2008-06-26, 19:43
Medlem
Ireqoms avatar
Tjena.
Jag kpte mig ett DDR2 RAM minne fr ngra mnader sedan.
Det brjade strula vid en installation av windows och gjorde s att installationen crashade. Men visste inte d att det var RAM minnet.
Sedan nr jag lyckades installera Windows igen och fick det att fungera som det skulle. S installerade jag ngra spel. Och nr jag startade upp spelen och spelade kanske 5 minuter s crashade datorn till blue screen of death.
S nu har jag tagit ut mitt nya RAM minne och datorn fungerar som smort igen. Men slare vilket inte r bra eftersom jag gr musik och kan itne komma lngt p 512 MB RAM.
Jag har provat 2 olika slots i datorn fr RAM minnet med samma resultat.
Kan det vara s att det r mitt RAM minne det r fel p eller r det "sloten" i datorn som kanske r trasiga?

All hjlp uppskattas!
Citera
2008-06-26, 19:45
Medlem
cammos avatar
Ta ut det gamla minnet och testa enbart det nya.
Citera
2008-06-26, 19:49
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Kan vara fel i datorn ja, om du har otur. Hnde mig p min gamla dator nr jag skulle installera nytt minne fr andra gngen. Frsta gngen jag gjorde det s funkade datorn inte alls. Fick boota bios flera ggr och starta den om och om igen tills den kickade in.
. Dessutom kan det vara s att minnet inte r kompatibelt med moderkortet . Kan vara glappkontakt ven om det altenativet inte r s troligt.

Och att man inte ska blanda olika minnen det vet du kanske redan?

Sen s ska man ju alltid gra sig sjlv antistatisk innan man byter minnen med om man ska vara riktigt noga.
Senast redigerad av ThisIsTheZodiac 2008-06-26 kl. 19:55.
Citera
2008-06-27, 01:01
Medlem
Ireqoms avatar
Yes. Tar det lugnt med statisk elektricitet.
Pallar inte byta ut mina 2 gamla 256 MR mot 1 512 MB RAM. bara ondigt.

Jajja. finns inte mycket att gra. fr kra med 512 MB RAM d

Tack fr svaren!
Citera
2008-06-27, 01:36
Medlem
Germanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ireqom
Pallar inte byta ut mina 2 gamla 256 MR mot 1 512 MB RAM. bara ondigt.
felskning r inte ondigt...
Citera
2008-06-27, 17:47
Medlem
snusemans avatar
Hller med Germania. Om du byter till det nya minet och kr det i den frsta minnes slotten dr du hade ett fungerande 256 minne s mrker du ju om det r minnet som r kass eller den minnes slotten du kopplade in 512 minnet p nr det inte funkade.
Citera
2008-06-27, 17:57
Medlem
Barbafettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ireqom
Tjena.
Jag kpte mig ett DDR2 RAM minne fr ngra mnader sedan.
Det brjade strula vid en installation av windows och gjorde s att installationen crashade. Men visste inte d att det var RAM minnet.
Sedan nr jag lyckades installera Windows igen och fick det att fungera som det skulle. S installerade jag ngra spel. Och nr jag startade upp spelen och spelade kanske 5 minuter s crashade datorn till blue screen of death.
S nu har jag tagit ut mitt nya RAM minne och datorn fungerar som smort igen. Men slare vilket inte r bra eftersom jag gr musik och kan itne komma lngt p 512 MB RAM.
Jag har provat 2 olika slots i datorn fr RAM minnet med samma resultat.
Kan det vara s att det r mitt RAM minne det r fel p eller r det "sloten" i datorn som kanske r trasiga?

All hjlp uppskattas!

Vad har du fr dator (moderkort)? OCH vad r det fr hastighet p ditt nya minne respektive dina gamla?
Hur mnga minnesplatser har du?
Har moderkortet "dual-channel"? I s fall skall, fr bsta prestanda, minnena monteras parvis. Likadana d s klart..

Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsTheZodiac
Kan vara fel i datorn ja, om du har otur. Hnde mig p min gamla dator nr jag skulle installera nytt minne fr andra gngen. Frsta gngen jag gjorde det s funkade datorn inte alls. Fick boota bios flera ggr och starta den om och om igen tills den kickade in.
. Dessutom kan det vara s att minnet inte r kompatibelt med moderkortet . Kan vara glappkontakt ven om det altenativet inte r s troligt.

Och att man inte ska blanda olika minnen det vet du kanske redan?

Sen s ska man ju alltid gra sig sjlv antistatisk innan man byter minnen med om man ska vara riktigt noga.

Skall fungera utan bekymmer att ha olika storlekar blandade... Dock inte om man har dual-channel, som jag skrev ovan..
Citera
2008-06-28, 03:27
Medlem
Ireqoms avatar
Jag fick lna ett 256 MB DDR- 33 MHz av en polare. fungerar fin fint till mina andra tv 256 DDR RAM.

S det var RAM minnet som va CP :/
Citera
2008-06-28, 14:29
Medlem
X_surfers avatar
Glm inte bort att du har garanti kvar p grejerna...
Var det inte mer n 6 mnader sen du kpte minnet s r det sljarens skyldighet att byta ut minnet svida han inte kan bevisa att du har lyckats skada det p nt vis, detta gller enligt konsumentkplagen
Citera
2008-06-28, 17:56
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbafetto

Skall fungera utan bekymmer att ha olika storlekar blandade... Dock inte om man har dual-channel, som jag skrev ovan..

Tack fr rttningen. Lrt mig ngot nytt
Citera
2008-06-28, 19:12
Medlem
Ireqoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Glm inte bort att du har garanti kvar p grejerna...
Var det inte mer n 6 mnader sen du kpte minnet s r det sljarens skyldighet att byta ut minnet svida han inte kan bevisa att du har lyckats skada det p nt vis, detta gller enligt konsumentkplagen

Jass dr ser man. trode inte man fick lmna tillbaka sakerna nr man har ppnat dem eftersom dem kan skadas av statisk EL.
Det var ett tag sen jag kpte detta nu och har inget kvitto kvar.
Citera
2008-06-29, 22:55
Medlem
Barbafettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsTheZodiac
Tack fr rttningen. Lrt mig ngot nytt

Skall man ha en prestandadator eller s kper man troligen parade minnen fr att det skall bli bst.. Ar man normalanvndare tror jag inte det spelar lika stor roll..

Men i en av mina nuvarande, en ldre, som inte har dual channel, 3 minnesplatser, s kr jag med 2 DDR400 512MB och ett 333MHz 256MB. Funkar utmrkt sen flera r men krs sklart (automatiskt) i den lgre hastigheten..

Har en annan med blandade storlekar, 2*512 och 2*128, men med samma hastighet.
Den datorn har dual channel och fungerar bra den med..

Skulle jag kpa nya minnen eller en ny dator nu s hade jag valt parade minnen.. Igen prisskillnad och smre lr det vl inte bli?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in