade... Dock inte om man har dual-channel, som jag skrev ovan..

Tack för rättningen. Lärt mig något nytt
Citera
2008-06-28, 19:12
Medlem
Ireqoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Glöm inte bort att du har garanti kvar på grejerna...
Var det inte mer än 6 månader sen du köpte minnet så är det säljarens skyldighet att byta ut minnet såvida han inte kan bevisa att du har lyckats skada det på nåt vis, detta gäller enligt konsumentköplagen

Jasså där ser man. trode inte man fick lämna tillbaka sakerna när man har öppnat dem eftersom dem kan skadas av statisk EL.
Det var ett tag sen jag köpte detta nu och har inget kvitto kvar.
Citera
2008-06-29, 22:55
Medlem
Barbafettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsTheZodiac
Tack för rättningen. Lärt mig något nytt

Skall man ha en prestandadator eller så köper man troligen parade minnen för att det skall bli bäst.. Ar man normalanvändare tror jag inte det spelar lika stor roll..

Men i en av mina nuvarande, en äldre, som inte har dual channel, 3 minnesplatser, så kör jag med 2 DDR400 á 512MB och ett 333MHz á 256MB. Funkar utmärkt sen flera år men körs såklart (automatiskt) i den lägre hastigheten..

Har en annan med blandade storlekar, 2*512 och 2*128, men med samma hastighet.
Den datorn har dual channel och fungerar bra den med..

Skulle jag köpa nya minnen eller en ny dator nu så hade jag valt parade minnen.. Igen prisskillnad och sämre lär det väl inte bli?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in