2004-05-31, 23:32
Medlem
nachos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ernst_Busch
Det fanns/finns under Bantorget/Knut den stores torg (och Clemenstorget) en stor kloak, där i princip allt vatten från hela centrum och norra Lund samlas på väg till Källbyverket. Därnere byggde man även ut lite grand på 50-talet så att man skulle kunna få ner människor dit i fall det blev krig,det handlade aldrig om något större förråd eller dylikt utan bara så att folk skulle kunna vara där i ett par timmar tills det var lugnt läge.

I det stora garaget vid Clemenstorget, under Malmborgs, finns det flera dörrar. Bl.a. mynnar nödutgången från Lundia Night Club ut där via en gång. Undrar om det finns en förbindelse mellan garaget och dörrarna/gångarna därifrån och detta kloak- och skyddsrumssystem
Citera
2004-06-01, 18:23
Medlem
Har också krupit lite i dagvattentunnlar under St:Hans. Kom in via ett rör som mynnar i en liten damm strax norr om backarna.

En helt annan sak som jag hört ryktesvägen är att det skall finnas ganska vidsträckta tunnlar under Vipeholmsskolan. Vipeholm är ju ett gammalt mentalsjukhus och det lär enligt denna källa finnas tunnlar som går in mot stan såväl som mot Universitetssjukhuset.
Citera
2004-06-06, 17:39
Medlem
Mazter_Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Penkovskiy

En helt annan sak som jag hört ryktesvägen är att det skall finnas ganska vidsträckta tunnlar under Vipeholmsskolan. Vipeholm är ju ett gammalt mentalsjukhus och det lär enligt denna källa finnas tunnlar som går in mot stan såväl som mot Universitetssjukhuset.
kan nog stämma men problemet ligger i hur fan man ska ta sig in i tunnlarna utan att bryta sig in i vipan!! har nämligen också hört något liknande
Citera
2004-06-07, 18:42
Medlem
stortorget

Citat:
Ursprungligen postat av nacho
I det stora garaget vid Clemenstorget, under Malmborgs, finns det flera dörrar. Bl.a. mynnar nödutgången från Lundia Night Club ut där via en gång. Undrar om det finns en förbindelse mellan garaget och dörrarna/gångarna därifrån och detta kloak- och skyddsrumssystem

apropå källare under nattklubbar... under resturang stortorget ligger ju deras källare (duh) och går man ner i köket bakom barerna så finns det en del roliga dörrar och skumma gångar, mkt nivåskillnader. Nån som varit ner där och vet om man kan komma vidare nånstans? För övrigt kan man känna att hela torget vibrerar när det kör förbi bussar, om man står mitt på ungefär. dessutom finns det vid den svarta klumpen ett par stora gallerluckor, där jag en gång såg en telearbetare stå och pilla med nåt under marken.

frågan är alltså: vad finns under stortorget?
Citera
2004-06-13, 08:01
Awaiting Email Confirmation
Obscenes avatar
Fan, går ni bet på ett sketet hänglås? Vinkelslip eller skärbrännare. SKärbrännare föredras då dom i princip inte låter något alls...
Citera
2004-06-13, 09:20
CgiBinLadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obscene
Fan, går ni bet på ett sketet hänglås? Vinkelslip eller skärbrännare. SKärbrännare föredras då dom i princip inte låter något alls...
Skärbrännare syns ju inte heller bra på natten....
Citera
2004-06-13, 21:28
Medlem
Ernst_Buschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clomp
Jag och Frans var och kollade på det, vid S:t Hans. Kunde också konstatera att det var en bunker. Men det verkar användas till ngt annat också, vi såg lite typ tele-grejor som sitter på väggen precis innanför dörren.

Kan bara tillägga att det var ju inte i själva låset ni hade sågat utan i den metallgrejen som låset satt fast i.

Haha, var där själv idag. Hade nästan glömt helt bort detta. Jag tog med mig telefonen hem, för att se om den funkade. Det gjorde den

Får tacka dem som bröt upp låset, det finns ett flertal liknande ställen i Lund fast ingen annan som jag orkat kolla upp mkt nogrannare själv. Madrassen som finns därinne i pytterummet ger mig f.ö. en idé: Är det ngn här som skulle våga slagga därnere?
Citera
2004-06-13, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankenstein
Vill bara påpeka att det området just nu håller på att byggas om till övningsområde för militären. De håller på att flytta dit gamla stridsvagnshinder och bygga huskullisser för stadskrig. Med andra ord. Det lämpar sig otroligt mycket för soft air bataljer.

Här brukar hemvärnet öva. Det passar nog mycket bra till softair krig, o krig i allmänhet. Men några tunnlar har jag inte sett till.

Är det ingen som är sugen på att titta på Romeleåsen utanför Lund? Det är ju en gigantisk militärbas i det berget. Massor av spännande gångar o hål i berget.
Citera
2004-06-14, 02:57
Obscenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CgiBinLaden
Skärbrännare syns ju inte heller bra på natten....

Syns lite, men det hörs inget. Det går dessutom fort.
Citera
2004-06-15, 18:56
Medlem
Mazter_Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ernst_Busch
Haha, var där själv idag. Hade nästan glömt helt bort detta. Jag tog med mig telefonen hem, för att se om den funkade. Det gjorde den

Får tacka dem som bröt upp låset, det finns ett flertal liknande ställen i Lund fast ingen annan som jag orkat kolla upp mkt nogrannare själv. Madrassen som finns därinne i pytterummet ger mig f.ö. en idé: Är det ngn här som skulle våga slagga därnere?

jag har varit påväg några gånger att sova där men har inte blivigt av,,,,men ser inget problem i det eftersom att det går ju låsa innen ifrån,,,,tycker att du ska lämna tillbaks telefonen så att inte kommunen uåtäcker det o fixar till låste plus att dom kanske får upp ögonen o börjar kolla till sina skyddsrum
Citera
2004-09-11, 00:47
Medlem
Med "risk" för att dra igång en död tråd: Var nere med en kompis i rummet där idag/kväll. Men man tycks inte komma mycket längre.
Hur och var ska man ta sig in, är det någon som hittat in i någon av tunnelsystemen och kan förklara åtminstone var man börjar? Vi är inte så hemma i Lund, vilket gör det hela betydlygt svårare.

Vackert jobb med låset annars, vem du nu än var
Citera
2004-09-11, 03:42
Medlem
Finn Frösts avatar
Jag träffar hon som är restaurangschef för stortorgets cafe ca 1- 2 gånger(år, ska fråga henne nästa gång vad som finns där nere.

Sen ska jag ner under malmborgs och kolla, sen luckan på stortorget, en vid centralen, de på st lars, sen finns det några luckor på kgs skola mm, fyll på med saker ni sett
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in