• 1
  • 2
2008-06-26, 18:19
Medlem
Razor_Xs avatar
Köpte idag en kabel på Clas Ohlson:

http://clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=15330296

Kabeln har en SCART-kontakt i ena änden och en S-Video utgång samt en ljudutgång i andra änden.

Jag försöker på alla vis att få bild på TV:n, men jag lyckas inte. Ljudet får jag in men ingen bild. SKärmen är helt svart hur jag än gör!

Är det någon som har tips på hur jag ska göra för att få fram en bild?

Vet att det finns lite program som kan vara till hjälp. Någon får gärna komma med ett förslag!

(Har kikat runt på forumet men inte hittat något inlägg med denna typ av kabel!)
Senast redigerad av Razor_X 2008-06-26 kl. 18:23. Anledning: Lättare att få hjälp!
Citera
2008-06-26, 18:32
Medlem
Coke54s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razor_X
Köpte idag en kabel på Clas Ohlson:

http://clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=15330296

Kabeln har en SCART-kontakt i ena änden och en S-Video utgång samt en ljudutgång i andra änden.

Jag försöker på alla vis att få bild på TV:n, men jag lyckas inte. Ljudet får jag in men ingen bild. SKärmen är helt svart hur jag än gör!

Är det någon som har tips på hur jag ska göra för att få fram en bild?

Vet att det finns lite program som kan vara till hjälp. Någon får gärna komma med ett förslag!

(Har kikat runt på forumet men inte hittat något inlägg med denna typ av kabel!)

tror du behöver stänga av "anti alising" eller vad det heter. har du nVidia så högerklicka bara på ikonen vid klockan sen typ.. leta runt och hitta "anti alising" och sen välj "tvinga av" tror det är samma sak med ATI. tror dock inte det har något med upplösningen att göra.. isåfall hZ. testa sänka den ifall du har en äldre tv.
Citera
2008-06-26, 18:42
Medlem
Razor_Xs avatar
Jag har lyckats få bild nu efter ett par försök. Nu dök nästa problem upp!

Jag får färg på bilden en lite stund, sedan övergår bilden till svartvitt... Är jag tvungen att köpa en sådan där extra adapter för att få färg eller går det också att fixa via datorn?
Citera
2008-06-26, 18:46
Medlem
Coke54s avatar
Citat:
Jag har lyckats få bild nu efter ett par försök. Nu dök nästa problem upp!

Jag får färg på bilden en lite stund, sedan övergår bilden till svartvitt... Är jag tvungen att köpa en sådan där extra adapter för att få färg eller går det också att fixa via datorn?

Hur lyckades du med problem #1?
Tror du bara behöver byta kanal till AV-1 eller AV-2 eller vad nu kanalerna heter klicka på din "source" knapp på fjärrisen vettja.
Citera
2008-06-26, 19:01
Medlem
Razor_Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coke54
Hur lyckades du med problem #1?
Tror du bara behöver byta kanal till AV-1 eller AV-2 eller vad nu kanalerna heter klicka på din "source" knapp på fjärrisen vettja.

Jag gick in och ställde in TV-Mode på bildskärmen, sedan skötte datron resten... Visste inte att man var tvungen att gå in i Grafikkortet för att ställa om det... Trodde det fanns en snabbknapp (Kompisen har det på sin dator)

Ska prova din teori och se om den fungerar! Tack för hjälpen!
Citera
2008-06-26, 19:06
Medlem
Razor_Xs avatar
Försöket gick tyvärr utan framgång. Har 2 SCART-uttag på TV:n. Har provat båda uttagen, men får fortfarande ingen färg.
Citera
2008-06-26, 20:14
Medlem
Coke54s avatar
Citat:
Försöket gick tyvärr utan framgång. Har 2 SCART-uttag på TV:n. Har provat båda uttagen, men får fortfarande ingen färg.

klicka dig in till grafikinställningarna igen och kika på vad du ställt in. kanske går att ändra något mer där? vad har du för något? Nvidia eller ATI?
Citera
2008-06-30, 13:37
Medlem
Razor_Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coke54
klicka dig in till grafikinställningarna igen och kika på vad du ställt in. kanske går att ändra något mer där? vad har du för något? Nvidia eller ATI?

Jag har Nvida.

Var iväg i fredags på Clas Ohlsons och köpte nya kablar. Denna gång blev det RCA-kabel och sedan en kabel med "RCA till S-Video"... Har provat att köra med både RCA in i datorn och med S-Video in i datorn men det fungerar ändå inte..

Jag har kommit så långt att jag får ljud på TV:n och sedan får jag färgbild där färgerna är som streck på 1 cm bredd i röd grön och blåa färger.. Inga andra färger visar sig.

Hur ska jag få bort de konstiga fägerna så bilden blir normal?
Citera
2008-06-30, 14:10
Medlem
Rutger Dads avatar
Dra hem en kompis med lite datorvana så löser han/hon förhoppningsvis det åt dig. Låter som något fel i grafikinställningarna.
Citera
2008-06-30, 16:39
Medlem
Razor_Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutger Dad
Dra hem en kompis med lite datorvana så löser han/hon förhoppningsvis det åt dig. Låter som något fel i grafikinställningarna.

Problemet är att jag inte har någon kompis med datorvana :/

Har kusiner som kan, men de bor utanför Sverige så det är lite väl långt....
Citera
2008-06-30, 18:28
Medlem
Kanske dump förslag kolla så sladden sitter i ordentligt, annars kanske jag eller någon annan kan hjälpa dig via vnc, vid närmare eftertanke lite overkill kanske
Citera
2008-06-30, 19:17
Medlem
flippmode_s avatar
Köpte precis samma kabel för någon vecka sedan, testa med det mesta men får fram bara fram ljudet och svart vit bild.

någon som kanske vet något program lr liknande som kan få färg på tv rutan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in