Citat:
Ursprungligen postat av EMLN
Men måste han sitta och läsa sånt hela tiden? Kan man inte sånt i huvudet istället? läsa och köra samtidigt är ju iaf inte bra vid bilkörning så det borde(?) ju inte vara det i flygplan heller

Jag är inte pilot ska jag börja med att säga utan sitter på andra sidan radion..
Innan man landar ska piloterna läsa igenom och uppdatera sig på Go-around instruktionen så den är färsk i minnet. Om det så är mot förmodan att de inte gjort det eller inte anser det lämpligt eller om jag inte anser att det är lämpligt att flyga på det sättet kommer jag som flygledare ge nya instruktioner.
Han som sitter till höger med pappret är sk. PNF "pilot not flying" han sköter i stort sett allt som inte har direkt med själva flygningen att köra, man kan se honom som bl.a. kartläsare, navigatör, kommunikatör.
Pappret han håller i just där skulle jag tro är en "go around checklist" En lista med punkter över allt de bör göra och vilka inställningar som ska göras för att flygplanet ska konfigureras för "normal" flygning igen.