2010-12-14, 11:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av xituno
Jag har skrivit om det tidigare (1, 2) här i tråden, men kontentan av det är att det numera årligen dör ungefär 10 gånger fler i trafiken än vad flyget TOTALT har krävt sedan tidernas begynnelse.

ok skönt att höra att det är säkert att flyga
Citera
2010-12-14, 16:47
Medlem
Enligt färsk statistik dör cirka en drygt en person per 1 miljon avgångar under flygning med västerländska bolag om jag minns rätt. Detta innefattar även sjukdomsfall som dör under flygning och inte bara olyckor.
Citera
2010-12-14, 17:33
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankLopez
Jag har ett litet problem här.

jag skall flyga till Las Palmas nu den 19e och jag har alltid varit flygrädd. speciellt vid starta och landning.

Jag känner att jag inte har nån kontroll, gör piloten några misstag så är jag död liksom. ännu värre är att jag skall mellanlanda i frankurt och madrid oxå.

jag känner mig sjuk nästan svettas oherhört. jag har funderat på att ta med mig några lugnade tabletter som xanax tex eller Xanor och äta dom innan min flygresa.

men har ni några allmäna tips vad jag skall tänka på och nån som har statistik hur säkert det är att flyga??

tack

Här kan du kolla.
http://flightradar24.com/
Citera
2010-12-15, 02:06
Medlem
svampdamps avatar
Vad tycker piloterna om det här?
http://www.youtube.com/watch?v=jCX2J...eature=related

Kan det inte vara skönt för de flygrädda att få sig ett gott skratt?
Citera
2010-12-15, 22:04
Medlem
Cliffaks avatar
Flög tor ARN-HEL med SAS nyligen och vid landning på Vantaa lät piloterna planet rulla nästan hela banan vilket jag inte kan minnas hänt speciellt ofta trots att jag flyger relativt mycket. På hemvägen var det mycket riktigt den vanliga tvärniten (säkert bara autobrake medium eller nåt bara för det).

Är det bara om man ska använda en taxiväg på slutet av banan man gör så här? Rent spontant känns det ju som om det vore optimalare ur slitagesynpunkt att alltid rulla lite längre?

Edit: Medan jag väntade på Vantaa reflekterade jag över att många flyg var försenade. Är det ofta förseningar just på Helsingfors? Funderade lite på om det beror på bansystemet där man måste korsa ena banan för att komma till andra vilket inte känns helt optimalt?
Senast redigerad av Cliffak 2010-12-15 kl. 22:10.
Citera
2010-12-16, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cliffak
Flög tor ARN-HEL med SAS nyligen och vid landning på Vantaa lät piloterna planet rulla nästan hela banan vilket jag inte kan minnas hänt speciellt ofta trots att jag flyger relativt mycket. På hemvägen var det mycket riktigt den vanliga tvärniten (säkert bara autobrake medium eller nåt bara för det).

Är det bara om man ska använda en taxiväg på slutet av banan man gör så här? Rent spontant känns det ju som om det vore optimalare ur slitagesynpunkt att alltid rulla lite längre?

Edit: Medan jag väntade på Vantaa reflekterade jag över att många flyg var försenade. Är det ofta förseningar just på Helsingfors? Funderade lite på om det beror på bansystemet där man måste korsa ena banan för att komma till andra vilket inte känns helt optimalt?

Bansystemet ska inte bidra till förseningar då man ska inberäkna normala taxitiden i tidtabellerna (t.ex. räknar man på Heathrow med 20 minuter taxitid, på Malmö tror jag den ligger på 5 minuter). Sen är det inte så värst praktiskt att behöva korsa en bana, men det ska som sagt inte bidra till föresningar.
Citera
2010-12-16, 07:53
Medlem
Cliffaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Bansystemet ska inte bidra till förseningar då man ska inberäkna normala taxitiden i tidtabellerna (t.ex. räknar man på Heathrow med 20 minuter taxitid, på Malmö tror jag den ligger på 5 minuter). Sen är det inte så värst praktiskt att behöva korsa en bana, men det ska som sagt inte bidra till föresningar.

Nä, kan tänka mig att man räknar utefter det, men det känns helt klart opraktiskt. Nu visade det sig att förseningarna till/från Sverige berodde på den vanliga kroniska flygledarbristen.. :<
Citera
2010-12-16, 12:07
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cliffak
Nä, kan tänka mig att man räknar utefter det, men det känns helt klart opraktiskt. Nu visade det sig att förseningarna till/från Sverige berodde på den vanliga kroniska flygledarbristen.. :<
Sen kan det ju faktiskt bero på att det är vinter nu också.

Snö på banan som ska bort, flygplan som ska ha avisning m.m.
Det tar tid, och förseningar uppkommer.
Citera
2010-12-16, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ltesh
Sen kan man också tillägga att de allra flesta (fler än 95%, har jag för mig - rätta mig om jag har fel) som är med i en flygolycka överlever. Alltså: inte ens om man skulle råka vara med i en flygolycka är risken särskillt stor att man dör
Dödligheten är större än så i flygolyckor, fast då inbegriper det små hemmabyggda flygplan också.
Att räkna ut en överlevnadsprocent känns ganska meningslöst, ta t.ex Concorde en olycka så gick den ifrån att vara den säkraste flyget till att vara ibland dom farligaste!
Hursomhelst plan utan dödsoffer i passagerartrafik,
A340
A380
E135/145
B777
IL96
TU204
S2000
Citera
2010-12-16, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Hursomhelst plan utan dödsoffer i passagerartrafik,
Sen beror det ju lite på var de opererar. Nästan alla flygplanstyper skulle misslyckas att få fram sina passagerare levande på sträckan Katmandu-Lukla. Men några få flygplanstyper lyckas, men de har fruktansvärt dåliga siffror i statistiken eftersom de misslyckas någon gång då och då. Men genom att inte flyga där kan man ju få bra siffror.
Citera
2010-12-17, 00:27
Medlem
Flyger imorgon på morgonen. Känner ångest, även fast jag flugit ett par gånger detta året. Finns det något som kan lugna ned mig?
Citera
2010-12-17, 01:08
Medlem
Bolag och rutt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här