2008-06-25, 15:10
Medlem
Hej Allihopa

Jag har en Toshiba Portege 3110CT som saknar bde floppy o cd. Nu r det s att jag ska stta i en ny HDD i den. Men problemet r att nr jag satt i den och startar datorn s sger den: insert system disk, press any key when ready.... Vad jag tror s r det att den inte knner igen HDD? Jag har googlat och letat i massa forum och hittar inte s mycket som fungerar fr mig. Fr nu r det s att jag har bara en USB-kabel som jag kan koppla till denna HDD fr att ansluta till en annan dator. Men jag vet inte vad och hur jag ska gra fr att lyckas med att f den att fr det frsta hitta HDD'n nr jag stter tillbaka den i datorn som den ska sitta i. Jag har provat att formatera den i bde FAT32 och NTFS, men jag lste i ett forum att det ska vara fat32. Vad jag slutligen har tnkt att gra r att installera Win XP p den. r det ngon som har ngot frslag p mitt problem s vore jag jtte tacksam..

Mvh
Senast redigerad av gismo_X 2008-06-25 kl. 15:14.
Citera
2008-06-25, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gismo_X
Hej Allihopa

Jag har en Toshiba Portege 3110CT som saknar bde floppy o cd. Nu r det s att jag ska stta i en ny HDD i den. Men problemet r att nr jag satt i den och startar datorn s sger den: insert system disk, press any key when ready.... Vad jag tror s r det att den inte knner igen HDD? Jag har googlat och letat i massa forum och hittar inte s mycket som fungerar fr mig. Fr nu r det s att jag har bara en USB-kabel som jag kan koppla till denna HDD fr att ansluta till en annan dator. Men jag vet inte vad och hur jag ska gra fr att lyckas med att f den att fr det frsta hitta HDD'n nr jag stter tillbaka den i datorn som den ska sitta i. Jag har provat att formatera den i bde FAT32 och NTFS, men jag lste i ett forum att det ska vara fat32. Vad jag slutligen har tnkt att gra r att installera Win XP p den. r det ngon som har ngot frslag p mitt problem s vore jag jtte tacksam..

Mvh

Hr beskriver en hur man gr tillvga:

__________________________________________________ __________
format your 1,8" HD on a external PC, use fat32
copy the DOS-rootfiles from for example W98 or ME to the HD ( by using sys.com )
than copy the entire I386 directory from the XP-CD to the HD

when you install the HD in your 2000 it will start DOS on start-up
than go to the i386 directory ( command : cd i386 )
than start the XP-installation by typing : winnt.exe

during the installation-procedure, use the "convert to NTFS" command
__________________________________________________ __________

Vad jag inte fattar r just denna bit:
"copy the DOS-rootfiles from for example W98 or ME to the HD ( by using sys.com )"

r det ngon som kan frklara detta kanske?

Mvh
Citera
2008-06-25, 17:08
Medlem
Hej Igen

Nu har jag frskt att ansluta HDD till en annan PC med hjlp av en usb-kabel.. Det funkar jttefint, bara det att nr jag ska frska installera XP p den s kommer det ett meddelande upp nr jag ska vlja vilken partion jag vill installera den p.. Det str ngot i stil med att det inte gr att installera p den angivna partionen pga att scrs eller ntt enhet inte stds, men med speciell programvara s kan det g.. Vet nn hur man gr detta? Eller vad det ska vara fr speciell programvara?

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in