2025-04-20, 01:21
Medlem
auruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henke54
Kan det vara farligt att flyga till Cypern? Tänker på att man åker lite över turkiet och nära Syrien och Libanon, Israel osv. Kan man bli nedskjuten? Det är nått jag oroar mig för otroligt mycket nu för tiden. Tragiskt att man ens ska behöva tänka tanken. Men är det ett farligt område?
Hur många gånger i ditt liv har du läst om att flyg med charterpassagerare från norden blir nedskjutna?
Nej du behöver inte oroa dig över det.
Citera
2025-04-20, 01:22
Medlem
auruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zyna
Trodde man hade tränat bort sin flygrädsla för gott med hjälp av den här tråden (och andra metoder)
Igår kom jag levande ur en 20 år gammal B737-700 efter en landning i 20 knops crosswind på en blöt bana, det var som att åka flumride på slutet. Inflygningen var väldigt intressant, flera gånger (tror jag) fick man korrigera med gaspådrag för att ligga rätt i kuvertet, jag trodde det var flaren och att vi skulle ta mark men det dröjde. (Beckmörkt ute). När vi väl tog mark åkte vi i sidled fram och tillbaka, inte mycket man känner tydligt hur allt rör sig höger/vänster ett tiotal gånger.
Antar att det var piloten som kompenserade med roder hela tiden?

Det var en extremt bra bromsverkan, tog inte många sekunder för planet att nå taxi-speed.

Metar vid landning: (ICAO KOD) 291850Z 24020KT 9000 OVC006 07/06 Q1014

Frågan är vad som är gränsen för en 737-700 NG, har läst allt mellan 25-40 knop crosswind beroende på underlaget antar jag?

Det var första gången jag flög med flygbolaget men de danska piloterna ingav förtroende, jag inser också att den har landningen var slutet på en väldigt långt dag för dem (14 timmar?) där de var pressade till en snabb turnaround för att hinna med sin slottid på returresan då de var något försenade på vägen ner. De hade 61 minuter på sig för hela rasket, känns tight. Nästan omänskligt att vara på topp då men det var en enormt bra landning.

För övrigt så var det ett satans oljud i kärran hela vägen, utan earpods hade man nog blivit rejält hjärntrött (Rad 22 av 25). Markant skillnad mot A320 som jag brukar hamna i inom europa. (Och kanske till och med föredrar även om nyare 737 varit okej med).

Tycker de här långa dagarna med en tight besättning (2+3) inte kan vara enormt positivt för flygsäkerhet överlag?
Borde väl botat din rädsla ännu mer snarare med tanke på att det gick bra och att piloterna löste situationen?
Citera
2025-05-12, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Det dyker regelbundet upp trådar skapade av folk som ska ut och flyga men känner obehag eller t.o.m. ångest.
Trådarna startas mestadels i drogforumen då man vill klara av resan genom att droga sig eller dricka sig ordentligt full.
Inget av detta är särskilt bra, bl.a. då det kan resultera i att man blir nekad att få åka med.

Däremot kan man ibland lindra det hela och förbereda sig genom att skaffa sig kunskap om vad som händer när man flyger.
Jag har sett undersökningar som visar att upp emot 50% av de som reser med flyg upplever någon form av rädsla eller olust. I de flesta fall inte värre än att det går att bemästra men det finns även de som fått tacka nej till befodran på jobbet då det skulle innebära flygresor.
Och egentligen, är det inte bara naturligt att känna obehag inför att stängas in i en plåttub 10000 meter upp i luften?

Då jag själv har arbetat som pilot under många år hoppas jag kunna hjälpa er med frågor ni har inför flygresan!
Dessutom vet jag att det finns fler på forumet som jobbar inom flygbrancshen och som säkert gärna hjälper till.
Naturligtvis går det bra att fråga även om man inte är flygrädd.

Till en början kan jag tipsa om ett par länkar med lite information om flygrädsla:
http://www.lfv.se/templates/LFV_Info...0____4787.aspx
www.flygtrygg.nu

--------------
Syftet med tråden är att ge svar på tekniska och operativa frågor. Alltså sådana som kan hjälpa både flygrädda och flygintresserade att förstå vad som sker bakom kulisserna.

Praktiska frågor av typen "hur mycket handbagage får jag ta med", "räcker 45 min för att byta flyg", "finns det internet ombord" osv. bör ställas i andra trådar.

/Mod

Vad kul att du valde att starta denna tråden, jag är säker på att det har hjälpt många som är flygrädda😊 men jag har en fråga, vad är dina tankar om chemtrails? Hade varit intressant att höra detta från en pilot.
Citera
2025-05-12, 16:24
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H.Marin
Vad kul att du valde att starta denna tråden, jag är säker på att det har hjälpt många som är flygrädda😊
Tack!
Citat:
men jag har en fråga, vad är dina tankar om chemtrails? Hade varit intressant att höra detta från en pilot.
Jag har skrivit en del i chemtrail-tråden här om det tidigare.

Det är rakt av en konspirationsteori.
Med grundläggande kunskaper vet men exakt vad och varför kondensstrimmor uppstår. Vi vet också exakt vilka flygplan som rör sig atmosfären. Därmed vet vi exakt varifrån de strimmor vi ser ovanför oss här kommer ifrån så det finns inget utrymme för oförklarliga, illasinnade farkoster som sprejar mystiska kemikalier.

Därmed inte sagt att cloud seeding inte är möjligt, men det är inte vad vi ser här.
Det är off topic här men jag kan svara på frågor i chemtrail-tråden om du vill.
Citera
2025-05-14, 10:41
Medlem
xitunos avatar
Citat:
vad är dina tankar om chemtrails?

Det är divätemonoxid du ser Men det är inget flygplanen sprutar ut, utan är resultatet av att den befintliga divätemonoxiden i luften blivit upphettad när den passerat de varma delarna av motorn.
Du kan testa det själv hemma, genom att hälla vatten i en kastrull och värma upp vattnet på spisen. När det kokar ser du divätemonoxiden som ånga. Divätemonoxid är ett annat namn för vatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in