Citat:
Ursprungligen postat av Tomtenizze
evakueringscentral bantorget tell me more var menar du var skulle det finnas en sådan lokal??
sen har jag hört om kulvertana på st lars alldrig varit där heller men hör folk som varit... ska tydligen vara ganska scarry iom att det är ett gammalt mentalsjukus...
Det fanns/finns under Bantorget/Knut den stores torg (och Clemenstorget) en stor kloak, där i princip allt vatten från hela centrum och norra Lund samlas på väg till Källbyverket. Därnere byggde man även ut lite grand på 50-talet så att man skulle kunna få ner människor dit i fall det blev krig,det handlade aldrig om något större förråd eller dylikt utan bara så att folk skulle kunna vara där i ett par timmar tills det var lugnt läge.
S:t Lars tänkte jag inte på, men stora delar av komplexet används ju även idag och en del har renoverats på senaste åren, kontor o dyl, jag tror inte det det handlar om några större övergivna ytor nuförtiden, men jag kan ha fel.
Förr i tiden vid lasarettet låg den gamla Seminariebyggnaden, som stod övergiven i väntan på rivning. Nu blev rivningen inte av, utan har, liksom en hel del annat de senaste åren, renoverats.
Det finns en bit utanför stan, cirka halvvägs mot Stångby norr om Lund, ett stort förråd som är omgivet av betongmurar på tre sidor. Det ser ut att ha varit ngt militärt därinne, men jag kan inte svara på mer. Det ser onekligen verkligt intressant ut, hur många förråd brukar annars omges av tjocka betongmurar! En bit ifrån lagret ligger det ett vanligt bostadshus, så risken att bli upptcäkt är nog rätt hög..
I Margaretedal vid stadsparken finns det övergivna lokstallar, som är i etrt svårt skick och skall antagligen rivas snart.
Det var allt jag kunde komma på så här sent, jag kanske kommer på bättre i morgon. Ett tips är att höra med tekniska förvaltningen i fall det finns några byggnader som väntar på rivningstillstånd, då brukar oftast byggnaderna ha stått övergivna ett bra tag...