• 1
  • 2
2003-07-31, 05:23
Medlem
För mycket länge sedan läste jag en artikel i alla vår favorit C delen i sydsvenskan den handlade om några ungar som hittat en kloak som gick från någonstans på väster ut till mobilia. detta var bara så långt dom hade gått (kanske fins längre tunlar???). Det fans en bild som till hörde artikeln ingången till kloaken var ett rör ungefär 2 m i diameter med vatten siprandes längs med botten av den...

Jag ville givet vis gå dit men av div anledningar ran det ut i ingenting
men nu när jag var hos några polare jag känner ute på väste och jag kom på detta och givet vis berättade om min ide sa dom att dom visste var det lågnågonstans och att dom varit där som barn och lekt men det skulle tydligen bo luffare där inne (låte som en skrämsel historia från en mamma....) och om det börja regna skulle röret fyllas med vatten (Lunds dagvatten line out??).

så är det någon som utforskat denna eller hittat något annat ballt i lund??

Ps Sry klockan är lite sent och jag borde sova men jag tände till så mycket på iden att kolla upp det igen att jag bara var tvungen att skriva D.s
Citera
2003-08-12, 15:27
Medlem
Franss avatar
nej men hittar du nåt och behöver nån som möljer me e det bara att pma.
Citera
2003-08-12, 15:37
Medlem
Twangs avatar
Först trodde jag du snackade om Lunda industriområde i Spånga, Stockholm. I närheten där finns det ett stort rör när vi lekte där som barn, såg ut som en gammal kloak med rostiga rör, galler för. Ungefär 2 meter i diameter. Vi vågade aldrig gå speciellt långt in (man kunde klämma sig igenom gallren), men den delade sig senare o såg att gå hur långt som helst..

Man kanske skulle kolla upp det nu när man "vågar" mer.
Citera
2003-08-12, 18:12
Medlem
lyyynd
Citera
2003-08-27, 12:15
Medlem
Ernst_Buschs avatar
Det finns en del hemliga gångar på S:t Hansbackar. Problemet är bara att dörrarna dit är låsta och förseglade med något jävla lås. :mad:
Sedan så lär det finnas en stor evakueringscentral på Bantorget vid jvgstationen, dit folk skulle evakuera i fall det blev krig.
Citera
2003-08-29, 00:23
Medlem
evakueringscentral bantorget tell me more var menar du var skulle det finnas en sådan lokal??

sen har jag hört om kulvertana på st lars alldrig varit där heller men hör folk som varit... ska tydligen vara ganska scarry iom att det är ett gammalt mentalsjukus...
Citera
2003-08-30, 00:05
Medlem
Ernst_Buschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtenizze
evakueringscentral bantorget tell me more var menar du var skulle det finnas en sådan lokal??

sen har jag hört om kulvertana på st lars alldrig varit där heller men hör folk som varit... ska tydligen vara ganska scarry iom att det är ett gammalt mentalsjukus...

Det fanns/finns under Bantorget/Knut den stores torg (och Clemenstorget) en stor kloak, där i princip allt vatten från hela centrum och norra Lund samlas på väg till Källbyverket. Därnere byggde man även ut lite grand på 50-talet så att man skulle kunna få ner människor dit i fall det blev krig,det handlade aldrig om något större förråd eller dylikt utan bara så att folk skulle kunna vara där i ett par timmar tills det var lugnt läge.

S:t Lars tänkte jag inte på, men stora delar av komplexet används ju även idag och en del har renoverats på senaste åren, kontor o dyl, jag tror inte det det handlar om några större övergivna ytor nuförtiden, men jag kan ha fel.

Förr i tiden vid lasarettet låg den gamla Seminariebyggnaden, som stod övergiven i väntan på rivning. Nu blev rivningen inte av, utan har, liksom en hel del annat de senaste åren, renoverats.

Det finns en bit utanför stan, cirka halvvägs mot Stångby norr om Lund, ett stort förråd som är omgivet av betongmurar på tre sidor. Det ser ut att ha varit ngt militärt därinne, men jag kan inte svara på mer. Det ser onekligen verkligt intressant ut, hur många förråd brukar annars omges av tjocka betongmurar! En bit ifrån lagret ligger det ett vanligt bostadshus, så risken att bli upptcäkt är nog rätt hög..

I Margaretedal vid stadsparken finns det övergivna lokstallar, som är i etrt svårt skick och skall antagligen rivas snart.

Det var allt jag kunde komma på så här sent, jag kanske kommer på bättre i morgon. Ett tips är att höra med tekniska förvaltningen i fall det finns några byggnader som väntar på rivningstillstånd, då brukar oftast byggnaderna ha stått övergivna ett bra tag...
Citera
2003-08-31, 14:03
Medlem
Finns ju en del kulvertar under sjukhuset och resten av staden... Dessa skall gå ända ut till Tetra Pak vid lund södra. Har varit i kulvertarna på Tetra och fick berättat för mig att dom gick ända bort till sjukhuset..... hur mycket man skall lite på den personen som sa det vet jag dock inte riktigt, men han är en sånn som vet mycket märkligt....
Citera
2003-08-31, 15:15
Medlem
Ernst_Buschs avatar
Jag vet inte hur det är med Lunds kloaksystem, men det borde finnas ngt intressant därnere.
Citera
2003-08-31, 15:22
Medlem
Ernst_Buschs avatar
På S:t Hansbackar nära bron över Norra Ringen finns det en stor metallport som är beslaget med något slags lås. Någon som vet vad som finns bakom porten?
Citera
2003-09-03, 00:15
Medlem
Jag har nu fått höra att det garanterat går att gå från sankt hans backar till ungeför novalund i bara kloak system....

dessa stora mettal dörrar har jag inte sett får åka dit och kolla lite mer i helgen...

btw är det någon som vet vad som fins under luckan utan för spyken tänkte gå ner där en natt men kom på att jag var för packad och att risken var för stor om det skulle vara högspänning.... högspänning + fylleri = dåligblandning ..... men den värkar öppen gör jag öppnade luckan och gallret utan problem... om det är fler dörrar vet jag inte men jag tror inte det är något större rum där nere..
men det vore bra att veta..
Citera
2003-09-03, 20:44
Medlem
Ernst_Buschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtenizze
btw är det någon som vet vad som fins under luckan utan för spyken tänkte gå ner där en natt men kom på att jag var för packad och att risken var för stor om det skulle vara högspänning.... högspänning + fylleri = dåligblandning ..... men den värkar öppen gör jag öppnade luckan och gallret utan problem... om det är fler dörrar vet jag inte men jag tror inte det är något större rum där nere..
men det vore bra att veta..

Jag tror att det är ett gammalt skyddsrum ifrån kriget, alternativt att det ger en access till kloakerna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in