• 1
  • 2
2008-06-25, 19:34
Medlem
Doktor_Blys avatar
Som rubriken lyder. För att ghosta en hel hårddisk (inte partition) med norton ghost blir du tvingad till att skapa en diskett för att kunna ordna detta i DOS-läge. Det dumma är att det inte går att göra detta från den bootbara skivan istället? Och nej - inte gick det att skriva till ett usbminne heller.

Så antingen måste jag kila iväg och inhandla en floppy enbart för att ghosta burken, eller så måste jag få tips om något bättre program som fungerar på samma sätt, men som inte tvingar mig till en floppy

OBS: Samtliga burkar utom en som ska ghostas har Windows XP pro, den andra har Vista Home Basic.
Citera
2008-06-25, 20:22
Medlem
Jag brukar använda Acronis True Image. Väldigt smidigt och inga floppydiskar behövs
Citera
2008-06-25, 20:23
Medlem
Doktor_Blys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HellBoyElvis
Jag brukar använda Acronis True Image. Väldigt smidigt och inga floppydiskar behövs
Nerladdningslänk?
Citera
2008-06-25, 20:24
Medlem
LasseKongoos avatar
Jag är inte helt säker om dessa har den funktionen du letar efter men kolla "DriveImage XML" och "Macrium Reflect".
Citera
2008-06-25, 20:48
Medlem
Ondkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor_Bly
För att ghosta en hel hårddisk (inte partition) med norton ghost blir du tvingad till att skapa en diskett för att kunna ordna detta i DOS-läge.

Antingen har du en väldigt, väldigt gammal version av Ghost (vi pratar om 90-talet), eller så har du missförstått programmets funktion fullständigt.

Du bränner en CD av den Ghostinstallationsimage du har laddat ner samt installerar applikationen. Därefter kan du ta backup hur ofta du vill, även med Windows igång.

När du ska återställa så bootar du från den CD du konstruerade och följer instruktionerna.

Hur enkelt som helst.
Citera
2008-06-25, 20:53
Medlem
fredricoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HellBoyElvis

Mycket bra program!
Citera
2008-06-25, 20:53
Medlem
Doktor_Blys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondkvist
Antingen har du en väldigt, väldigt gammal version av Ghost (vi pratar om 90-talet), eller så har du missförstått programmets funktion fullständigt.

Du bränner en CD av den Ghostinstallationsimage du har laddat ner samt installerar applikationen. Därefter kan du ta backup hur ofta du vill, även med Windows igång.

När du ska återställa så bootar du från den CD du konstruerade och följer instruktionerna.

Hur enkelt som helst.
Har Norton 9.0.. För att kunna göra en image av en hel hårddisk måste du ha floppy (och nej vi pratar inte om 90-tal, utan 2003). Det du pratar om är att ta backup av partitioner och det är en helt annan sak.
Citera
2008-06-25, 21:01
Medlem
Ondkvists avatar
Citat:
Det du pratar om är att ta backup av partitioner och det är en helt annan sak.

Knappast.

Antika Norton Ghost 2003 krävde helt klart standalone-läge, var lite vårdslös med "90-talet" i min jämförelse, men det gick ju att kicka igång backup-proceduren inifrån Windows-skalet samt att man naturligtvis skapar en bootbar CD med Ghost-filerna för att standalone-återställa utan att behöva en diskettläsare.

Innevarande version av Norton Ghost är 14, jag kan lova dig att det har hänt ett och annat med funktionerna de senaste åren...
Citera
2008-06-25, 21:11
Medlem
Doktor_Blys avatar
Citat:
Knappast.

Antika Norton Ghost 2003 krävde helt klart standalone-läge, var lite vårdslös med "90-talet" i min jämförelse, men det gick ju att kicka igång backup-proceduren inifrån Windows-skalet samt att man naturligtvis skapar en bootbar CD med Ghost-filerna för att standalone-återställa utan att behöva en diskettläsare.

Innevarande version av Norton Ghost är 14, jag kan lova dig att det har hänt ett och annat med funktionerna de senaste åren...
Förstår precis hur du menar, har testat NG 14 jag med och vet att det går att fixa en ghost i Windows-läge. MEN - du kan bara skapa en ghost av exempelvis C:, D: osv.. En i taget alltså. Det jag är ute efter är att ghosta hela hårddisken, inklusive alla partitioner, så att det inför nästa formatering bara är att slänga in ghosten så har man allt fixat och klart. Och då är det inte någon vidare idé att göra så som du säger.

Norton ghost f.ö används väl mestadels för att skapa backup efter en viss tid, för exempelvis "mina dokument" osv, det är jag inte alls intresserad av, utan vill helt enkelt ha en ghost innehållande operativsystem, uppdateringar och program SAMT min andra partition för lagring. Förstår du vart jag vill komma nu? Det går inte att uppnå mitt önskemål i Windowsläge.
Citera
2008-06-25, 21:47
Medlem
Ondkvists avatar
Citat:
Det jag är ute efter är att ghosta hela hårddisken, inklusive alla partitioner, så att det inför nästa formatering bara är att slänga in ghosten så har man allt fixat och klart.

Det du är ute efter kallas för Disk Cloning, och är något annat än det jag har trott att vi har diskuterat.

Återigen: Skapa en bootbar CD med Ghost-filerna (är väl bara startfilerna samt EXE-filen av ghost2k3 som behövs), och dra sedan igång diskkloningen efter att ha startat från CD:n.
Citera
2008-06-25, 22:24
Medlem
Doktor_Blys avatar
Citat:
Det du är ute efter kallas för Disk Cloning, och är något annat än det jag har trott att vi har diskuterat.

Återigen: Skapa en bootbar CD med Ghost-filerna (är väl bara startfilerna samt EXE-filen av ghost2k3 som behövs), och dra sedan igång diskkloningen efter att ha startat från CD:n.
Har kikat lite på det du sa alldeles nyss, men det visar sig ändå likaförbannat att det inte fungerar med något annat än floppy, uselt gjort av Norton!
Citera
2008-06-25, 23:12
Medlem
Ondkvists avatar
Citat:
Har kikat lite på det du sa alldeles nyss, men det visar sig ändå likaförbannat att det inte fungerar med något annat än floppy, uselt gjort av Norton!

Klart det funkar! En bootbar CD blir ju som om du bootar från en diskett i enhet A:, till och med enhetsbeteckningen blir A: helt automatiskt. Bara att lägga in lämpliga direktiv i AUTOEXEC.BAT och CONFIG.SYS, eller starta GHOST-filen manuellt från prompten.

Utgår från att du vet hur man går tillväga för att skapa en bootbar CD med till exempel Nero, inklusive applikationsinnehåll.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in