Citat:
Ursprungligen postat av gismo_X
Hej Allihopa
Jag har en Toshiba Portege 3110CT som saknar både floppy o cd. Nu är det så att jag ska sätta i en ny HDD i den. Men problemet är att när jag satt i den och startar datorn så säger den: insert system disk, press any key when ready.... Vad jag tror så är det att den inte känner igen HDD? Jag har googlat och letat i massa forum och hittar inte så mycket som fungerar för mig. För nu är det så att jag har bara en USB-kabel som jag kan koppla till denna HDD för att ansluta till en annan dator. Men jag vet inte vad och hur jag ska göra för att lyckas med att få den att för det första hitta HDD'n när jag sätter tillbaka den i datorn som den ska sitta i. Jag har provat att formatera den i både FAT32 och NTFS, men jag läste i ett forum att det ska vara fat32. Vad jag slutligen har tänkt att göra är att installera Win XP på den. Är det någon som har något förslag på mitt problem så vore jag jätte tacksam..
Mvh
Här beskriver en hur man går tillväga:
__________________________________________________ __________
format your 1,8" HD on a external PC, use fat32
copy the DOS-rootfiles from for example W98 or ME to the HD ( by using sys.com )
than copy the entire I386 directory from the XP-CD to the HD
when you install the HD in your 2000 it will start DOS on start-up
than go to the i386 directory ( command : cd i386 )
than start the XP-installation by typing : winnt.exe
during the installation-procedure, use the "convert to NTFS" command
__________________________________________________ __________
Vad jag inte fattar är just denna bit:
"copy the DOS-rootfiles from for example W98 or ME to the HD ( by using sys.com )"
Är det någon som kan förklara detta kanske?
Mvh