Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Det håller jag definitivt inte med om. Det finns kanske två olyckor i modern historia där en flytväst kommit till användning och även där hade de flesta klarat sig bra utan. Dessutom blåses de flytvästarna de har idag upp automatisk när de kommer i kontakt med vatten? Det de går igenom är vad man ska göra om den funktionen inte fungerar.
Brace-positionen kommer däremot till användning i nästan varje olycka.
Tydligen inte, pratade med några om det här sist jag var ute och flög. Majoriteten hade faktiskt inte förstått detta, de tyckte tvärt om att man skulle bryta nacken om man satte sig i den positionen. Dessa personer var dessutom relativt vana vid att flyga.
Det märks att du inte lyssnar på genomgången
Flytvästarna blåser inte upp sig vid kontakt med vatten, tänk efter så förstår du kanske varför?
Men frågan är också vad dom hade gjort om man blev instruerade att inta "brace position", något som man dessutom går igenom ifall man vet att man kommer nödlanda. I dom flesta incidenter finns det faktiskt tid att göra detta, någon av våra piloter kan säkert kommentera mera men om jag förstått det rätt har kabinpersonalen rutiner där man går igenom brace och också briefar varandra samt väljer ut några "able bodies" och ger dessa instruktioner inför utrymningen.
Det är i slutändan få gånger ett flygplan trillar ur luften, oftast finns det gott om tid att förbereda en nödlandning.